۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۱۳۶۴۴۷
استاد حوزه و دانشگاه:

برخورد علمی و فکری با جریان وهابیت ضروری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که وهابیان اهل گفت‌وگو نیستند و هرگز نمی‌توان به مذاکره با آنان دل بست، برخورد علمی و فکری را تنها راه مقابله با این جریان دانست.
حجت‌الاسلام غلامحسن محرمي

 

حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع‌(ع) به مسلمانان و شیعیان، گفت: وهابیت که مخالف زیارت قبور و ساختن بارگاه هستند، دست به تخریب قبور ائمه بقیع‌(ع) زدند و حتی تلاش کردند ضریح و بارگاه قبر پیامبر اکرم‌(ص) را تخریب کنند، اما نتوانستند.

وی با بیان این‌که وهابیان هم‌اکنون جلوی مرقد مطهر پیامبر اکرم‌(ص) می‌ایستند و مانع زیارت می‌شوند، افزود: این جریان دچار انحرافی بس خطرناک شده‌اند، پیشینه آنان به خوارج در صدر اسلام برمی‌گردد که خود را به ظاهر از مسلمان می‌دانستند، اما با استناد به آیات قرآن مقابل امام علی‌(ع) می‌ایستادند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این‌که وهابیت همان خوارج هستند که فکر می‌کنند هرچه آنان از اسلام فهمیده‌اند، درست است، اظهار داشت: همان‌طور که بنی‌امیه مخالف زیارت پیامبر اکرم‌(ص) و پشتیبان خوارج بود، امروز استکبار جهانی حامی وهابیت است.

وی یادآور شد: عموم اهل سنت به زیارت معتقد هستند و بناهایی که روی قبور ائمه‌(ع) و بزرگان بقیع بوده است را خود سنی‌ها ساخته بودند و کتاب‌های متعددی به طور تفصیل درباره زیارت پیامبر اکرم‌(ص)، فضیلت مدینه و بقعه مبارک نبی اکرم‌(ص) نوشته شده است که از آن جمله می‌توان به کتاب «وفاء الوفاء باخبار دارالمصطفی» نوشته سمهودی اشاره کرد که در پاسخ به ابن تیمیه نگاشته شده و نویسنده کتاب هم سنی و از اهل مدینه است.

حجت‌الاسلام محرمی با بیان این‌که وهابیان اهل گفت‌وگو نیستند و هرگز نمی‌توان به مذاکره با آنان دل بست، برخورد علمی و فکری را تنها راه مقابله با این جریان دانست و گفت: یکی از مهمترین مشکلات این جریان تکفیری و خطرناک آن است که غیر از خودشان را کافر و خون مسلمانان دیگر را مباح می‌دانند.

وی اظهار داشت:‌ مهم‌ترین راه مقابله، برخورد علمی و فکری با هدف تنویر افکار عمومی درباره ماهیت و فلسفه تشکیل وهابیت است، باید با برخورد علمی و فکری و استفاده از مبانی قرآن و سنت، افکار عمومی را در حد امکان نسبت به خطر این جریان فاسد آگاه کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که آثار اسلامی افزون بر داشتن جنبه مذهبی، از میراث فرهنگی نیز به شمار می‌روند، به دولت‌های اسلامی پیشنهاد کرد که از طریق سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد و یونسکو از تخریب این اماکن مقدسه جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: بخشی از مکه و مدینه گذشته اسلام بوده است، اما متأسفانه از بین رفته و تبدیل به گچ و آجر و ساختمان‌های بلند شده است، در حالی که اگر این‌ آثار همان‌گونه که بود، نگه داشته می‌شد افزون بر جنبه مذهبی، درس عبرتی برای دیگران بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که وهابیت این ساخته و پرداخته استکبار به عقیده هیچ‌کس احترام نمی‌گذارد و دچار انحراف در اعتقادات است، یادآور شد: مسلمانان در گذشته این‌گونه نبوده‌اند و اگرچه فرقه‌های متعددی در کنار هم زندگی می‌کردند، اما به همدیگر احترام می‌گذاشتند. /920/ت302/ن

ارسال نظرات