۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۳۷۷۶۱
عضو جامعه مدرسین:

پرداختن به علوم عقلی موجب رشد فقه و فقاهت می شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که پرداختن به علوم عقلی موجب رشد و نشاط در فقه و فقاهت می شود، گفت: اگر حوزه در این زمینه ضعیف باشد نمی تواند به شبهات فراوانی که القا می شود پاسخ دهد.
حجت الاسلام محمد رضا آشتياني

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که امروزه شبهات زیادی در رابطه با مسائل اعتقادی مطرح می شود، افزود: در حوزه ها بیشتر روی فقه و اصول تکیه می شود، در صورتی که اگر حوزه در علوم عقلی ضعیف باشد نمی تواند به شبهات مطرح شده پاسخ بگوید.

وی پرداختن به علوم عقلی را موجب رشد و نشاط  در فقه و فقاهت دانست و گفت: کسانی که در علومی همچون فلسفه و کلام خوب کار کرده اند می توانند بهتر از سایرین پاسخگوی شبهات باشند و این امر موجب تقویت مبانی اعتقادی می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که فضای علمی دانشگاه ها متفاوت از حوزه های علمیه است، ابراز داشت: در دانشگاه درس ها را تنها برای مقطعی خوانده و کنار می گذارند، اما در حوزه های علمیه این طور نیست، از آغاز تا پایان تحصیلات حوزوی همه دروسی که خوانده می شود در ذهن طلاب است تا حدی که می توانند آن را تدریس کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی درس خواندن صرفا برای کسب مدرک را یکی از آفت های حوزه های علمیه دانست و گفت: هرچند که برای تدریس و برخی فعالیت های اجتماعی نیاز به ارائه مدرک است  ولی باید توجه داشت که طلاب درس ها را همانند گذشته مبنایی و ریشه ای فراگیرند و این طور نباشد که درسی را بخوانند و کنار بگذارند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تحول در حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: ایشان در سفری که به قم داشتند در جمع اساتید حوزه علمیه نیز معیارهای این تحول را بیان فرمودند؛ از این رو باید سبک قدیمی حوزه و برخی متون تغییر کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که طولانی بودن مباحث حوزوی یکی از مشکلات پیش روی حوزه ها است، گفت: حضرت آیت الله بروجردی تا پایان عمر شریف شان تنها توانستند تا باب صلاة را مورد بررسی قرار دهند، این مسیر طولانی باید اصلاح شود.

وی بازنگری در دروس و تکیه بر مباحث اصلی را در مسیر تحول حوزه های علمیه مهم دانست و ادامه داد: امروزه برنامه ها و ابواب فقهی مختلفی مورد نیاز جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی برنامه ریزی و کلان نگری را یکی از مهم ترین وظایف شورای عالی حوزه خواند و تصریح کرد: شورای عالی باید راه و روش ها را به نحو مطلوبی تغییر دهند تا حوزه به آن جایگاهی که شایسته است برسد و در بررسی مسایل به روز باشد./928/ت302/ج

ارسال نظرات