۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۶۷۶
رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی:

تعامل با حوزه لازمه تحقق سلامت قضایی در کشور است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شریفی تعامل میان دستگاه قضایی و حوزه‌های علمیه را لازمه تحقق سلامت قضایی و پیشگیری از وقوع جرائم در کشور دانست.
حجت الاسلام مالك اژدر شريفي، رئيس کل دادگستري آذربايجان شرقي
حجت الاسلام مالک‌اژدر شریفی، رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه روز قوه قضائیه ترتیب یافت، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه با عملیات فرهنگی و اعتقادی در سطوح مختلف اجتماعی نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع جرائم در کشور دارند.

وی تعامل میان دستگاه قضایی و حوزه‌های علمیه را لازمه تحقق سلامت قضایی و پیشگیری از وقوع جرائم در کشور دانست، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از نظرات فقهی و قضائی مراجع و علما همواره در مسیر عدالت‌گستری قوه قضائیه به عنوان رسالت خطیر این نهاد مورد توجه بوده است.

حجت الاسلام شریفی با بیان این‌که اقدامات حوزه در زمینه پیشگیری از وقوع جرائم اساسی و ریشه‌ای است، تصریح کرد: گاه نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای مقابله با بزه و بزهکاری وارد میدان می شود، اما تاثیر این اقدام قطع تنه شجره خبیثه جرم است، اما حوزه‌های علمیه و روحانیت با ترویج ارزش‌های اخلاقی و دینی می توانند ریشه جرم در جامعه اسلامی را بخشکانند.

رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگر جامعه‌ای به سمت اخلاق و معنویت حرکت کند، قطعا عاری از جرم و جنایت خواهد بود و دیگر لازم نیست قوه قهریه برای مقابله با بزهکاران وارد عمل شود، البته تحقق این آرمان موجب حفظ کرامت انسانی مردم نیز خواهد بود، بنابراین بیش از هر زمان دیگری نیازمند هم‌اندیشی و با تعامل با حوزه و روحانیت هستیم.

وی با بیان این‌که اسلام به‌عنوان مترقی‌ترین دین الهی راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از وقوع جرائم پیش‌بینی کرده است.، اظهار داشت: توصیه‌های دینی مبنی بر چگونگی انجام و مراتب امر به معروف و نهی از منکر در جوامع، نشان از اوج بینش اسلامی نسبت به مسائل اخلاقی و فرهنگی دارد.

حجت الاسلام شریفی به تشریح اهمیت ترویج آموزه های دینی در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه اسلامی پرداخت و افزود: بهترین راه‌حل برای پیشگیری از وقوع جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی و الهی در جامعه است، اعتقاد بر این است که بایستی یک عامل درونی در انسان مانع زیر پا گذاشتن قانون و یا قانون‌گریزی باشد، که البته این مسأله بدون توجه به نقش دین در زندگی محقق نخواهد شد.

رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری استان اظهار داشت: هم اکنون زمان رسیدگی به شکایات، طی چند سال اخیر از شش ماه به میانگین 45 روز در استان رسیده که این خود موفقیت بزرگی است، اما باید گفت؛ حجم پرونده‌ها و شکایات شایسته جامعه اسلامی نیست.

حجت الاسلام شریفی به تشریح عملکرد تشکیلات قضایی استان در سال های گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: رسوب زدایی پرونده های راکد که حدود سه میلیون پرونده در استان بوده، عملی و پس از ثبت کامپیوتری امحاء شد، افزون بر این‌که به همت معاونت آموزشی در سال گذشته 125 دوره آموزشی بدو خدمت و حین خدمت با حضور بیش از هزار کار آموز یا دانشجو اجرایی شده است

وی در پایان از افتتاح ساختمان پزشکی قانونی غرب کشور در تبریز خبر داد و گفت: عملیات احداث ساختمان دادگستری غرب تبریز نیز مراحل پایانی خود را می گذراند و تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید./935/ا302/س

ارسال نظرات