۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۳۵۰۳۲
نگاهی به دعای روز بیستم ماه رمضان؛

تلاوت قرآن کریم آرام‌بخش دل مؤمن و سبب نزول برکات الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علیه قم گفت: منشأ همه برکات و خیرات نزول سکینه و آرامش قلبی است که جز با یاد خداوند متعال فراهم نمی‌شود که با یاد خدا، درهای بهشت باز، راه جهنم بسته و موفقیت کسب معارف قرآن حاصل می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي / 1

 

دعای روز بیستم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ اَبْوابَ الْجِنانِ وَاَغْلِقْ عَنّى فیهِ اَبْوابَ النّیرانِ وَوَفِّقْنى فیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْانِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فى قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ؛ خدایا بگشا در این ماه برویم درهاى بهشت را و ببند برویم در آن درهاى دوزخ را و موفقم دار به تلاوت قرآن اى فرو فرستنده آرامش در دلهاى مؤ منان

 

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان گفت: دهه اول ماه رمضان تلاش برای رسیدن به مغفرت الهی، دهه دوم آن سعی و کوشش برای یافتن رحمت الهی و دهه‌ سوم آن آرزوی رسیدن به نجات از آتش سوزان جهنم است.

 

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم‌(ص) در دهه سوم ماه رمضان بیش از هر زمانی به عبادت، راز و نیاز با خدا، دعا و تلاوت قرآن کریم مشغول می‌شدند، افزود: در روایات آمده است که آن حضرت در این 10 شب آخر ماه مبارک رمضان دیگر استراحت نمی‌کردند، یا در حال اعتکاف در مسجد بودند و یا در حال عبادت به سر می‌بردند.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به فراز «اَللّهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ اَبْوابَ الْجِنانِ»، گفت: در این دعا از خدا می‌خواهیم درهای بهشت را بر روی ما بگشاید، یعنی ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام داده‌ایم پاک و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد که بهشت بر انسان گنهکار و به دور از خیرات و حسنات، حرام خواهد بود.

 

وی فراز «وَاَغْلِقْ عَنّى فیهِ اَبْوابَ النّیرانِ» را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در فراز نخست از خدا خواستیم که درهای بهشت را بر روی ما بگشاید، یعنی طوری در دنیا زندگی کنیم که در آخرت از هر دری خواستیم وارد بهشت شویم و در فراز بعد از خدا می‌خواهیم که در این روز درهای آتش دوزخ را بر روی ما ببندد.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی گفت: در دعای روز بیستم ماه رمضان از خداوند متعال می‌خواهیم ما را جزو کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی‌اش‌(ص) پیروی کنیم چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است.

 

وی با اشاره به فراز «وَوَفِّقْنى فیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْانِ»، به بیان روایتی از امام باقر‌(ع) پرداخت و ابراز داشت: آن امام همان فرمودند که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارک رمضان است، پس در این روز از خداوند می‌خواهیم به ما توفیق دهد بتوانیم کلام نورانیش را تلاوت کرده و به دستورات آن به درستی عمل کنیم.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: در دعای روز بیستم ماه رمضان از خدا می‌خواهیم که درهای بهشت را بر روی ما باز کند و درهای آتش دوزخ را ببندد و توفیق تلاوت قرآن کریم را به ما بدهد؛ تلاوت قرآن صواب بسیاری دارد اما فضیلت بهره گرفتن از آیات آن بسیار بیشتر است که اینجا از خدا می‌خواهیم توفیق بهره گرفتن از قرآن را به ما عطا کند.

 

وی اظهار داشت: در فراز پایانی دعا خداوند را که فرو فرستنده آرامش در دل‌های مؤمنان است قسم می‌دهیم هر آنچه در این روز از او خواستیم به ما عنایت کند، از «مُنْزِلَ السَّکینَةِ» معلوم می‌شود که قلب مؤمن که دارای وقار و سکینه است از تلاوت قرآن بهره‌مند می‌شود.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که خداوند متعال آرامش را بر دل‌های مؤمنان فرود می‌آورد، گفت: منشأ همه برکات و خیرات نزول سکینه و آرامش قلبی است که جز با یاد خداوند متعال فراهم نمی‌شود که با یاد خدا، درهای بهشت باز، راه جهنم بسته و موفقیت کسب معارف قرآن حاصل می‌شود. /920/ت302/ی

ارسال نظرات