۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۲۹۸۵۵
با حضور حجت‌الاسلام رحیمیان صورت گرفت؛

بازخوانی سیره امام خمینی در جمع طلاب غیر ایرانی

خبرگزاری رسا ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در بنیاد شهید تأکید کرد: ویژگی ولی فقیه این است که بر خلاف رهبران دیگر که پیرو قدرت‌ها هستند او پیرو هیچ قدرتی نیست. ولایت فقیه که همان شعبه‌ای از ولایت رسول خدا است جز در چارچوب احکام الهی حرکت نمی‌کند.
حجت الاسلام رحيميان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام رحیمیان، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، ظهر امروز 11 خرداد در مراسم بزرگداشت و محفل بازخوانی سیره اخلاقی‌اجتماعی امام خمینی(ره) که به همت جامعه المصطفی العالمیه مشهد، برای طلاب غیر ایرانی، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شده بود به بررسی ویژگی‌های مشترک امام راحل و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت.

وی گفت: اولین ویژگی مشترک بین امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب آگاهی از تمام مسائل است. امروز آگاه‌ترین فرد نسبت به تمام مسائل سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی کشور، آیت‌الله خامنه‌ای هستند؛ وقتی سمت فرمانده کل قوا دارند یعنی قوی‌ترین فرد نظامی کشور ایشان هستند.

حجت‌الاسلام رحیمیان تصریح کرد: همه آگاهی‌های مورد نیاز یک مجتهد جامع‌الشرائط از نظر شناخت موضوعات روز دنیا در ایشان هست و از منظر جامعیت نسبت به همه آنچه یک رهبر و پیشوای دینی باید آگاهی داشته باشد، مقام معظم رهبری اعلم کل فقهای داخل و خارج کشور هستند.

احترام به قانون منحصر در قوانین کشور اسلامی نیست

وی مسأله بعدی که در امام و رهبری واقعیت عینی داشت را قانونمندی دانست و گفت: امام خمینی(ره) در زمان خود و امروز در زمان فعلی، مقام معظم رهبری منتظم‌ترین فرد کشور نسبت به تمام قوانین الهی و احکام، قوانین اجتماعی و مقررات جامعه هستند. ایشان اگر حکمی را صادر می‌کنند یا فتوایی می‌دهند، خودشان اول کسی هستند که به این حکم عمل می‌کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در بنیاد شهید تأکید کرد: ویژگی ولی فقیه این است که بر خلاف رهبران دیگر که پیرو قدرت‌ها هستند او پیرو هیچ قدرتی نیست. ولایت فقیه که همان شعبه‌ای از ولایت رسول خدا است جز در چارچوب احکام الهی حرکت نمی‌کند. خود پیامبر(ص) به این دلیل مورد قبول هستند و روزی 9 بار در تشهد نام ایشان ذکر می‌شود که بر اساس هوی نفس قدمی برنداشته‌اند.

وی با اشاره به حدیث «...مخالفا لهواه مطیعا لامر مولاه...» گفت: کسی که از این مدار خارج شد دیگر ولی فقیه نیست و خودش عزل خواهد شد. در مدتی که بعد از پیروزی انقلاب در خدمت امام(ره) بودم، منظم‌ترین و خوش‎حساب‌ترین مکان، دفتر امام بود که حتی پول آب و برق آن دیر نمی‌شد.

وی افزود: در بحث انتخابات نیز ولی فقیه یک رأی می‌دهد و با شخص مسیحی که در ذمه کشور اسلامی زندگی می‌کند مساوی است، یعنی در قبال قانون از نظر جایگاه شخصی، ولی فقیه هیچ تفاوتی با دیگران ندارد و از نظر جایگاه رهبری هم باز در چارچوبی که خداوند تعیین کرده است عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام رحیمیان خاطرنشان کرد: همین چند روز قبل که خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان فرمودند«ما گاهی که برای کوهنوردی می‌رویم، قبل از اذان صبح می‌رویم و خیابان‌های تهران خلوت است؛ با این که نیمه شب است تا به حال حتی یک بار از چراغ قرمز عبور نکرده‌ایم».

وی افزود: احترام به قانون منحصر در نظام اسلامی نیست و در دوران طاغوت هم از امام(ره) دیده شده است. مرحوم آقا مصطفی نقل می‌کردند که به یکی از شهرهای غرب کشور رفتیم. امام می‌خواستند از خیابان عبور کنند؛ اما وسط خیابان یک متر و نیم چمن بود. ایشان حدود نیم کیلومتر پایین رفت و دوباره نیم کیلومتر برگشت تا یک قدم روی چمن نگذارد.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید رویه رهبران طاغوتی را برعکس دانست و گفت: در یکی از اسنادی که از زمان پهلوی موجود است آمریکا به شاه دستور می‌دهد که برای پادشاه فراری افغانستان کاخی در ایتالیا خریداری شود و بلافاصله 10 میلیون دلار توسط شاه حواله می‌شود. در همان روز استاندار سیستان نامه‌ای نوشته است که 200هزار تومان نیاز دارم تا مشکلات زیادی را از مردم منطقه حل کنم که زیر آن نوشته شده است: بایگانی شود.

ساده زیستی، فرق بین رهبران دینی و رهبران طاغوتی

وی از ساده زیستی به عنوان ویژگی بعدی یاد کرد و گفت: امام در زمان طلبگی و قبل از مرجعیت خود خانه‌ای دارد در یخچال قاضی قم که در سالی که خریداری شد و حتی سال 41 که ما خدمت امام می‌رسیدیم، آخرین خانه منطقه مسکونی یخچال قاضی بود؛ چندهزار متر زمین هم ارث پدری در خمین داشته‌اند که خانه، وقت بیت‌المال و زمین‌های خمین هم بین فقرا تقسیم شد.

حجت‌الاسلام رحیمیان ادامه داد: گستره مرجعیت هیچ مرجعی در تاریخ شیعه به اندازه امام(ره) نبود؛ بنابراین برای هیچ کس به اندازه امام وجوهات نداشت. همچنین بعد از پیروزی انقلاب تمام کاخ‌های طاغوتی‌ها و سرمایه داران فراری جزو اموال ولی فقیه شد؛ اما ایشان تا آخر عمر حتی از این کاخ‌ها بازدید هم نکردند و در خانه استیجاری خود زندگی کرده، از دنیا رفتند و در همان خانه غسل داده شدند.

وی افزود: عصبانی‌ترین حالتی که در طول 25 سال از امام دیدم زمانی بود که دیدند سقف اتاق ملاقات‌های ایشان به اندازه یک کف دست روی تیرآهن تراشیده شده است تا پایه نورپردازی نصب شود، ایشان با عصبانیت فریاد زدند: «چرا در خانه مردم تصرف می‌کنید؟ این چه کارهایی است؟» و کل قضیه را منتفی کردند.

نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید تأکید کرد: امام(ره)، هیچ‌وقت از وجوهات مصرف شخصی نکردند چون اصلا ایشان وجوهات نمی‌گرفتند و حتی گرفتن آن را به ما ارجاع می‌دادند، حتی وجوهات کسانی که با ایشان صمیمی بودند و پول را به خود ایشان می‌دادند نیز بلافاصله به دفتر ما فرستاده می‌شد.

وی افزود: امام عاشقان زیادی در دنیا داشتند که برای ایشان هدیه می‌فرستادند، مثلا یکی از مسیحیان اروپا گردنبندی برای ایشان فرستاده بود که ایشان پاسخ داده بودند «من عیسی مسیح را در وجود شما متجلی یافتم»؛ فقط یک مورد از همه هدایایی که برای ایشان می‌آمد را نگه داشتند و آن تصویری منسوب به کودکی پیامبر بود.

وی توضیح داد: بعد از چند ماه که این تصویر گوشه اتاق ماند، آن را خدمت امام بردم و از ایشان کسب تکلیف کردم و امام هر چند دقیقه نگاهی به تصویر می‌کردند، فردا که رفتم، دیدم عکس در اتاق نیست. یکی از روزها که هوا سرد بود و ایشان ملاقات نداشتند، به دفتر نیامده بودند؛ من به اتاق شخصی ایشان که جدا از همه بود رفتم و دیدم این عکس مقابل تخت ایشان نصب شده و تا آخر عمرشان آنجا بود.

وی افزود: واقعیت آن تصویر مشخص نیست ولی همینقدر که نام جدشان رسول خدا را داشته و منصوب به ایشان بود، تا آخر عمر در اتاق امام(ره) نصب بود. کل وسائل زندگی مقام معظم رهبری هم یک وانت بیشتر نمی‌شود، البته جز اینکه ایشان به دلیل مطالعه زیاد، کتابخانه خوبی دارند.

امام(ره) در زمان اوج سختی جنگ با عراق نیز از حمایت مردم افغانستان دست برنداشتند

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان ویژگی بعدی مشترک بین رهبری و حضرت امام(ره) را در ارتباط با آیه کریمه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» دانست و گفت: این دو شخصیت هیچگاه ذره‌ای انعطاف در مقابل دشمنان دین نداشته‌اند. امام در دوران اوج غربت در نجف اشرف و در شرایطی که تمام عناصر فراری غیر مذهبی و ضد شاه مثل تیمور بختیار، ژنرال پناهیان، اتحادیه دانشجویان ایرانی خارج کشور، جریان مارکسیست‌ها و امثال آنها با ایشان دشمن مشترکی به نام شاه، دارند درخواست همکاری آنان را رد می‌کنند.

وی با اشاره به حدیث «المرء علی دین اخیه» گفت: نمی‌شود کسی طرفدار امام بوده، مدعی پیروی خط ایشان باشد اما منافقین و مستکبران پشت سر او قرار گرفته و از او حمایت کنند. در فتنه 88 عده‌ای مدعی خط امام بودند ولی شاخصه اسلام ناب یعنی نبودن با دشمن را نداشتند.

وی افزود: ویژگی بعدی این است که امام(ره) و رهبری مظهر تولی و تبری هستند و ایرانی و غیر ایرانی هیچ فرقی برای ایشان نداشته است. در جریان جنگ ایران و عراق که در حقیقت جنگ جهانی سوم بود، شوروی پیغام داده بود که دست از حمایت افغانی‌ها بردارید تا ما هم دست از حمایت صدام برداریم اما امام قبول نکردند.

وی در پایان گفت: شیعیان بحرین نزد ما از برادران تنی هم عزیزتر هستند و ما برای آنها اشک می‌ریزیم اما از آن طرف هم شاه و هم مسعود رجبی ایرانی بودند ولی از خط و صراط مستقیم الهی خارج بودند؛ ما مرزی جز مرز حق و باطل نمی‌شناسیم و مرزهای جغرافیایی مرزهایی است که به دست بشر ایجاد شده است./932/پ201/س
ارسال نظرات