۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۳۷۷۱۲
قدیری ‏ابیانه هشدار داد؛

خودتحریمی؛ خطری بزرگ برای اقتصاد کشور

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب «عوامل و موانع فرهنگی کار و پیشرفت» گفت: مصرف کالاهای خارجی نوعی خودتحریمی ذهنی و به دنبال آن خودتحریمی عملی در میان اقشار مختلف مردم ایجاد می‏کند.
غديري ابيانه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کرسی آزاداندیشی با موضوع کارآمدی تحریم‏های اقتصادی علیه ایران از برنامه‏های فرهنگی طرح ضیافت اندیشه استادان در دانشگاه تبریز امروز با حضور محمدحسین قدیری ‏ابیانه، سفیر سابق ایران در ایتالیا برگزار شد.

 

نویسنده کتاب «عوامل و موانع فرهنگی کار و پیشرفت» خودتحریمی را یکی از خطرات در کشور دانست و بیان داشت: مصرف کالاهای خارجی و ترجیح دادن آن نسبت به کالاهای داخلی نوعی خودتحریمی ذهنی و به دنبال آن عملی در بین اقشار مختلف مردم ایجاد می‏کند که این به نفع عمومی ملت ما نیست.

 

وی در این نشست با طرح یک سؤال که «اگر کل درآمد نفت را بین جمعیت ایران تقسیم کنیم به هر یک نفر چقدر می‏رسد»، گفت: متأسفانه ذهنیت و جواب افکار عمومی مردم و حتی بخش عمده‏ای از مسؤولان و اساتید در خصوص این سؤال فرضی رقم‏های غیرقابل باور و به دور از ذهن است.

 

وی با تشریح درآمدهای نفتی ایران و ارائه ارزش ثابت منابع نفتی با در نظر گرفتن میزان صادرات نفت ماهانه و تعداد کل جمعیت ایران، تقسیم سرانه صادرات نفت به ازای هر نفر در ماه را کمتر از یک بشکه دانست و افزود: باید افکار و ذهنیت غلط در این خصوص اصلاح شود که انتظار می‏رود استادان دانشگاه در زدودن این افکار غلط پیشقدم باشند.

 

سفیر سابق ایران در ایتالیا با انتقاد از اتلاف سرمایه در کشور، توزیع عادلانه بودجه و تلاش برای تولید ثروت در کشور را خواستار شد و ادامه داد: مهار تورم از خواسته‏های عمومی مردم است که با کنترل و هدایت عرضه و تقاضا می‏توان در کاهش تورم در کشور تاثیر مثبت داشت.

 

کارشناس عالی وزارت امور خارجه، رعایت وجدان کاری و تصحیح فرهنگ مصرف را از مهم‏ترین عوامل در افزایش سطح رفاه عمومی مردم دانست و ابراز داشت: ما باید از وابستگی به نفت رها شویم و مقدمه آن رهایی ذهنی نسبت به نفت و تصحیح تصورات غلط درخصوص درآمدهای نفتی و فرآورده‏های آن است./935/پ202/س

 

 

ارسال نظرات