۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۳۸۳۲۴
مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان:

امام صادق مبلغ مبانی اعتقادی و معارف شیعی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: امام صادق(ع) در رشد، بالندگی علمی، تبلیغ مبانی اعتقادی و معارف شیعی بسیار اثرگذار بودند.
حجت الاسلام علي اکبر فرجام

 

حجت الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به نقش امام صادق در احیای فرهنگ شیعی، تصریح کرد: سال های حیات و امامت امام صادق(ع) متقارن با اوایل حکومت بنی عباس یعنی سال های 132 تا 148 هجری قمری شده بود و بهترین فرصت برای انتشار معارف اسلام ناب برای ایشان پدید آمده بود؛ در این زمان درگیری های بنی امیه و بنی عباس افزایش یافته و حکومت بنی عباس نیز حکومت نوپایی بود و سخت گیری های کمتری به امام صادق(ع) در سال های ابتدایی این حکومت اعمال می شد از این جهت فرصت و مجالی که برای امام صادق(ع) پیش آمده بود نسبت به سایر ائمه(ع) خاص تر بود و در غیر این صورت همه ائمه مسیر و خط جهت گیری شان یکسان و واحد است؛ یعنی اگر این فرصت برای سایر ائمه پیش می آمد همین بهره برداری که  از سوی ایشان صورت گرفت توسط آن بزرگواران انجام می شد.

 

مدیر اجرای حوزه علمیه خراسان پر رنگ بودن نقش امام صادق(ع) در احیای معارف اسلامی را باعث ملقب شدن ایشان به رییس مذهب تشیع دانست و تصریح کرد: ایشان در دوران حیات شان جایگاه و کرسی درسی(حوزه علمیه) داشتند که صدها نفر از فرهیختگان و برزگان آن زمان در درس‌شان شرکت می کردند، لذا شاگردان ایشان در عرصه کلان و اعتقادات، مباحثات و مناظراتی ویژه با افراد مبارز(مسأله دار) آن زمان داشتند.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش امام صادق(ع) در عرصه مباحث فقهی، متذکر شد: عمده روایات فقهی تشیع از امام ششم(ع) نقل شده است و در عرصه تفسیر قرآن نیز این چنین است؛ بنابراین در بخش های مختلفی از تاریخ نگاه و دیدگاه‌های شیعی امام صادق(ع) و شاگردان ایشان برای مردم تبیین شده است و حتی مذاهب دیگری که در عالم اسلام بعدها به وجود آمده اند خود را منتسب به حوزه درسی ایشان می دانستند.

 

حجت الاسلام فرجام نیز به تبیین ضرورت و اهمیت بزرگداشت مقام امام صادق(ع) پرداخت و گفت: شیعه مذهب خودش را مذهب جعفری می داند، زیرا امام صادق(ع) تأثیرگذارترین امام شیعه بعد از گذشت یک قرن از اسلام هستند. ایشان در رشد، بالندگی علمی، تبلیغ مبانی اعتقادی و معارف شیعی بسیار اثرگذار بودند، بنابراین لازم است در ایران اسلامی ـ که یک مملکت ولایی است ـ مراسم پاسداشت این امام بزرگوار شیعه هرچه باشکوه تر انجام و برگزار شود.

 

وی با بیان این که تشیع منتسب به امام صادق(ع) بوده و مذهب ما نیز مذهب جعفری است، ابراز داشت: حوزه علمیه خودش را ریزه خوار سفره دانش و علمی می داند که امام صادق(ع) آن را گسترانده اند، لذا مسؤولیت برگزاری مراسم بزرگداشت این امام همام بر عهده حوزه گذاشته شده و حوزه نیز این مسؤولیت خطیر را بر عهده گرفته است.

 

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در خصوص تشکیل ستاد این بزرگداشت بیان داشت: این ستاد برای اطلاع رسانی، برنامه ریزی، سازماندهی و حضور پرشکوه مردم تشکیل شده است، تا در بخش های مختلف بتواند نقشی در به صحنه آوردن مردم ایفا کند. شکل گیری این ستاد سبب شد که همه هیئت‌های مذهبی، بسیج، سازمان تبلیغات و سایر نهادهایی که می توانند به هر نحوی در هر چه باشکوه تر برگزار شدن این مراسم نقشی را ایفا کنند، حضور به هم برسانند.

  

مسؤول ستاد مردمی بزرگداشت شهادت امام صاق(ع) در پایان پیرامون اهداف برگزاری این مراسم بزرگداشت، گفت: ستاد مردمی بزرگداشت شهادت امام صاق(ع) در حقیقت با هدف عزاداری و زنده نگهداشتن نام و یاد امام صادق (ع) اقدام به برگزاری دسته عزاداری با حضور هیئات مذهبی و علمای حوزوی، در مشهد مقدس و سایر شهرستان های استان خراسان رضوی کرده است./968/ت302/ب

ارسال نظرات