۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۲۹۵۵۶

بازدید آیت الله شبستری از روند مرمت مسجد و مدرسه علمیه صادقیه تبریز

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از روند مرمت و بازسازی مسجد و مدرسه علمیه صادقیه در بازار تبریز بازدید به عمل آورد.
آيت الله شبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، امروز در حاشیه بازدید آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از روند مرمت و بازسازی مسجد و مدرسه علمیه صادقیه در بازار تبریز به ارائه گزارشی از روند مرمت مساجد و مدارس علمیه استان پرداخت.

وی با بیان این‎‌که : مرمت و بازسازی مسجد صادقیه بازار تبریز رو به اتمام است، خاطرنشان کرد: روند مرمت مسجد صادقیه بسیار مطلوب است و پیش بینی می شود تا هفته دولت کار بازسازی این مرکز بزرگ دینی به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره بنای اصلی این مسجد مربوط به دوره ایلخانی بوده که در دوره صفویه و قاجار مرمت‌هایی روی آن صوت گرفته بود، گت: بنای مسجد صادقیه در30 سال اخیر روندی فرسایشی داشت، تا جایی که در زمان آغاز بازسازی این بنا، بیش از 95 درصد آن تخریب شده بود.

محمدی با بیان اینکه اکنون با رواق‌سازی‌های صورت گرفته، مسجد صادقیه شکل اصلی خود را بازیافته است، گفت: تمام بخش‌های این بنا، نظیر دو محراب موجود در مسجد، ورودی‌ها و طاق‌ها منطبق بر طرح قدیم و معماری اسلامی آن دوره احیا و مرمت می‌شوند.

وی تصریح کرد، وسعت تقریبی این مسجد 900 متر مربع است که اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال برای بازسازی و مرمت این بنا اختصاص یافته بود که با جذب و تزریق در موعد مقرر، مسجد صادقیه طی چند ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام این‌که طی سال جاری 48 مسجد استان در دست مرمت و بازسازی قرار دارند، اظهار داشت: در چهار سال اخیر مرمت بیش از 140 مسجد و بقعه تاریخی استان آغاز شده که اغلب آنها به بهره‌برداری رسیده اند.

همچنین آیت الله مجتدشبستری در این بازدید بر حفظ بافت اصلی و معماری سنتی مساجد و مدارس علمیه تاریخی استان در زمان بازسازی و مرمت تاکید کرد./935/پ203/س
ارسال نظرات