۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۱۴۵۰۵۱
استاد حوزه علمیه خراسان:

سیره عملی اهل بیت معجزه‌وار قلب‌ها را تسخیر می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات خراسان رضوی گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند«اگر مردم کلمات خوب و درهای سخنان ما را بدانند، از ما تبعیت می‌کنند»، کلمات شریفی که وجدان و فطرت هر انسانی آنها را تصدیق می‌کند، مانند نهج‌البلاغه امیر مؤمنان(ع) که خطبه‌ها، کلمات و نامه‌های ایشان، هرکدام به صورت جدا معجزه است.
عيد سعيد غدير
حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: شکی نیست که پیامبران و امامان معجزات زیادی داشته‌اند. گاهی نباید به دنبال معجزه خاصی از این بزرگان بود، زیرا بزرگ‌ترین معجزه ایشان سیره عملی آنها است، همچنان که شعار قرآن این است که رسول خدا برای شما اسوه قرار داده شده و امیر مؤمنان نیز اسوه مؤمنان است، سیره عملی حضرت علی(ع) در کار، ‌زندگی، ‌خانواده، ‌جنگ و تمام حالات وجود دارد و این گونه نبوده که در برخی حالات افراط و در برخی تفریط داشته باشند.
 
وی وظیفه روحانیان در تمام اعیاد، تولدها و شهادت‌ها را ترویج سیره پیامبر و اهل بیت برشمرد و گفت: روحانیان باید برای مردم تبیین کنند که مسائل زندگی، پیرو پیامبر(ص)و ائمه اطهار(ع) باشد، اهل بیت زندگی را با خود تطبیق می‌داده‌اند، نه این‌که خود را با زندگی تطبیق دهند.
 
این استاد حوزه علمیه خراسان توضیح داد: اگر این نکته رعایت شود، منجر به آرامش، بی تکلفی و بی آلایشی می‌شود که پیامبر و اهل بیت این گونه بودند، یعنی از نعمت‌های دنیوی استفاده می‌کردند ولی در حدی که توان داشتند و اگر چیزی در توانشان نبود، این گونه نبود که خود را در تکلف انداخته و برای خانواده تهیه کنند.
 
وی با اشاره به یکی از کتاب‌های نوشته خود به نام «اصول ثابت سیره معصومین»، گفت: این کتاب شامل سیره‌هایی است که در زندگی پیامبر و ائمه ثابت بوده و در هیچ موقعیتی ترک نشده است که بیست عنوان از آن در این کتاب گردآوری شده است.
 
وی به یکی دیگر از معجزات پیامبر و ائمه اشاره کرد و گفت: بعد از سیره که این بزرگان در آن اسوه بشریت بوده‌اند، کلمات و سخنان ایشان معجزه دیگری است که از آن غفلت می‌شود؛ کلمات پیامبر و اهل بیت اگر به صورت واقعی به گوش دیگران برسد تأثیر عمیقی خواهد داشت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی تصریح کرد: مرحوم شهید مطهری در یکی از کتاب‌های خود، صد کلمه قصار از پیامبر اکرم نقل می‌کند که چنین سخنانی از هیچ بزرگی شنیده نشده است، بنابر این اگر سخنان ائمه اطهار برای مردم گفته نشود، سخنان دانشمندان غربی برای آنان جلوه پیدا کرده و جا می‌افتد، در حالی که در روایات، به شکل بسیار بهتر و مطلوب‌تری موجود است.
 
وی افزود: امام رضا(ع) می‌فرمایند«اگر مردم کلمات خوب و درهای سخنان ما را بدانند، از ما تبعیت می‌کنند»، کلمات شریفی که وجدان و فطرت هر انسانی آنها را تصدیق می‌کند، مانند نهج‌البلاغه امیر مؤمنان(ع) که خطبه‌ها، کلمات و نامه‌های ایشان، هرکدام به صورت جدا معجزه است.
 
وی به یکی از فرازهای این کتاب مهم مکتب تشیع اشاره کرد و گفت: اعجاز هنگامی است که امیر مؤمنان می‌فرمایند«با دشمنت به طور کامل دشمنی نکن، چون روزی ممکن است با او آشتی کنی و دوستی اگر داری، کامل به او اعتماد نکن زیرا زمانی ممکن است دشمن تو شود»؛ چه بسیار کسانی که با هم دشمنی داشتند و روزی راه آشتی برای آنان باز شد و مملکت‌هایی که روزی جنگ داشتند و دوباره صلح کردند.
 
عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کلمات امیر مؤمنان و ائمه هدی معجزه است و اگر معجزه نمی‌بود، مردم شیفته آنان نمی‌شدند؛ چرا یک مسیحی مثل جرج جرداق برای شخصیت علی‌بن‌ابی طالب، کتابی می‌نویسد که در دنیا مطرح می‌شود؟ زیرا مجذوب شخصیت و سیره ایشان شده است، همچنین علمای سنی مثل عبده و صبحی صالح، برای کلمات ایشان وقت می‌گذارند، چون به اعجاز متن آن پی برده‌اند.
 
وی در پایان با اشاره به نمونه‌ای دیگر گفت: در دانشگاه زیتونیه کشور تونس، متن عرفانی دارند که از صحیفه سجادیه گرفته شده و معلم آن پرفسوری مسیحی اهل شهر رم ایتالیا است که هر هفته با پرواز به تونس رفته و صحیفه سجادیه تدریس می‌کند که نشان دهنده اعجاز کلمات ائمه هدی است./932/ت302/س
ارسال نظرات