۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۳۴۴۰۰
انتقاد شدید آیت‌الله مکارم شیرازی از دولتمردان عربستان و ترکیه؛

خادمان حرمین شریفین تبدیل به نوکران اسرائیل و آمریکا شده‌اند/دولتمردان ترکیه180 درجه تغییر موضع داده‌اند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، در درس تفسیر قرآن کریم، با انتقاد شدید از حکام عربستان سعودی و دولتمردان ترکیه، آشوب آفرینی در کشور سوریه را با هدف از بین بردن خط مقاومت و مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر منطقه خاورمیانه ارزیابی کرد.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در شبستان امام خمینی(ره) کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، هماهنگ بودن عمل انسان با گفتار را امری مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: امروز در دنیای اسلام خیلی ها ادعای اسلام و مسلمانی می کنند اما متاسفانه عمل شان، ایمان آنان را تصدیق نمی کند.
 این مرجع تقلید بیان داشت:‌ در دنیای اسلام کسانی هستند که خود را خادم الحرمین می دانند و می نامند، اما در عمل خادم اسرائیل و آمریکا هستند،‌ اینها دست توی دست اسرائیلی ها و آمریکایی ها گذاشته اند؛ ما انتظار نداریم کسانی که این عنوان را دارند خادم اسرائیل و آمریکای جهانخوار باشند. 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تحولات سوریه را دلیلی بر تضاد گفتار و عمل خادمان حرمین شریفین دانست و اظهار داشت: همه حتی بچه ها و کودکان هم می دانند دعوای سوریه به خاطر خواست اسرائیل است، آنها می خواهند این کشور را متلاشی کنند تا اسرائیل بر منطقه مسلط شود.
دولتمردان ترکیه دست در دست اسرائیل گذاشته‌اند
وی با بیان این‌که متلاشی کردن سوریه یعنی حاکم کردن رژیم اسرائیل بر منطقه خاورمیانه، خاطرنشان کرد: متاسفانه خادمان حرمین شریفین برای یاری دادن این رژیم و متلاشی کردن سوریه تلاش می کنند و در این ماه رمضان کشتار به راه می اندازند؛ آیا ‌معنای خادم الحرمین بودن این است؟ این سخن شان با عمل شان تفاوت دارد. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: از اینها مشکل تر کار دولتمردان ترکیه است، البته مردم ترکیه با اسلام و با ایمان هستند و نمازهای جمعه آنان باشکوهی خاصی حتی باشکوه تر از نمازهای جمعه ما برگزار می شود، دولتمردان این کشور ابتدا در باغ سبزی را نشان دادند و مردم خوشحال شدند و خیال کردند که در منطقه علاوه بر ایران یک کشور دیگری نیز پیدا شده است که در مقابل اسرائیل قد علم می کند و مردم مظلوم فلسطین را یاری می دهد، اما چیزی نگذشت که دیدیم دست توی دست اسرائیل گذاشتند و 180 درجه برگشتند و الان نیز مرتب اسلحه و مزدور می فرستند تا سوریه را متلاشی کنند.
مفسر برجسته قرآن کریم ادعای مسلمانی و عمل به لوازم آن را دو مقوله جدا از هم دانست و از دولت ها و مسلمانانی که عمل شان با گفته های آنان تضاد دارد انتقاد و خودخواهی‌های غرب و آمریکا را محکوم کرد و گفت:‌ اگر آمریکایی ها و اروپایی ها هرچه برای خود می خواهند برای دیگران هم بخواهند مشکلات جهان حل می شود. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به آیه هفتم و هشتم سوره مبارکه احزاب، گفت: در میان علمای کلام و عقاید قاعده ای به نام قاعده لطف معروف است که پایه اصلی ارسال رسل و انزال کتب به شمار می آید.
وی در تبیین قاعده لطف با بیان این‌که خداوند تبارک و تعالی می خواهد بندگان در مسیر عبودیت در مسیر مستقیم به سوی تکامل بروند و از این رو اسباب و عوامل دستیابی به این مهم را نیز در دسترس آنان قرار داده است، اظهار داشت:‌ ارسال 124 هزار پیامبر و ائمه اطهار، اعطای عقل و فطرت الهی و توحیدی و نازل کردن کتب آسمانی و اراده و اختیار از جمله مقدماتی است که خداوند فراهم کرده تا بشر به مقام عبودیت کامل برسد.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه شریفه وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنکَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّیثَاقًا غَلِیظًا  لِیَسْأَلَ الصَّادِقِینَ عَن صِدْقِهِمْ وَأَعَدَّ لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا أَلِیمًا یادآورشد: مفسران در پیمان محکمی که خداوند در آیه شریفه از انبیا گرفته است احتمالاتی را بیان کرده اند و ما معتقدیم خداوند پیمان گرفته به همه امور از جمله عدالت اجتماعی، انصاف، عدالت و رحمت و انبیا باید تمام نیکی ها را تبلیغ کنند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: آن دسته از افرادی که قلب و زبان شان دو تا است و سخن و عمل شان با هم فرق دارد خداوند آنها را مجازات می کند و به هیچ وجه در صف مؤمنان نیستند.
وی اضافه کرد:‌ درباره پیمان محکم برخی مفسران جمله ای دارند و می گویند خدا از انبیا پیمان گرفته که مردم را به توحید،‌ خداپرستی و اعمال صالح دعوت کنند و قول پیامبر قبلی را تایید نمایند، این نشان می دهد که بین پیامبران اختلافی نبوده است، آنچه حضرت نوح می گفت، سایر انبیا و پیامبر اسلام نیز تاکید کردند و به آن همت گماشتند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر فرقی بین پیامبران نیست، پس می توان گفت همه ادیان درست هستند و می توان مسیحی و یهودی بود،‌ به مثالی اشاره و تصریح کرد: حضرت نوح(ع) معلم دوران ابتدایی بشر بود، حضرت ابراهیم(ع) معلم دوران راهنمایی بشر، ‌حضرت موسی(ع) معلم دوران دبیرستان، حضرت عیسی(ع) معلم دوران دانشگاه و پیامبر اکرم(ع) معلم دوران دکترا بود و از این رو دین ایشان نیز دین خاتم است و بعد از این دین آیینی نخواهد آمد. 
وی اضافه کرد: همه انبیای الهی حق هستند اما هر یک مرحله ای را عهده دار بودند و وقتی به مرحله بالاتر رسیدیم نباید به مرحله پایین تر برگردیم هرچند همه حق گفتند و واقعیت را بیان کردند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات