۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۳۵۱۱۸

خواب آمریکا برای سوریه پس از بشار اسد

خبرگزاری رسا ـ برخلاف آنچه که آمریکایی ها و غرب آرزو می کنند تا بشار اسد را از قدرت برکنار کنند و دست نشانده و مهره خود را حاکم کنند این رویا کابوسی طولانی مدت خواهد بود.
بشار اسد

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبارت برکناری بشار اسد تا دیروز لبخند را بر لبان آمریکایی ها و دوستان عرب آنها در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس می انداخت، ولی اکنون ترس را بر اندام مخالفان بین المللی بشار اسد حک می کند.

 

وال استریت ژورنال در نگاهی به دغدغه های آمریکا برای سوریه پس از بشار اسد پرداخته و می نویسد: ایالات متحده و متحدان آن در خاورمیانه درصدد برآورد خسارت هایی هستند که به راه افتادن ناآرامی های فرقه ای در سوریه موجب خواهد شد و البته سرایت این مساله به دیگر کشورهای منطقه. چنین نتیجه ای امروز بیش از هرزمان دیگری در سوریه محتمل است.

 

آمریکایی ها، اسرائیلی ها و دوستان عرب آنها متفق القول اعتقاد دارند که در شرایطی که مخالفان و شبه نظامیان مسلح بتوانند دولت بشار اسد را کنار بزنند، بی شک دمشق و دیگر شهرهای سوریه شاهد ناآرامی های فرقه ای خواهد بود. در لوای چنین سناریویی، علوی های نزدیک به بشار اسد به مناطق تحت کنترل و قبیله ای خود در سواحل غربی خواهند رفت و از همان جا نیروهای خود را برای بازاحیای قدرت جمع آوری و بسیج خواهند کرد.

 

دولت باراک اوباما مایل نیست این برداشت ارایه شود که آمریکاییان در روند انتقالی و دوره پس از دولت بشار اسد دخالت می کنند. با آنکه کاخ سفید به جز دخالت نظامی همه تدابیر را در مورد سوریه تجربه کرده است، ولی پنتاگون پیش نویس یک طرح آمادگی برای عملیات به همراه ناتو و یا متحدان منطقه ای را آماده می کند.
 
چندی پیش، مجله فارین پالسی چاپ آمریکا ازهمکاری نزدیک موسسه صلح آمریکا با مخالفان سوری برای تبیین راهکارهای تشکیل دولت سوریه بعد از بشار اسد خبر داد.
 
مدت 6 ماه است که جلساتی با حضور 40 نفر از مخالفان دولت سوریه با سازماندهی موسسه صلح آمریکا درموسسه امور بین الملل آلمان برای این منظور تشکیل می شود.
 
ظاهرا هیچ مقام آمریکایی درجلسات مذکورشرکت نداشته، اما هزینه های این پروژه که معروف به پروژه "روز بعد " است از سوی وزارت خارجه آمریکا و از طریق موسسه صلح آمریکا تامین می شود.
 
افرادی که در این جلسات شرکت می کرده اند، از ماه ژانویه گزارش پیشرفتهای خود را به اتحادیه عرب، گروه موسوم به دوستان سوریه ، کوفی عنان نماینده سازمان ملل و شورای موسوم به شورای ملی مخالفان سوریه ارائه داده اند.
 
تری میسان، تحلیلگر مسائل ژئو پلتیک در بانکوک این اقدام موسسه آمریکایی را تشکیل کلاس خصوصی از سوی دولت آمریکا برای مخالفان سوری برای تهیه قانون اساسی سوریه خوانده است.
 
وی با اشاره به خبر اخیر فارین پالسی و اظهارات اخیر هایدرمن، رییس موسسه صلح آمریکایی معتقد است اینکه آمریکایی ها بی سرو صدا و در خفا طرح های خود برای سوریه بعد از بشار اسد را طراحی و تهیه کرده اند مانند آنچه که در لیبی انجام دادند و یک دولت دست نشانده در لیبی روی کار آوردند، چیزی جز یک امپریالیسم مدرن نیست.

این مجله تصریح می کند که هزینه های مالی این جلسات توسط وزارت خارجه آمریکا تامین شده، اما در عین حال وزارت خارجه سوئیس و برخی موسسات غیردولتی هلندی و نروژی هزینه های این پروژه را تامین کرده اند.

موسسه صلح آمریکایی، موسسه ای است مستقیما زیر نظر دولت آمریکا به خصوص وزارت خارجه آمریکا فعالیت می کند و در شورای رهبری آن افرادی از وزارت خارجه آمریکا و وزارت دفاع آمریکا حضور دارند.

از دیگر اعضای دائم این موسسه رضوان زیاده، عضو شورای موسوم به شورای ملی مخالفان سوریه است که سالها قبل به عضویت این موسسه درآمده است.

 

بنا به استدلال تری میسان این امر بیانگر این است که چهره های مخالفان دولت سوریه که امروز مطرح هستند در حقیقت افرادی هستند که توسط موسسات آمریکایی وابسته به دولت و سرویسهای اطلاعاتی آمریکا ایجاد و خلق شده اند و نه از بطن مردم سوریه.

 

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه در سفر به آفریقای جنوبی در خصوص برکناری بشار اسد و رژیم پس از آن گفت: با جدا شدن مقام های ارشد سوریه از بشار اسد و یکپارچگی بهتر مخالفان، زمان آن فرا رسیده است که مردم سوریه و حامیان آنها در جامعه بین المللی برای آنچه پس از سقوط رژیم اسد اتفاق خواهد افتاد برنامه ریزی کنند.


کلینتون افزود: باید اطمینان حاصل کنیم که نهادهای کشور سوریه دست نخورده خواهند ماند. باید اطمینان یابیم که انتظارات بسیار روشن خود را در خصوص اجتناب از جنگ فرقه ای به دیگران منتقل سازیم. آنهایی که سعی در سوء استفاده از وضعیت نابسامان مردم سوریه دارند، چه با فرستادن هواداران خود و یا اعزام جنگجویان تروریست، باید بدانند که این اقدامات نخست و بیش از هر کسی از سوی مردم سوریه تحمل نخواهد شد.

 

اظهارات کلینتون یک روز پس از آن که ریاض حجاب، نخست وزیر سوریه، ، بالاترین مقامی که تا کنون رژیم اسد را ترک گفته، به ترکیه گریخت ایراد شد.

 

سخنان فوق در حالی مطرح می‎شود که به فاصله داشتن دولتمردان آمریکایی از درک واقعیت های سوریه اشاره دارد.

 

ماجراهای سوریه در روزهای اخیر نشان داد که احتمال انتقال آرام قدرت در سوریه به گونه ای که سازمان ملل جایگزین دولت مرکزی شود و کنترل امور را در دست بگیرد بسیار بعید است.

 

حتی اگر به ادعای غربی ها دولت بشار اسد سقوط را هم تجربه کند، به معنای پایان بازی در سوریه نیست. سوریه پس از وداع بشار اسد از قدرت، کشوری غرق در ناآرامی است.

 

اسلام گراهای تندرو برای مدتی نامعلوم کنترل امور در این کشور را بر عهده خواهند داشت./982/ب911/ک

 

 

 

ارسال نظرات