۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۱۳۹۱۱۳
رییس اوقاف آمل:

وقف موجب توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی در جامعه می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه آمل گفت: با گسترش هر چه بیشتر فرهنگ وقف و انفاق می توان فرهنگ و تمدن اسلامی را توسعه داده و نظام توحیدی را به قاعده ای نظام زیست برای بشر تبدیل کرد.
اوقاف وقف امور خيريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام حسین مهدیان، رییس اداره اوقاف و امور خیریه آمل، امروز در جلسه بررسی مشکلات وقفی شهرستان با بیان این که سنت حسنه وقف جزء سیره عملی معصومین است و ائمه اطهار(ع) دغدغه های فراوانی را در این بحث داشته اند، خاطرنشان کرد: سنت حسنه‏ وقف یکی از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی است که انسان با بهره‏گیری از تعالیم انبیا آن را از دیرباز بنیان نهاده و در صحنه‏ حیات اجتماعی به ودیعت گذارده است.


وی با اشاره به این که روحیه‏ تعاون اجتماعی و سبقت در خیرات در نهاد وقف عینیت می‏یابد و به عمل واقف مهر ابدیت می‏زند، گفت: فرهنگ وقف در عرصه های مختلف از جمله فرهنگ آموزشی و خدمات اجتماعی موثر واقع شده است و البته این فرهنگ نیازمند توجه جدی برای بازگشت به حالت اصلی است.


رییس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با بیان این که نهاد وقف در ادوار گذشته نیز وجود داشته و پس از اسلام با تأثیرپذیری از جهان‏بینی اسلامی به صورت استوار و جهت‏دار مطرح می‏شود، خاطرنشان کرد: در رویکرد اجتماعی وقف علاوه بر ماندگاری نام واقف و موقوفات او، دیوارهای تنگ فردگرایی فرو می‏ریزد و بعد خیرخواهی و مردم‏گرایی به قدری گسترش می‏یابد که مرزهای عقیده و ملیت را نیز پشت سر می‏گذارد.


حجت الاسلام مهدیان با تاکید بر این که در راستای گسترش فعالیت های مذهبی و ترویج فرهنگ والای اسلامی باید سنت وقف را احیا کنیم، یادآور شد: ترویج سنت حسنه وقف امری ضروری است که در راستای گسترش آن باید اهتمام ارزنده ای صورت گیرد.


وی با بیان این که فرهنگ و تمدن بر مبنای ارزش های مادی و معنوی استوار است، خاطرنشان کرد: مهم ترین جنبه و اساسی ترین بعد در بحث وقف، نقش آن در تکامل و توسعه ارزش های الهی و معنوی است.


رییس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به این که مهم ترین نقشی که وقف در توسعه فرهنگ و تمدن ایفا می کند توسعه معنوی جامعه است، گفت: توسعه معنوی بدین مفهوم است که جامعه در بعد الهی، دینی و ارزش های معنوی خویش بیشتر از ابعاد مادی رشد می کند.


حجت الاسلام مهدیان با تاکید بر این که جامعه زمانی از لحاظ معنوی بیشتر رشد می کند که ارزش ها و امکانات مادی در خدمت امور معنوی اش باشد، خاطرنشان کرد: ارزش های معنوی زمانی در یک جامعه می میرد که این ارزش ها در خدمت امکانات و ارزش های مادی بوده و توانمندی های انسانی، الهی و معنوی جامعه قربانی اهداف مادی، غیر انسانی و غیر الهی شود.

 

وی در پایان گفت: می توان با گسترش هر چه بیشتر فرهنگ وقف و انفاق، فرهنگ و تمدن اسلامی را توسعه داده و نظام توحیدی را به قاعده ای نظام زیست برای بشر تبدیل کرد./950/پ202/ب

ارسال نظرات