۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۴۴۸۳۳

استاندار آذربایجان‌شرقی آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده را تشریح کرد

خبرگزاری رسا ـ استاندار آذربایجان‌شرقی به تشریح آخرین وضعیت زلزله‌زدگان منطقه ارسباران پرداخت و گفت: دولت ساخت 9 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی را در اولویت اول قرار داده است.
احمد عليرضا بيگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی شب گذشته در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت زلزله‌زدگان منطقه ارسباران پرداخت و اظهار داشت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ حادثه زلزله ارسباران به فرصتی برای پیشرفت این منطقه تبدیل شد و مجموعه اقداماتی که در این مدت انجام شده حاکی از عزم دولت برای رشد و توسعه همه‌جانبه در این منطقه است.

 

علیرضابیگی با بیان این‌که تاکنون یک میلیون و 500 هزار تن مصالح ساختمانی به مناطق زلزله زده انتقال یافته است، خاطرنشان کرد: دولت برای 9 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی ساکن دائم مناطق زلزله‌زده در اولویت اول، سیاست‌گذاری کرده است، زلزله 21 مرداد اهر، هریس و ورزقان در مساحت 5 هزار کیلومتر از وسعت استان آذربایجان‌شرقی رخ داد.

 

وی ادامه داد: در این زلزله 305 روستا آسیب دیده که 18 هزار و 500 واحد مسکونی را شامل می‌شود که نصف آنها به صورت دائمی و بقیه به صورت فصلی در این مناطق ساکن هستند، هم‌اکنون بنیادهای مسکن 14 استان کشور به عنوان استان‌های معین در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، که در مرحله آواربرداری از هر واحد روستایی بین 20 تا 120 دستگاه کمپرسی آواربرداری شد.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که دولت برای 9 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی ساکن دائم مناطق زلزله‌زده در اولویت اول سیاست‌گذاری کرده است، افزود: تا به امروز کارهای 4 هزار و 911 واحد مسکونی به مرحله سقف‌ریزی رسیده و 6 هزار و 192 واحد مسکونی در مرحله دیوارچینی قرار دارند.

 

علیرضابیگی ادامه داد: 11 هزار فرم ثابت کانکس‌ برای دام‌ها و احشام منطقه در نظر گرفته شده بود که شش هزار و 500 واحد فرم آن نصب کامل شده و 5 هزار و 500 واحد تا پایان عملیات بازسازی نصب خواهد شد، همچنین برای نگهداری محصولات کشاورزی 7 هزار و 254 واحد به منطقه حمل و 5 هزار و 900 واحد نصب و بقیه در مراحل نصب است.

 

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده برای ایجاد مسکن ثابت به مرحله ساماندهی رسیده و این میزان بعد از 75 روز از زمان وقوع زلزله امیدوارکننده و قابل ملاحظه است، افزون بر این‌که دولت با همکاری سپاه و بنیاد مسکن ساخت اماکن دامی مورد نیاز روستائیان را نیز با جدیت پیگیری می کند.

 

استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت تمام توان خود را به کار گرفته تا زلزله‌زدگان در اردوگاه های موقت که در سایر کشورها روال معمول برای مناطق زلزله زده است، اسکان نیابند، چرا که این نوع اسکان برای آنها مشکلات روحی و روانی ایجاد می کند، برهمین اساس تصمیم بر این شد از مرحله اسکان اضطراری به سمت اسکان دایم حرکت کنیم.

 

علیرضابیگی با اشاره به تصویب هیأت وزیران مبنی بر اختصاص 14 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و 3 میلیون تومان وام بلاعوض به آسیب‌دیدگان زلزله 21 مرداد تصریح کرد: به زودی حدود 4 هزار واحد مسکونی که به مرحله نازک‌کاری رسیده به بهره‌برداری می‌رسد؛ در کنار این ساخت و سازها تهیه علوفه و تامین مکان برای نگهداری دام‌ها نیز در حال انجام است.

 

وی گفت: پیش‌بینی لازم برای اسکان دائم در نظر گرفته شده است و با قول معاون اول ریاست جمهوری قرار شد مبلغ 500 هزار تومان در راستای تهیه وسیله منزل در اختیار آسیب‌دیدگان قرار گیرد، ضمن آنکه هلال‌احمر تامین چهار قلم کالای اساسی نظیر فرش، یخچال، بخاری و اجاق گاز را تقبل کرده است که جزء اقلام اهدایی تحویل خواهد شد.

 

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از حمل هفت هزار و 254 واحد کانکس اسکان موقت به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: از این تعداد پنج هزار و 900 واحد نصب شده و انشعاب‌های لازم نیز برای آنها در حال اتصال است، روند بازسازی شهری نیز در اهر و هریس به خوبی پیش رفته اما در ورزقان به دلیل محدودیت واحدهای مسکونی با کندی مواجه هستیم./935/پ203/ب

ارسال نظرات