۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۴۴۷۱۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تدوین استراتژی عملیاتی راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تدوین استراتژی‌ و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل اجرا است.
حجت الاسلام روح الله بيگي، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي

حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه گفت: برای عملیاتی‌شدن اقتصاد مقاومتی، باید ضمن نیازسنجی و عارضه‌یابی، به تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت که قابلیت عملیاتی مناسب و کارا را داشته باشند، اقدام کرد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در خانه ملت گفت: با استفاده بهینه از منابع مالی، انسانی و افزایش بهره‌وری می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و برون‌رفت از تحریم‌ها را به‌شکل مطلوبی تسهیل بخشید.

 حجت الاسلام بیگی در ادامه گفت: جذب و هدایت نقدینگی به سمت تولید، از طریق کاستن جذابیت‌های بازارهای واسطه‌گری و غیرمولد مثل طلا و ارز و همچنین تعامل قوای سه‌گانه و استفاده از نظرات فعالان اقتصادی همراه با کاهش التهابات سیاسی از طریق دیپلماسی مناسب، پویا و کارآمد برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

عضو خانه ملت، هدف دشمنان اسلام از ایجاد گره‌های کور اقتصادی در جامعه را مقابله با استقلال کشور دانست و ابراز کرد: دشمنان اسلام و ایران اهداف مختلفی را از طریق ایجاد مشکلات اقتصادی دنبال می‌کنند که از مهمترین و اصلی ترین اهداف آنها علاوه بر مقابله با استقلال کشور، جلوگیری از الگو شدن ایران اسلامی است که برای رسیدن به این هدف شوم، تحریم و فشارهای اقتصادی را برگزیده‌اند.

حجت الاسلام بیگی گفت: در 30 سال گذشته ایستادگی ایران اسلامی در مقابل زورگویان به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، ضمن از بین بردن وجهه و اقتدار مستکبران، باعث خودباوری و پیشرفت این مرز و بوم شده است و هم‌اکنون این استقلال و اقتدار و توسعه کشور، باعث تشویق و تحریک سایر کشورها برای کسب استقلال و مردم سالاری دینی نیز شده است که نمونه‌های آن انقلاب‌های صورت گرفته در منطقه است.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دشمنان برای رسیدن به اهداف شوم خود، اقتصاد کشور را مورد تهاجم قرار داده‌اند تا شاید با ایجاد شکافی بین مردم و نظام و همچنین ایجاد نارضایتی و مشکلات داخلی به اهداف شوم خود برسند که بی‌شک این‌بار نیز با هدایت‌های مقام معظم رهبری و اتحاد و پشتکار مردم و مسؤولان راه به جایی نخواهند برد. حجت‌الاسلام بیگی اظهار کرد: مدیریت مصرف در بخش‌های دولتی و مردمی می‌تواند مکمل اقتصاد مقاومتی باشد و در این راستا، مصرف بهینه و به دور از اسراف و هدر دادن منابع می‌تواند بسیاری از نیازها را برطرف کند.

بی‌ثباتی برنامه‌های کلان اقتصادی، بخش خصوصی را دچار مشکل می‌کند

وی با اشاره به این‌که بیشترین ضربه وارد شده به اقتصاد کشور به‌دلیل تغییر مقررات و تصمیمات زودهنگام که به صورت غیرکارشناسی و غیرعلمی هستند ایجاد می‌شود، گفت: با توجه به این که بی‌ثباتی برنامه‌های کلان اقتصادی، بخش خصوصی را دچار مشکل می‌کند، باید در خصوص علمی کردن اقتصاد گام برداشت.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی بابیان اصول مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی گفت: همان گونه که رهبری اصولی مانند مردمی کردن اقتصاد یعنی خصوصی‌سازی و اجرای سیاست های اصل44، تولید دانش‌بنیان، دوری از اقتصاد نفتی، مدیریت مصرف و جلوگیری از تصمیمات خلق‌الساعه و تغییر مداوم مقررات را برشمرده‌اند، برای تحقق خصوصی‌سازی و مردمی کردن اقتصاد باید شرکت‌ها و مؤسسات دولتی را پس از بررسی میزان و نحوه واگذاری آماده واگذاری کرد.

 وی در ادامه گفت: برای این کار باید توانایی‌های انسانی و مالی بخش خصوصی ارزیابی شده و با هدایت نقدینگی به سمت تولید رفته و با کمک به بخش خصوصی از طریق ارائه تسهیلات و تسهیل مقررات اقدام کرد.

حجت‌الاسلام بیگی تأکید کرد: باید به این دیدگاه رسید که بخش خصوصی رقیب دولت نیست بلکه همراه و شریک و کمک‌یار آن در رسیدن به توسعه و پیشرفت و حل مشکلات است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در خانه ملت با بیان این که خصوصی‌سازی به صرف انتقال سهام شرکت‌های دولتی به شرکت‌های شبه دولتی نیست، اذعان کرد: برای مثال، واگذاری به شرکت‌های تابعه دولت و بانک‌ها، نه تغییر و تحول مدیریتی ایجاد می کند و نه باعث افزایش بهره وری می‌شود.

حجت‌الاسلام بیگی با اشاره به تولید دانش بنیان نه تولید براساس کپی برداری گفت: تولید دانش بنیان جزو سودمندترین تولیدها در جهان است که منجر به توانایی بالای رقابتی و رشد سریع خطوط تولید می شود.

 وی با اشاره به این که بدون تردید رمز عبور از تحریم‌ها، تولید براساس دانش بومی و حمایت از تولید است، گفت: اقتصاد نفتی از پویایی و توانمندی های اقتصادی کشور جلوگیری کرده است و تکیه بر نفت باعث شده توانمندی ها و فرصت‌های پیشرفت از شاخه‌های اقتصاد و تولید فراموش شود و در تحریم نفتی اگر بتوان به‌صورت مناسب و با برنامه عمل کرد، می‌تواند به جای تهدید، فرصت باشد.

 این عضو خانه ملت در پاسخ به این سؤال که جایگاه نقش‌آفرینی علما و نخبگان جامعه در تحقق منویات اقتصادی رهبری چیست، ابراز کرد: علما در این راستا می‌توانند به روشنگری بپردازند و مردم را از لحظه به لحظه نیات شوم دشمنان اسلام آگاه ساخته و در راه رسیدن به خودباوری به آنها را کمک کنند.

حجت الاسلام بیگی خاطرنشان کرد: علما و نخبگان می‌توانند پیشاپیش مردم و آحاد جامعه حرکت کرده و راه‌ها و شیوه‌ها و ابزارهای لازم را در خصوص برطرف کردن مشکلات اقتصادی و رشد و پیشرفت کشور مهیا کنند./936/ت302/س

ارسال نظرات