۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۳۸۳۲۸
به مناسبت شهادت امام صادق؛

ویژه‌نامه اینترنتی «زلال اندیشه» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «زلال اندیشه» به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در پایگاه اطلاع رسانی تبیان منتشر شد.
امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «زلال اندیشه» به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در پایگاه مؤسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان منتشر شد.

 بر اساس این گزارش، کلیپ‌ها، نواهنگ ها، گالری تصاویر، تصاویر ویژه، موبایل اسلامی، قفسه کتاب، مقالات، بغض قلم و ویژه نامه‌های پیشین از موضوعات این ویژه‌نامه مناسبتی است.

امام صادق(ع) چگونه مردم را جذب دین می‌کرد

 در بخش مقالات این ویژه نامه و در مقاله‌ای با عنوان «امام صادق(ع) چگونه مردم را جذب دین می‌کرد» می خوانیم: «با توجه به اینکه عموم مسلمانان و دانشمندان معاصر حضرت، به امامت ایشان آنطور که دیدگاه شیعه است نمی نگریستند و نیز با توجه به اینکه ایشان در ادای امامت خویش و تبلیغ تشیع در ابعاد مختلف کوشا بودند ، چگونه توانسته اند اینطور احترام و تجلیل غیر شیعیان را نیز به خود جلب کنند»؟

 آنچه از مجموع سیره و کلمات آن حضرت برداشت می شود این ست که امام به عنوان پیشوای شیعه در عین حفظ چهار چوبها و پافشاری بر مبانی نظری و عملی تشیع رفتاری مناسب و محترمانه با دیگر مذاهب اسلامی داشته اند و شیعیان خویش را نیز به این کار توصیه اکید می فرمودند.

 راه‌حل‌های امام ششم برای وحدت

همچنین در مقاله‌ای با عنوان «راه‌حل‌های امام ششم برای وحدت» آمده است: « مباحثات و مناظره های امام صادق علیه السلام و شاگردان ایشان با عالمان اهل سنت و حضور شاگردان فراوان سنی مذهب در کلاس درس حضرت که دو نمونه از سلوک عملی امام در جهت گسترش یکپارچگی جامعه است».

 رفتار خوش شیعیان باعث علاقه مند شدن دیگران به امام شیعیان و سلوک شیعی شده و دلهایشان را به حق متمایل می کند؛ تمایلی که خود گامی در جهت حفظ وحدت و ایجاد یکپارچگی بیشتر در جامعه خواهد بود.

 مذهب جعفری و ادب جعفری

مذهب جعفری و ادب جعفری از دیگر مقالات این ویژه نامه است، در بخشی از آن آمده است: « هدف اصلى از این نوشته بیشتر تأکید بر حرکت در صراط مستقیم و دچار نشدن به افراط در زمینه « تبرّی » است به گونه ای که این « تبری » با « ادب جعفری » منافات پیدا نکند چنانچه باید مواظب بود که به بهانه همین نکته و برای خوش آمد بعضی فرق اسلامی نباید حرفى زد یا رفتاری نمود که موجب وهن شیعه یا اعتقادات حقه می‌شود».

 وقتی‌یکی از شما در دین خود ورع بورزد و سخن‌راست بگوید و امانت را ادا نماید و خُلق خود را‌ با مردم نیکو نماید، گفته می‌شود: این شخص «جعفری» است! این مرا خوشحال می‌نماید و گفته می‌شود: این‌است «ادب جعفر».

آموزگار بزرگ فقه اسلامی

همچنین در مقاله‌ای با عنوان «آموزگار بزرگ فقه اسلامی» می خوانیم: «این وصیت امام، دلیل آن است که در آئین اسلام، نماز جایگاهی مهم دارد، طوری که امام در آخرین لحظه‌های زندگی از میان هزاران مسئله فقط نماز را سفارش می‌کند و این نیست جز برای این که امام صادق علیه السلام هادی امت و پاسدار دین است و نماز از این دیدگاه از اهمیت فراوانی برخوردار است».

 در این دوره است که فقه اسلامی به معنی امروزی آن تولد یافته و رو به رشد نهاده است. و نیز آن دوره عصر شکوفایی حدیث و ظهور مسائل و مباحث کلامی مهم در بصره و کوفه بوده است.

ولایت مقدم است یا تربیت

 «ولایت مقدم است یا تربیت» از دیگر مقالات این ویژه نامه است، در بخشی از آن آمده است: « اگر خیلی خودمان را تربیت کنیم، وقتی در غیبت امام است، هر صد قدمی که بر می داریم نیم متر جلو می رویم اما وقتی در محضر امام باشد، زمانی باشد که آقا و مولایمان بر جهان حاکم است و فساد را از جهان برداشته، به خدا سوگند هر نفسی که می زنیم و هر یک قدمی که بر می داریم، صد متر جلو می رویم».

جامعه‌ای صالح می‌شود که اول ولایت در آن محقق شود؛ و دلیل اینکه سه امام اول ما با شمشیر جنگیدند و ننشستند به تعلیم و تربیت روشن می‌شود؛ باید مردم حکومت دینی درستی داشته باشند، چون تعلیم و تربیت بدون حکومت دینی اثرش یک هزارم است.

 امام صادق(ع) که بود

 همچنین در مقاله‌ای با عنوان « امام صادق(ع) که بود» می‌خوانیم: « امام صادق (ع) از نسل علی (ع) بود و در شجاعت بی نظیر. او شجاعت و پایداری را از پدران خود به ارث برده بود. در مقابل زورمندان و امیران از گفتن حق پروا نداشت. روزی منصور، خلیفه عباسی، از مگسی درمانده شد و از وی پرسید: چرا خداوند مگس را آفرید؟ امام (ع) پاسخ داد: تا جباران را خوار کند.

 امام صادق (علیه السلام) از اعاظم عباد و اکابر زهاد بود. از سه حال خارج نبود: یا روزه داشت، یا نماز می خواند و یا ذکر می گفت. چون روزه می گرفت بوی خوش به کار می برد و بعد از ماه رمضان بی درنگ زکات فطره روزه خود، خانواده و خدمتکارانش را می پرداخت.

آن‌ها که اعتراف کردند

 «آن‌ها که اعتراف کردند» از دیگر مقالات این ویژه‌نامه است در بخشی از آن آمده است: « پیشوایان چهارگانه اهل سنت، مستقیم و یا غیرمستقیم از شاگردان امام صادق علیه السلام به شمار می آیند. ابوحنیفه و مالک، هر دو در خدمت امام شاگردی کرده و در فقه و سیر و سلوک از آن حضرت بهره فراوان برده اند».

 او بود که نخستین بار نظریه «بطلمیوس» در موضع مرکزیت کره زمین و گردش خورشید به دور آن را مورد انتقاد قرار داد و مرکزیت خورشید را مطرح کرد. او نخستین کسی بود که عقیده عناصر چهارگانه آب، آتش، خاک، هوا را مطرح ساخت.

 علاقه‌مندان به استفاده از این ویژه نامه مناسبتی می‌توانند به پایگاه مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به نشانی اینترنتی  http://www.tebyan.net مراجعه کنند./927/ت302/ن

ارسال نظرات