۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۳۴۱۴۵

نشست حقوقی «مالکیت فکری و حقوق بشر» در تبریز برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ همزمان با بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در تبریز، نشست حقوقی «مالکیت فکری و حقوق بشر» برگزار می شود.
حقوق بشر اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، وحید کاظم زاده، دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی در گفتگو با خبرنگاران با تشریح برنامه های بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در تبریز گفت: نشست حقوقی « مالکیت فکری و حقوق بشر» ساعت 18 عصر سه شنبه 10 مرداد ماه در محل دفترمنطقه 7 واقع در خانه ستارخان با حضور حقوقدانان و اصحاب صاحبنظر فرهنگی و هنری برگزار می شود که همه حقوقدانان و علاقمندان می توانند در این نشست شرکت کنند.

 

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی بازدید از زندان تبریز را از جمله برنامه های بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی  دانست و افزود: در این بازدید تلاش خواهیم کرد به این سوالات پاسخ دهیم که تا چه اندازه طبقه بندی زندانیان از جهت تفکیک افراد تحت قرار بازداشت با محکومین رعایت شده است؟ تکفیک بین محکومیت بر حسب انواع جرائم نیز آیا انجام شده یا خیر؟ وضع بانوان زندانی چطور است؟ قاضی ناظر زندان تا چه اندازه فعال است و پاسخگوی زندانیان می باشد؟وضع تغذیه زندان چگونه است؟برنامه های آموزشی و فرهنگی زندانیان چگونه است؟برنامه های بهداشتی و درمانی زندان چگونه است؟ آمار زندانیان از جهت تفکیک مواد مخدر و سایر جرائم چگونه است؟ تا چه میزان محکومین مالی در زندان هستند، در رابطه با دیه یا مهریه و امثالهم؟ مهمترین مطالبات زندانبانان از مسؤولان چیست؟ مهمترین ادعاهای زندانیان در مورد زندان چیست؟ آیا به اثر اصلاحی زندان باور دارند؟ آیا از مشکل خاصی رنج می برند؟آیا قضات تبریز بازدید دوره ای از زندان دارند تا باعث شود که از زندان به عنوان قرار بازداشت یا حکم محکومیت کمتر استفاده کنند؟ کودکان و نوجوانان بزهکار چگونه نگهداری می شوند؟ آیا مسئولین زندانها دوره آموزشی در زمینه رعایت حقوق زندانبانان وزندانیان تاکنون برگزار کرده اند یا خیر؟ اگر نکرده اند آیا آمادگی اجرای چنین برنامه ای را برای کارکنان موثر خود دارند؟

 

کاظم زاده به برگزاری پیش نشست سوم تخصصی همایش ملی صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام با حضور حقوقدانان و دانشگاهیان در تبریز اشاره کرد و افزود: در راستای تولید فکر و اندیشه حول نظام حقوقی اسلام خصوصاً در حیطه کرامت و حقوق انسانی و در چارچوب برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری چندین پیش نشست علمی در مناطق مختلف کشور برای همایش ملی «صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام»، با هماهنگی‌های بعمل آمده توسط کمیسیون، در روز 12 مرداد ماه، پیش نشست سوم تخصصی همایش ملی یاد شده  در محل دادگستری کل استان با حضور جمعی از فضلا و اندیشمندان حقوقی برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه اولین همایش ملی «صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام» توسط کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه و برخی از مهم‌ترین مراکز پژوهشی و آموزشی دینی و دانشگاه‌های مستقر در قم، روز پایانی دهه کرامت و پیش از میلاد امام رضا علیه السلام در ششم مهرماه در قم برگزار خواهد شد، ادامه داد: تاکنون ده‌ها مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش واصل شده که برخی از مقالات برگزیده در پیش‌نشست‌ها یا درخود همایش عرضه خواهند گردید.

 

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، تجلیل از 15 تن از خادمین نمونه حقوق بشر شمالغرب کشور در سال 90 را از دیگر برنامه های روز دوازدهم مرداد ماه عنوان کرد و افزود: این خادمین به پیشنهاد دبیرخانه و هیئت اجرایی کمیسیون و تایید رئیس محترم هیئت امنای منطقه 7، انتخاب شده و ملاک انتخاب این اشخاص حقیقی و حقوقی نیز براساس فعالیتهای بشردوستانه، ارتقای شاخصه های حقوق و کرامت انسانی در مسئولیت های محوله، رعایت حقوق زندانیان، رعایت حقوق معلولین و جانبازان، سازمان های مدافع حقوق بشر، نهادها و کانون های حمایتی از متضررین و پشتیبانی کنندگان از نیازمندان، رسانه های فعال در این عرصه، حمایت های همه جانبه از برنامه های بشر دوستانه کمیسیون حقوق بشراسلامی به ویژه در برگزاری کنفرانس تنوع فرهنگی و حقوق بشر، فعالیت های ارزنده حقوقی و علمی در راستای حقوق بشراسلامی، حمایت از بیماران سرطانی، تالاسمی و موسسات خیریه تبریز و بالاخره به دلیل حسن برخورد و تکریم ارباب رجوع صورت پذیرفته است.

 

وی غبارروبی و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گلزار شهدای وادی رحمت تبریز و سخنرانی حجت الاسلام مالک اژدر شریفی رئیس هیئت امنای منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی قبل از خطبه های نمازجمعه مورخه 13 مرداد ماه در مورد اهداف و برنامه های کمیسیون حقوق بشراسلامی را از دیگر برنامه های این دفتر عنوان کرد و افزود: دیدار هیئت امنای منطقه 7 با نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در بیت ایشان از دیگر برنامه های بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی خواهد بود.

 

گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران در جریان اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در کامپالا، اوگاندا (31-29 خرداد 1387 مصادف با 21-19 ژوئن 2008) قطعنامه‌ ای را تحت عنوان تعیین روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی مطرح کرد که با اجماع کشورهای اسلامی به تصویب رسید و بر اساس آن روز 14 مرداد (5 آگوست) به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی تعیین شد و مهمترین سند سازمان همکاری اسلامی در حوزه حقوق بشر اسلامی به ثبت رسید و جمهوری اسلامی ایران از چهار سال گذشته، این روز مهم را با نام "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی " در تقویم ملی خود گنجانده و هر ساله برنامه‌هایی را به این مناسبت برگزار می‌کند./935/د102/ب

ارسال نظرات