۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۱۳۸۳۵۵
آیت الله جوادی آملی:

قرآن به دنبال بیداری جهان خفته است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله جوادی آملی در پیامی به مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در تبریز گفت: این که قرآن کریم مرض را معرفی کرد و بعد فرمود قرآن شفاست، برای این است که می‌خواهد جامعه برین بسازد و نه تنها خاورمیانه بیدار را به مقصد برساند بلکه جهان خفته را بیدار کند.
آيت الله جوادي آملي

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، ‌آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، ‌در پیامی ‌به چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان جهان با گرامیداشت حضور علاقه‌مندان به قرآن و عترت و فرهیختگان داخل و خارج در این مسابقات اظهار کرد: برای معرفی قرآن از دو عامل اساسی باید استفاده کرد یکی قرآن ناطق و دیگری قرآن صامت.

 

وی افزود: قرآن صامت همین کتاب الهی و آسمانی است که جوامع بشری در محضر او هستند و قرآن ناطق اهل بیت عصمت و طهارت هستند که حدیث معروف ثقلین از وجود مبارک رسول گرامی آنان را عدل قرآن معرفی کرد.

 

آیت‌الله جوادی‌آملی همچنین با گرامیداشت سالگرد شهادت ششمین امام معصوم (ع) گفت: وجود مبارک امام صادق که بسیاری از ائمه اهل سنت از محضر آن حضرت استفاده ها برده‌اند، مانند سایر اعضای اهل بیت(ع) قرآن ناطق است و سهم تعیین کننده‌ای در معرفی قرآن دارد.

 

وی گفت: خداوند قرآن را گذشته از این که به نور و فارق بین حق و باطل معرفی کرده، آن را به عنوان شفا نیز به ما معرفی کرده نه به عنوان دارو و دوا، بلکه به عنوان شفا. واژه مرض بیش از 12 بار در قرآن کریم ذکر شد و همه این 12 بار یا بیش از 12 بار مربوط به مرض‌های اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی و مانند آن است که اگر جامعه‌ای بخواهد متمدن بشود، باید بداند که تمدن او در تدین اوست و اگر تدین نبود این بیماری‌های فراگیر، او را در هم می‌کوبد.

 

آیت‌الله جوادی‌آملی افزود: این که قرآن کریم مرض را معرفی کرد و بعد فرمود قرآن شفاست، برای این است که می‌خواهد جامعه برین بسازد و نه تنها خاورمیانه بیدار را به مقصد برساند بلکه جهان خفته را بیدار کند، اولاً، و آن‌ها را به مراحل یاد شده برساند، ثانیاً. چرا که بارها فرمود این کتاب «ذکراً للبشر»، «نذیراً للعالمین» و «رحمة للعالمین» است. شما دو اصل همگانی و همیشگیِ دوام و کلیت را در آغاز و انجام این کتاب مشاهده می‌کنید. این قرآن کلی است و دائم؛ همگانی است و همیشگی؛ برای هر نسل در هر عصر و مصر؛ این کتاب باید داروی جهانی و شفای جهانی باشد.

 

آیت‌الله جوادی آملی گفت: در مورد مرض سیاسی در سوره مبارکه مائده به وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِیبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللّهُ أَن یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَیُصْبِحُواْ عَلَى مَا أَسَرُّواْ فِی أَنْفُسِهِمْ نَادِمِینَ؛ می‌بینى کسانى که در دل‌هایشان بیمارى است در [دوستى] با آنان شتاب می‌ورزند، می‌گویند می‌ترسیم به ما حادثه ناگوارى برسد امید است خدا از جانب خود فتح [منظور] یا امر دیگرى را پیش آورد تا [در نتیجه آنان] از آنچه در دل خود نهفته داشته‏‌اند پشیمان گردند». (مائده/ 52) فرمود: نظام اسلامی مستقر شد؛ حکومت اسلامی مستقر شد؛ رهبر مسلمانان حکومت را به دست گرفت ولی عده‌ای ارتباط‌شان با بیگانه است و منتظرند ببینند بیگانه چه می‌گوید؛ منتظرند نقطه ضعفی در داخله حوزه اسلامی رخنه کند و این‌ها فوراً گزارش دهند. فرمود آن‌ها که مرض سیاسی دارند آن‌ها که مرض اخلاقی دارند، این‌ افراد ارتباط‌شان با بیگانه است؛ می‌گویند شاید نظام اسلامی فروپاشید؛ شاید جامعه اسلامی آسیب دید؛ ما چرا ارتباط‌مان را با بیگانه‌ها قطع کنیم. خداوند این مرض سیاسی را در سوره مائده مشخص کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: شما عزیزانی که از کشورهای دیگر آمده‌اید الان مستحضرید که به برکت نظام الهی، خاورمیانه بیدار شده است. این بیداری را باید ارج نهاد؛ مبادا دیگری دوباره این ملت بیدار را بخواباند یا بیجا ببرد. فرمود گرایش به کفار، گرایش به بیگانگان مرض است و قرآن برای شفای این مرض آمده است. استقلال صحت است. امنیت صحت است. امانت صحت است. آزادی صحت است. طهارت و عقل و عدل صحت است؛ سلامت است؛ آسایش است؛ آرامش است و ارتباط با بیگانه مرض است. این مرض را قرآن شفا می‌دهد. شفای او به این است که موحدانه به سر ببرید؛ بگویید نه شرق و نه غرب.

 

آیت‌الله جوادی آملی بابیان این که به برکت نظام الهی، خاورمیانه بیدار شده است، گفت: این بیداری را باید ارج نهاد، مبادا دیگری دوباره این ملت بیدار را بخواباند یا بیجا ببرد.

 

همچنین پس از بیان این جمله آیت الله جوادی آملی که « این بیداری اسلامی را باید ارج نهیم »، نماهنگی از تظاهرات مردم در کشورهای منطقه با ارائه تصویری از بیداری اسلامی با محوریت ذکر  لبیک به همراه تصاویری از خانه خدا با عنوان نماز وحدت در کشورهای اسلامی، پخش شد. قرائت زیارت نامه پس از پخش بیانات تصویری آیت الله جوادی آملی، نیز فضای معنوی آیین را دو چندان کرد.

 

گفتنی است، چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان با حضور حدود 100 قاری و حافظ از 52 کشور جهان، شش داور خارجی و 9 داور ایرانی از امروز به مدت سه روز در مصلی تبریز برگزار می‌شود./935/پ203/ب

ارسال نظرات