۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۲۹۸۶۱

احیای موقوفات به رشد مکتب قرآن و اهل بیت کمک می‎کند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه در گذشته بر اثر بی‌کفایتی حاکمان، فرهنگ موقوفه داری و موقوفه پروری تبدیل به موقوفه خواری شد.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، امروز در اختتامیه دومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری وقف و اکران فیلم حکمت و عبرت در تبریز اظهار داشت: ترویج سنت حسنه وقف و احیای موقوفات تصرف شده در گذسته از مهم ترین رسالت‌های این سازمان محسوب می شود.

وی با بیان این‌که بازگرداندن موقوفات از دست رفته و یا تصرف شده از سوی موقوفه خواران، اصلی ترین اولویت این اداره کل است، تصریح کرد: بایستی اوقاف به عنوان فدک اهل بیت شناخته شوند، برای احیای مکتب قرآن و اهل بیت و همچنین احیای فرایض و شعائر دینی راهی جز احیای موقوفات وجود ندارد.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: انسان آرزو دارد برای همیشه ماندنی شود و دوست دارد که خودش و نامش و یادش برای همیشه باقی بماند و تاریخ اثبات می کند که جسم خاکی انسان برای همیشه ماندنی نیست و تنها نام انسان خواهد ماند و وقف فرصتی برای همیشه ماندن و سنتی برای همیشه پایدار شدن است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که غفلت از وقف در گذشته موجب رواج فرهنگ غلط موقوفه‌خواری شده است، ادامه داد: متاسفانه در طول زمان فرهنگ موقوفه داری و موقوفه پروری تبدیل به موقوفه خواری شد، نادرشاه قاجار تاراجی بر موقوفات زد و محمدرضا پهلوی در نهایت با قانون نا ثواب اصلاحات ارزی وقف را از بین برد.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با فتوای تاریخی امام خمینی(ره) موقوفات احیا شد و البته این کار انجام نمی پذیرد مگر با تلاش تمام مجموعه ها و با تلاش تمام کسانی که دلشان برای انسانیت می تپد.

حجت الاسلام حسینی تعداد امامزاده های استان را 314 مورد اعلام کرد و گفت: ساماندهی بقاع متبرکه و امامزادگان استان برای تحقق سفارش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل این اماکن معنوی به قطب‌های فرهنگی کشور در اولویت کاری قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به توسعه فضای فیزیکی و معنوی تعدادی از امامزاده‌ها و بقاع متبرکه استان، خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه مرمت، بهسازی و توسعه امامزاده‌ها و بقاع متبرکه است که به صورت جدی پیگیری می شود./935/پ203/ب

ارسال نظرات