۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۴۵۲۰۹
نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها (43)؛

ترویج سبک زندگی اسلامی از دغدغه های مهم دفتر تبلیغات اسلامی است

خبرگزاری رسا - رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب به بحث سبک زندگی، گفت: بحث سبک زندگی یکی از مهم‌ترین دغدغه های دفتر تبلیغات در سال جاری است.
حجت‌الاسلام علي کمساري

حجت‌الاسلام علی کمساری، رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور در غرفه رسا در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با اشاره به بحث سبک زندگی به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، اظهار داشت: پرداختن به بحث سبک زندگی یکی از دغدغه‌های دفتر تبلیغات در سال جاری بوده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب ما این موضوع را به عنوان یک سیاست کلی در نشریات‌مان دنبال می کنیم؛ به نوعی این کار شروع شده اما از شمارگان بعدی به صورت متمرکز آن را پیگیری خواهیم کرد.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که در ابتدای سال جاری بر اساس کار کارشناسی دفتر برنامه ریزی دفتر تبلیغات، محورهایی را برای فعالیت‌های تعیین کرده‌اند، گفت: تمام فعالیت‌های ما متناسب با ظرفیت‌های موجود دراین محور‌ها خواهد شد؛ از جمله آنها سبک زندگی، نظام خانواده، اخلاق جنسی و موضوعات دیگر است.

حجت‌الاسلام کمساری با تأکید بر این که نگاه ما به مجموعه فعالیت‌های فرهنگی به عنوان رسانه‌ای برای تبلیغ دین است، ابراز داشت: به همان میزان که منبر برای ما اهمیت دارد این فعالیت‌ها هم حائز اهمیت‌اند؛ این رویکرد باید از کل حوزه بوجود آید اما متأسفانه هنوز به طور کامل و جامع به سمت این ابزار‌های تأثیر گذار نرفته ایم، موانعی وجود دارد که امیدوارم با با شناختی که از مدیریت جدید حوزه داریم در این امر کمک ما را کند.

ترویج تبلیغ تعالیم دینی در قالب انتشار نشریات تخصی

وی دفتر تبلیغات را دارای بزرگترین و منحصر به فرد‌ترین سامانه مطبوعاتی دینی در بین تمام سازمانها و نهاد‌های دینی خواند و گفت: هدف ما ترویج و تبلیغ مفاهیم و تعالیم دینی در قالب مجلات و نشریات است البته با نگاه تخصصی و با لحاظ اصول و شرایط کار مطبوعاتی چراکه این کار با سایر فعالیت‌های تبلیغی و منبر متفاوت است.

این فعال عرصه فرهنگی ایجاد و راه اندازی مطبوعات دینی در سالهای آغازین انقلاب از سوی دفتر تبلیغات را نقطه عطفی در حوزه فعالیت‌های دینی مذهبی و حوزوی دانست و اضافه کرد: مطبوعات دفتر در بخش‌های مختلفی ساماندهی می شوند که عبارتند از علمی پژوهشی، مطبوعات تخصصی در حوزه‌های مختلف و مطبوعات شش گانه فرهنگی هنری که در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات استقرار دارند، عمر برخی از این‌ها بیش از بیست و پنج سال است.

حجت‌الاسلام کمساری در معرفی نشریات دفتر تبلیغات، گفت: در حوزه کودک و نوجوان سه نشریه داریم ماهنامه سنجاقک ویژه خردسالان، ماهنامه پوپک برای کودکان و ماهنامه سلام بچه‌ها برای جوانان؛ ماهنامه تخصصی مهیار ویژه جوانان و ماهنامه پیام زن تخصصی بانوان است که به موضوع زنان از پایگاه مذهب و حوزه‌های علمیه می پردازد، نشریه ای هم در بخش هنر ی داریم با عنوان فصلنامه آفرینش که به موضوع هنر دینی می پردازد.

معرفی نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

وی با بیان این که اکثر این مجلات از سوی طلاب و فضلای حوزه علمیه اداره می شود، اظهار کرد: بیشتر از نویسندگان و شاعرانی که از طلاب جوان و خوش فکر بیشتر هستند استفاده می کنیم و همچنین کسانی که دغدغه کار و فعالیت در امور دینی دارند در این بخش با ما همکاری می کنند.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: این نشریات مخاطبان خوب و علاقه‌مند زیادی را جذب کرده است و ماهانه هزاران نسخه از اینها در سطح کشور توزیع می شود بعضی از این مخاطبان با نشریات ما بزرگ شده اند یعنی دوران خردسالی خود را با«سنجاقک» شروع کرده‌اند و با «سلام بچه ها» به دوره نوجوانی رسیدند.

مدیر مسؤول ماهنامه پیام زن این نشریه را یکی از قدیمی ترین مجلات در حوزه زنان دانست و گفت: پیام زن از جمله معدود مجلات فعال در این حوزه است؛ در آبان ماه امسال برای اولین بار بعد از بیست و چند سال که از عمر این مجله می گذر یکی از خانم‌های توانمند و فعال در عرصه مطبوعات کار خود را به عنوان سردبیر این نشریه آغاز می کند، بنده اعتقاد دارم وقتی می خواهیم برای زنان مطلب بنویسیم در صورت امکان بباید از نیروهای توانمند این قشر استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام کمساری با اشاره به آموزش‌های فرهنگی هنری دفتر تبلیغات، ابراز داشت: طلاب زیادی از این آموزش‌ها استقبال می کنند و بسیاری از کسانی که در فضای فرهنگ دینی کشور تولیداتی دارند از دانش آموختگان ما هستند؛ اکنون بیش از چهار صد نفر از طلاب را در رشته‌های مختلف ادبی هنری آموزش می بینند.

گزارشی از عملکرد انجمن‌های فرهنگی هنری طلاب

وی از راه اندازی انجمن‌های فرهنگی هنری طلاب خبرداد و گفت: این انجمن‌ها محملی برای فعالیت، تلاش و تعاملات فرهنگی هنری طلاب هستند که از سوی خود طلاب شکل می گیرد؛ مجمع عمومی با حضور طلاب هنرمند برگزار شده و هیأت مدیره هر رشته هنری را انتخاب می کنند.

این فعال عرصه فرهنگی ادامه داد: تاکنون انجمن‌های شعرحوزوی ، هنرهای تجسمی حوزوی، خوش نویسی، داستان و هنرهای سینمایی حوزه راه اندازی شده است که بیش هزار طلبه در آن سازماندهی شده و فعالیت می کنند.

حجت‌الاسلام کمساری در گزارشی از عملکرد انجمن‌های علمی، گفت: برگزاری شب‌های شعر، برگزاری جشنواره شعر اشراق، تدوین کتاب آموزشی شعر برای اولین بار از جمله فعالیت‌های انجمن شعر حوزه است و حمایت ما برای چاپ کتاب‌های طلاب محنصر به خروجی این انجمن‌ها است.

وی برگزاری نمایشگاه صریر روحانی از سوی انجمن خوشنویسان را یکی از اقدامات بسیار فاخر و ارزشمند خوشنویسان حوزوی دانست و اظهار کرد: این نمایشگاه مورد استقبال جامعه هنری و اساتید برجسته حوزه قرار گرفت؛ نمایشگاه صریر اتفاق نادری به لحاظ کیفی و هنری بود که 120 اثر از دوازده خوشنویس برتر حوزه کارهایی در تراز کارهای فاخر ملی ارائه کردند و برای نخستین بار پس از تشکیل انجمن‌ها توانستیم ظرفیت موجود در حوزه را ارائه دهیم.

خوشحالی مقام معظم رهبری از راه اندازی انجمن‌های فرهنگی هنری دفتر تبلیغات

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که با شهرداری تهران پیگیر برگزاری چنین نمایشگاه هایی در فرهنگسرا‌های این شهر است؛ گفت: در کنار این نمایشگاه‌ها بنا داریم کتاب چهل حدیث خوشنویسی شده با خط ثلث را ارائه دهیم و قدمی برای احیای حفظ چهل حدیث که سنت نبوی است برداریم و همچنین برخی از خطوط را نیز در این قالب محفوظ داریم.

حجت‌الاسلام کمساری مشارکت طلاب در انجمن‌ها را فعال خواند و افزود: یعنی برنامه ریزی، اجرا و انتخاب افراد از سوی خود ایشان صورت می گیرد و ما تنها حمایت و هدایت این انجمن‌ها را به عهده داریم.

وی با اشاره به دیدار اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با مقام معظم رهبری، گفت: ایشان ضمن ابراز خوشحالی از وجود انجمن‌های فرهنگی هنری فرمودند این کار درست و به جایی است./928/پ201/ن

ارسال نظرات