۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۹۳۴۹
آیت الله مصباح یزدی:

انسان مؤمن پیرو شرق و غرب نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر می خواهیم هیچ ترس و اندوهی نداشته باشیم «لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ‌»، باید بگوییم ربنا الله و آن را باور کنیم؛ نه شرق و نه غرب، هیچ مکتبی، نه اومانیسم و نه پلورالیسم نباید در زندگی راه پیدا کند.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری، سلسله مباحث درس اخلاق سال تحصیلی جدید را آغاز و در مقدمه چکیده ای از مباحث گذشته را برای ورود به مطلب جدید مطرح کرد.

وی بر اساس آیه 2 سوره تغابن انسان ها را به دو دسته کافر و مؤمن تقسیم کرد و اظهارداشت: این دو دسته گویا دو نوع متفاوت اند که فصل جدا کننده آن ها ایمان و کفر است؛ مؤمنان اگر بخواهند به کمال برسند و درجا نزنند باید روح حاکم بر زندگی شان مبتنی بر این قول باشد«ربنا الله»  و در این راه استقامت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری رابطه انسان و خدا را به ارتباط بین صفر و بی نهایت مطلق تشبیه کرد و گفت: خدا خود کمک می کند که این رابطه را بهتر درک کنیم؛ بندگی خدا راه مستقیمی است که ما را به خدا می رساند، هر قدر این راه را بهتر بشناسیم و در عمل پیاده کنیم می توانیم بیشتر آن را طی کنیم، بستگی به ظرفیت و همت ما دارد.

عقلانیت وجه تمایز در مراتب انسانیت است

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم، ربوبیت را تنها از آن خداوند دانست و تصریح کرد: اگر می خواهیم هیچ ترس و اندوهی نداشته باشیم «لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ‌»، باید بگوییم ربنا الله و آن را باور کنیم؛ نه شرق و نه غرب، هیچ مکتبی، نه اومانیسم و نه پلورالیسم نباید در زندگی راه پیدا کند و تنها الله را خدای خود بدانیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اختلافات فروانی که در نژاد، رنگ و جنسیت انسان ها وجود دارد، گفت: همه این اختلافات در مرتبه مادی و جمادی است، برخی تفاوت ها در مرتبه نباتی و بعضی هم به مرتبه حیوانیت انسان برمی گردد؛ اما در مرتبه انسانیت وجه تمایز بین انسان ها عقل و ادراک است، در متون دینی و مخصوصا قرآن بر این مرتبه اختلاف بسیار تکیه شده است.

وی تفاوت در ادراکات را موجب اختلاف در شناخت ها دانست و افزود: به دنبال این شناخت، تصمیم گیری ها و اراده ها شکل می گیرد که این ها نیز جزو بعد انسانی است؛ این سلسله اداراکات بینشی به انسان می دهد که تعیین کننده شکل و حتی ماهیت زندگی او است.

استاد حوزه و دانشگاه، منشاء تقسیم انسان ها را بینش آنها از زندگی یا همان جهان بینی عنوان کرد و گفت: بر این اساس انسان ها به دو دسته مؤمن و کافر تقسیم می شوند و سرنوشت ابدی خود را رقم می زنند؛ تفاوت این دو گروه به حدی است که در آن دنیا کافران آرزو می کنند که لحظه ای مؤمنان را ببینند تا از نورشان استفاده کنند.

نظریات اومانیستی با اسلام سازگار نیست

آیت الله مصباح یزدی بابیان این که باهم بودن انسان ها در این دنیا دلیل بر سرنوشت مشترک بین آن ها نیست، ابراز داشت: ممکن است دو نفر که به ظاهر یک مسیر را می روند، باهم درس می خوانند، در یک مسجد و در یک صف نماز می خوانند سرنوشت متفاوتی داشته باشند.

وی در نقد تفکر اومانیستی گفت: حقوق بشر می گوید انسان ها با یکدیگر تفاوتی ندارند حتی اگر بی دین باشند، این حرف با نظر اسلام سازگار نیست؛ اینها که دم از اومانیسم می زنند آیا تعبیر قرآن را که کفار را از هر جنبنده ای پست تر می داند را نشنیده اند؟

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ملاک برتری و فضیلت انسان ها را ایمان دانست و تصریح کرد: کافر مثل کسی است که در تاریکی  اعماق دریاها قرار گرفته موجی بر روی آن سایه افکنده و ابر ضخیمی نیز روی سطح آن را تاریک تر کرده است« أَوْ کَظُلُمَاتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ».

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ایمان داری مراتب متعددی است که هرکس به قدر ظرفیت و همتش کسب رتبه می کند، گفت: سیر تکاملی انسان میل به بی نهایت دارد که تنها معصومین(ع) هستند که تا نهایت آن را طی کرده اند.

آیت الله مصباح یزدی انتخاب مسیر کفر یا ایمان را به عهده انسان دانست و اظهارکرد: شناخت و گزینش به وسیله فکر کردن و تصمیم گیری صورت می گیرد تا کسی عقل و یا قدرت تصمیم گیری و درک نداشته باشد حجت برایش تمام نشده و خداوند با چنین افرادی کاری ندارد./928/پ202/ج

ارسال نظرات