۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۱۳۴۰۹۴
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه تبریز:

مهندسی فرهنگی مورد نظر رهبری مورد غفلت قرار گرفته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خدیوی گفت: کار فرهنگی و مهندسی فرهنگی تنها وظیفه یک ارگان یا نهاد خاص نیست.
.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز امروز در کارگاه مهندسی فرهنگی طرح ضیافت اندیشه با بیان این‌که کار فرهنگی و مهندسی فرهنگی متعلق به یک ارگان یا نهاد نیست، اظهار داشت: همه اقشار جامعه در این عرصه مسؤول هستند.

 

وی نقش آحاد جامعه در تحقق مهندسی فرهنگی کشور را مهم تر از نقش مسؤولان فرهنگی نظام دانست و گفت: مهندسی فرهنگی نظم دهی، انسجام بخشی و جهت دهی نظام های سیاسی در سمت و سوی دیدگاه فرهنگی است، در حقیقت با رواج مهندسی فرهنگی در جامعه می توان در مقابل تمامی هجمه های دشمن ایستادگی کرد.

 

حجت الاسلام خدیوی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی از سه بخش سیاست گذاری فرهنگی، سیستم فرهنگی و مدیریت فرهنگی تشکیل می شود، افزود: فرهنگ جامعه ایران، فرهنگ توحیدی است و ما در این راستا باید از اقتصاد نیز برای تعالی فرهنگ بهره مند شویم، نه این‌که از فرهنگ برای اقتصاد استفاده شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز با بیان این‌که در تمامی مسایل باید نگرش فرهنگی داشت، ادامه داد: برای نیل به اهداف کلی نظام باید تمامی نظام های اجتماعی جامعه را از لحاظ فرهنگی مهندسی کرد و مهندسی فرهنگی نظام فرهنگ، مهندسی فرهنگی نظام اقتصاد و مهندسی فرهنگی نظام سیاست را مد نظر قرار داد.

 

حجت الاسلام خدیوی با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر مهندسی فرهنگی در کشور عنوان کرد: در مهندسی فرهنگی با نگاه یکپارچه به جامعه، باید یک "سیستم فرهنگی" نظام مند تدوین کرد و با مدیریت قوی و هماهنگ آن به اجرا رساند، در غیر این‌صورت راه به بیراهه رفته ایم.

 

همچنین مهدی تلوری، در کارگاه ازدواج موفق طرح ضیافت اندیشه دانشگاه تبریز اصلی ترین معیار در ازدواج را اخلاق دانست و عفت و پاکدامنی را نمادی از اخلاق عنوان کرد و گفت: اختلاف سن، اختلاف سطح تحصیلات، اختلاف فرهنگ و اختلاف سطح وضعیت اقتصادی مانع ازدواج نیست، اما مشکل بزرگی است که پیش روی جوانان است.

 

وی ادامه داد: عدم آگاهی و عدم رعایت اصول و شرایط چهارگانه یادشده سبب اختلاف ها یا طلاق در جامعه می شود، از لحاظ روانشناسی پسرهای که رابطه عاطفی خوبی با مادر و دخترهایی که رابطه عاطفی خوبی با پدر خود دارند در انتخاب و ازدواج موفق دیده شده اند.

 

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران یادآور شد: افزایش مدرنیزاسیون در زندگی امروزی سبب شده که جوانان و به ویژه پسران جوان، احساس تنهایی بیشتری کرده و با تفکری نادرست، برای فرار از این تنهایی، اقدام به ازدواج ‌کنند، از سوی دیگر آمادگی برای ازدواج، باید قبل از ورود خواستگار به خانه دختر صورت گرفته و دختر باید زمینه‎های ازدواج را با اطمینان‌بخشی به خانواده خود نسبت به شخصیت و خواسته‎های خویش، مهیا سازد.

 

گفتنی است، طرح شیافت اندیشه دانشگاه تبریز از ابتدای هفته جاری با حضور 600 نفر از دانشجویان دختر و پسر به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه آغاز شده است./935/پ202/ع

ارسال نظرات