۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۴۵۴۹۰
نکوداشت فقیه متأله(13)؛

وزیر ارشاد: مرحوم قاضی از سخن حکیمانه انسان ساده‌ای هم غفلت نکرد

خبرگزاری رسا ـ حسینی گفت: آیت‌الله سیدعلی آقا قاضی به تعبیر امام راحل کوهی بود از عظمت و مقام توحید شاید بتوان گفت در ابدال و اوتاد به لحاظ اطاعت و انقیاد نظیری نداشت.
وزیر ارشاد: مرحوم قاضی از سخن حکیمانه انسان ساده‌ای هم غفلت نکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در کنگره بزرگداشت آیت‌الله سیدعلی آقا قاضی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: آیت‌الله قاضی، الحق قاضی بود و قضاوت ربط این سخن را در شأن این مجلس، به روح مطهرش حوالت می‌دهم که دو روزی از عیدالله الاکبر، عید غدیر خم که شاهد شور و سرور مردم بودیم، گذشته است و حال و هوای آن حلول و آن حلاوت مقبول، در سر و بر دل است.

 

وزیر ارشاد تصریح کرد: اگر چند صد سال به انحراف نگاهی، مسیر منحرف شد و عاشقان آل‌الله برای حفظ راه و عارفان به مکتب جعفری برای حفاظت از جاده، تن و جان را ملات چاله‌ها و خطوط راهنما کردند، جا دارد که اینک این بزرگراه را در مسیر و مقاطع به نام آنان کنیم.

 

وی ادامه داد: حضرت آیت‌الله سیدعلی آقا قاضی طباطبایی تبریزی تعالی علیه به تعبیر امام خمینی(قدس‌سره) کوهی بود از عظمت و مقام توحید شاید بتوان گفت در ابدال و اوتاد به لحاظ اطاعت و انقیاد نظیری نداشت.

 

حسینی تصریح کرد: سیّد ترک‌زبان وقتی به ظاهر دیوانه‌ای به سوی او می‌دود، و ندا می‌دهد «سیدعلی، سیدعلی امروز مرجع اولیا در تمام دنیا حضرت ابوالفضل است»، همیشه اول به زیارت سیدالشهدا می‌رفت اما آن شب به توصیه آن سیّد مجنون، راه حرم قمر بنی‌هاشم را در پیش می‌گیرد و از پس اذن دخول، چون پرده را پس می‌زند، پرده‌های حجاب فرو می‌ریزد و آه از نهادش برمی‌خیزد، آنچه نادیدنی است، می‌بیند و آنچه ناچیدنی است می‌چیند، آنچه نشنیدنی است می‌شنود و آنچه ناکشتنی است، می‌درود، آنچه جامی ندیده، می‌نوشد، چشمه‌ها از ضمیر، می‌جوشد.

 

وی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباس قوچانی(ره) وصی رسمی آن مرحوم فرموده بود، در نجف اشرف با مرحوم قاضی جلساتی داشتیم و غالباً افراد با هماهنگی وارد جلسه می‌شدند و همدیگر را هم می‌شناختیم، در یک جلسه ناگهان دیدم که سید جوانی وارد شدند، مرحوم قاضی بحث را قطع کردند و احترام زیادی به آن سید جوان گداشتند و فرمودند آقا سید روح الله، در مقابل سلطان جور و دولت ظالم باید ایستاد، باید مقاومت کرد، باید با جهل مبارزه کرد، این در حالی بود که هنوز زمزمه‌ای از انقلاب امام نبود.

 

گفتنی است، کنگره بزرگداشت مقام علمی و عرفانی آیت الله سیدعلی آقا قاضی امروز با حضور استادان حوزه و دانشگاه در تالار وحدت دانشگاه تبریز کار خود را آغاز کرده است./935/پ203/س

ارسال نظرات