۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۳۳۶۹۹
آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

توکل به خدا، پرهیز از اختلاف و صبر و ساده زیستی راهکار غلبه بر توطئه دشمنان

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به توطئه‌های دشمنان بر علیه نظام اسلامی و ملت ایران، توکل کردن به خدا، پرهیز از اختلافات، وحدت و صبر و ساده زیستی را از راهکارهای اساسی برای مقابله با توطئه دشمن ذکر کرد.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه احزاب «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا وَاتَّبِعْ مَا یُوحَى إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وکیلا» گفت:‌ در سه آیه نخست سوره احزاب خداوند چهار دستور به پیامبر می دهد که شامل رعایت تقوا، عدم اطاعت از کافران و منافقان، تبعیت از وحی الهی و توکل به خداوند تبارک و تعالی است.
وی با بیان این که پیامبر از همه عاقل تر و هوشیار تر بود و سلیقه ایشان از همه بهتر بود، اما در عین حال ایشان در احکام با سلیقه خود نمی توانست عمل کند، به آیه 9 سوره احقاف اشاره کرد و گفت:‌ طبق این آیه پیامبر تنها از وحی الهی پیروی می کند، آیه 203 سوره اعراف نیز تاکید دارد که ای پیامبر بگو همانا من تنها از دستوراتی پیروی می کنم که از سوی خدا به من نازل می شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: این آیات برای سه گروه پیام دارد،‌ گروه نخست گروهی از اهل سنت هستند که وقتی دست شان به نصوص نمی رسد،‌ سراغ قیاس، مراسل و اجتهاد طبق نظر شخصی می روند و مطابق آن فتاوایی صادر می کنند.
نگاه عرفی به دین مردود است
وی خطاب دوم این آیات را ناظر به کسانی دانست که نگاه عرفی به دین دارند و با مردود خواندن این نوع نگاه و نگرش به احکام دینی، گفت:‌ جمعیتی هستند که می گویند ما مسلمان هستیم اما در عین حال می خواهند خود را از قید و بند احکام اسلامی آزاد کنند؛ از این رو می گویند دین باید عرفی شود و عرف باید احکام را بپسندد،.
این مرجع تقلید در نقد این نوع نگرش به تعالیم دینی تصریح کرد: اگر بنا بود مردم در امور دینی و احکام به سلایق شخصی و عرف عمل کنند، ‌فلسفه بعثت انبیا و ارسال رسل برای چیست؟‌ کسانی که دنبال پسند عرف می افتند انواع مفاسد، کارهای زشت،‌ اخلاق نادرست و امثال اینها را دنبال می کنند.
نگرش سلیقه ای به دین آسیب آفرین است
مفسر برجسته قرآن کریم گفت: ما تابع اسلام، قرآن، پیامبر و ائمه معصومین(ع) هستیم، از این رو باید به آنچه در آموزه های دینی آمده است عمل کنیم و پیرو وحی الهی باشیم.
وی بیان داشت:‌ جمعیتی از صوفیان هستند که می گویند جناب قطب ما هر دستوری بدهد برای ما واجب الاطاعه است، این گروه ها با سلایق شخصی گرفتار مشکلاتی می شوند؛ باید توجه داشت راه صحیح و مستقیم الی الله، راه اسلام ناب آن است و باید در تمامی مسائل پیرو وحی الهی باشیم.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر بنا است همه چیز را از وحی بگیریم تکلیف مسائل مستحدثه چه می شود؟ اظهار داشت:‌ در وحی آسمانی و آیات قرآن و روایات یک سری دستورات و قواعد کلی و فراگیر وارد شده است که با استفاده از آن می توانیم تمامی مسائل مستحدثه و نوظهور را حل کنیم.
نصرت الهی را در انقلاب اسلامی تجربه کرده ایم
وی با اشاره به خطاب آیه شریفه که پیامبر را امر به توکل به خداوند تبارک و تعالی می کند،‌ اظهار داشت: ما این مساله را در انقلاب خودمان تجربه کرده‌ایم؛ جنگ تحمیلی در واقع جنگ صدام و عراق علیه ما نبود، ‌تمام دولت های زورگو در دنیا هر چه داشتند در اختیار صدام گذاشتند و جنگ تحمیلی به نوعی جنگ احزاب امروزی بود، اما جوانان رزمنده ما در سنگرها با توکل، توسل و دعا و راز و نیاز توانستند بر دشمنان چیره شوند و بحمدلله از میدان جنگ فاتح بیرون آمدیم.
این مرجع تقلید با بیان این‌که الان نیز دشمنان در مقابل ما دست به دست هم داده اند، اظهار داشت:‌ ما نصرت خداوند تبارک و تعالی را تجربه کرده‌ایم، در این شرایط باید ‌توکل به خدا کنیم، ‌دست اتحاد به همدیگر دهیم، به دشمنان ‌کمک نکنیم، ‌ایجاد اختلاف نکنیم، ‌صبر و ساده زیستی را در پیش بگیریم و بدانیم خداوند یاور و کمک کننده ما است.
وی با اشاره به شخصیت عبدالله بن زبیر در تاریخ اسلام، افزود: متاسفم که هنوز برخی از نویسندگان اهل سنت از وی دفاع می کنند، اینها باید حالات او را در تاریخ بخوانند تا بدانند که قابل دفاع نیست. مرحوم محدث قمی می گوید چهل روز عبدالله بن زبیر خطبه که می خواند اسم پیامبر(ص) را به زبان نیاورد و داد همه بلند شد، او در جواب حرف عجیبی زد مبنی بر این‌که پیامبر خانواده بدی دارد، من می ترسم اسم او را ببرم این خانواده خوشحال شوند و من نمی خواهم بیت ایشان و فرزندان شان خوشحال شوند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان جوانان و مردم را به توکل به خداوند تبارک و تعالی توصیه و تاکید کرد: اگر به خدا نزدیک شویم و توکل ما به ایزد متعال باشد هم مشکلات فردی، هم مشکلات کشور و هم مشکلات سایر جوامع اسلامی خواهد شد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات