۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۳۵۱۳۷
معاون اول قوه قضاییه:

عقلانیت، معنویت و عدالت زیربنای جامعه عدالت محور است

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه گفت: جامعه عادل و سالم که تمام روابطش براساس دین و آموزه‌های دینی تنظیم شده، جامعه‌ای است که سنگ زیربنای آن عقلانیت، معنویت، عدالت و مبنای اساسی آن توحید است.
حجت الاسلام رييسي، معاون اول قوه قضاييه

  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در بیان فضائل و مناقت امام علی‌(ع) گفت: حضرت امام علی‌(ع) مصداق اتم و اکمل پیشتازان جهاد و شهادت و تلاش در راه خداوند متعال است که قرآن کریم آنان را می‌ستاید.

 

وی با بیان این‌که امیر مؤمنان‌(ع) پیشتاز در ایمان آوردن به پیامبر اکرم‌(ص) هستند، افزود: آن حضرت در جلوه فداکاری و از خود گذشتگی مصداق اتم آیه شریفه قرآن است که فرمود «کسانی که با مال و جان در راه خدا جهاد کردند صادقان هستند» و امام علی‌(ع) فرمودند «من صدیق اکبر هستم»

 

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: علی بن ابی‌طالب‌(ع) کسی است که جلوه‌های صداقت او در جهاد با مال و نفس و حضور او در عرصه‌های مختلف دفاع از دین چه در دوران بعثت، چه در اجرای رسالت پیامبر و چه در تداوم دین می‌درخشد و به اعترافان همگان جلوه بی‌بدیلی در تاریخ دارد.

 

دلدادگی و عشق به امام علی بدون معرفت امکان‌پذیر نیست

 

وی با اشاره به حضور امام علی‌(ع) در غزوات و جنگ‌های بسیار، اظهار داشت: نام آن حضرت به عنوان نامی ممتاز در جنگ‌های بدر، احد، احزاب و خندق و همه جنگ‌های صدر اسلام به عنوان چهره شاخص و بی‌بدیل در کنار وجود مقدس رسول الله(ص) خودنمایی می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، عدل و همتای قرآن بودن وجود مقدس امام علی‌(ع) را متذکر شد و با اشاره به روایتی از آن حضرت که فرمودند «اگر ولایت و محبت من بر کوه نازل شود از هم پاشیده خواهد شد»، گفت: دوست داشتن، دلدادگی و عشق به مولا امام علی‌(ع)، بدون معرفت امکان‌پذیر نیست.

 

وی با بیان این‌که بسیاری هستند که محبت به امیرمؤمنان‌(ع) دارند و دلداده آن حضرت هستند، اما این محبت احساسی است، بر محبت تعقلی به آن حضرت تأکید کرد و افزود: محبت تعقلی آن است که تمام وجود انسان و افکار، اندیشه، اخلاق و عمل او جلوه محبت شود.

 

بسیجیان با پیشانی‌بند یا علی جلوه محبت تعقلی هستند

 

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این‌که هیچ مفهوم باطنی و درونی در دین بدون جلوه بیرونی وجود ندارد، گفت: جلوه محبت تعقلی بچه‌های بسیجی، فداکار و مجاهدان فی سبیل الله هستند که بر پیشانی‌شان یا زهرا و یا علی می‌بندند، به سینه دشمن می‌زنند، دشمن زبون را از پا درمی‌آورند و مدال افتخار، شجاعت، ایستادگی و مقاومت بر سینه خود دارند.

 

وی با بیان این‌که امام علی‌(ع) را در محراب عبادت کشتند چون بسیار عادل بود، عدالت را به ابتدایی، میانی و فوق میانی تقسیم کرد و اظهار داشت: فردی را که ترک کبیره کند و اصرار بر صغیره نکند می‌توان به عنوان شاهد در محکمه استفاده کرد و این عدالت ابتدایی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: مرحله میانی در اعتدال آن است که انسان نقطه اعتدال قوای عقلانی‌اش حکمت، قوه شهوانیت او عفت و قوه غضبیه او شجاعت است و شجاعت، عفت و حکمت را در خود نهادینه کرده و عدالت فوق عدالت میانی آن عدالتی است که انسان مظهر اسماء حسنای الهی شود.

 

حرکت در مسیر عدالت برای جامعه اسلامی ضروری است

 

وی با بیان این‌که اگر کسی مظهر تمام اسماء حسنای الهی شد، عادل است، حرکت در مسیر عدالت را برای جامعه اسلامی ضروری دانست و گفت: امروز در نظام اسلامی برای این‌که همه جامعه از عدالت بهره‌مند شوند، کافی نیست تنها در رأس نظام، فقیه جامع الشرایط عادل باشد، بلکه باید تمامی سطوح عالی، میانی، کارشناسی و همه دست‌اندرکاران در نظام اسلامی از ملکه عدالت بهره‌مند شوند تا جامعه مزه شیرین عدالت را بچشد.

 

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: جامعه عادل و سالم که تمام روابطش بر اساس دین و آموزه‌های دینی تنظیم شده، جامعه‌ای است که سنگ زیربنای آن عقلانیت، معنویت، عدالت و مبنای اساسی آن توحید است، همه باید در این عرصه حضوری فعال داشته و از ساحت امام علی‌(ع) درس بگیرند.

 

وی با بیان این‌که عدالت در سخنرانی ساده اما در عمل کردن بسیار سخت است، اظهار داشت: عدالت باید در قانون‌گذاری مبدأ و منشأ، معیار و مقصد قانون شود و امروز برای کسانی که می‌خواهند جامعه را از عدالت برخوردار کنند، پیش از عدالت آفاقی عدالت انفسی لازم است.

 

عدالت احساس مسؤولیت در برابر امر به معروف و نهی از منکر است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: بسیاری در دنیا داعیه‌دار عدالت و ‌حقوق انسان هستند اما تنها گوش فلک را کر کرده‌اند، آنان داعیه‌داران حقوق بشر در دگرخواهی هستند، اما دگرخواهی آنان برای تحکیم موقعیت، جلب توجه دیگران و جذب منابع دیگران است، اما دگرخواهی در زندگی امام علی‌(ع) و حضرت فاطمه‌(س) در پرتو خداخواهی است.

 

وی با اشاره به این‌که در هیچ کجای جامعه اسلامی نباید فساد لانه کند، عدالت را به احساس مسؤولیت همه مسؤولان و مردم در برابر امر به معروف و نهی از منکر تفسیر کرد و ابراز داشت: رمز پیشگیری و مبارزه با فساد آن است که همگان در برابر ترک معروف و انجام منکر احساس مسؤولیت کنند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات