۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۴۵۸۴۵
مدیر کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه:

بازگویی رویداد بزرگ مباهله ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با بیان این که بازگویی رویداد بزرگ و مهم مباهله برای همه مسلمانان ضروری است، ابراز داشت: اگر مسأله مباهله برای مسلمانان روشن می‌شد، در صحرای کربلا بر اهل بیت رسول اسلام ظلم نمی‌شد.
مباهله

حجت الاسلام اسماعیل قبادی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه با اشاره به 24 ذی الحجه سالروز وقوع مباهله اظهار داشت: مسأله مباهله دارای جایگاه بسیار والایی در دین اسلام است و نیاز است که مسلمان‌ها درباره این موضوع بیشتر آگاهی داشته باشند.  

 

وی ادامه داد: مباهله یکی از مواردی است که در دین اسلام مورد تأیید مسلمان‌ها اعم و شیعه و سنی است و اختلاف نظر خاصی در این باره وجود ندارد.  

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه یادآور شد: نکته‌ای که در این بین وجود دارد آن است که همه مسلمان‌ها نمی‌دانند که به چه دلیل مباهله صورت گرفت و یا این که چه نکات مهمی در این حادثه نهفته است.  

 

حجت الاسلام قبادی اظهار داشت: در دوران صدر اسلام، گروهی از مسیحیان در منطقه ای به نام نجران زندگی می کردند و پیامبر اسلام(ص) نامه ای به بزرگان آنها نوشت و نجرانی ها را به دین اسلام دعوت کرد؛ اما آنها به اسلام روی نیاوردند در این حال آیه مباهله بر پیامبر نازل شد که «فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا وابناءکم ونساءنا ونساءکم وانفسنا وانفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین؛ هرگاه بعد از دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، کسانی با تو به مجادله و ستیز برخیزند، بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نمائیم، شما هم زنان خود را، ما از جانهای خود دعوت می کنیم شما هم از جانهای خود؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»  

 

وی ادامه داد: سران نجرانی‌ها گفتند این کاری منصفانه است و بعد از قرار گذاشتن وقت مباهله، برای کسب آمادگی به منازلشان رفتند. فردای آن روز حضرت محمد(ص) به همراه امیر مؤمنان(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) وارد محل مورد نظر شدند و وقتی که سران نجران این صحنه را دیدند، هراسان شدند و حقانیت پیامبر اسلام(ص) را پذیرفتند.  

 

حجت الاسلام قبادی یادآور شد: آیات 59 تا 61 سوره آل عمران در خصوص موضوع مباهله است؛ از این رو این موضوع در دین اسلام بسیار حائز اهمیت است.  

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: در مباهله به درستی آمده است که جان پیامبر کیست و فرزندان او چه کسانی است و این موارد از روشن ترین دلایل اثبات حقانیت شیعه است.  

 

وی تأکید کرد: اگر مسأله مباهله برای مسلمانان جای می‌افتاد، آیا پیروان پیامبر حاضر بودند در صحرای کربلا بر فرزندان حضرت محمد(ص) چنین مصیبتی را وارد کنند، آیا ملتی تا کنون وجود داشته است که پیروان پیامبرش به جنگ با فرزندان پیامبر بپردازند؛ بنابر این بسیار ضروری است که مباهله برای مسلمانان جهان به درستی بازگویی شود.

 

گفتنی است، مسلمانان از مهاجر و انصار برای تماشای صحنه، از مدینه خارج شده بودند، هیئت نجران از مباهله منصرف شد و حاضر شدند هر سال جزیه (مالیات سالانه) بپردازند، و در برابر آن، حکومت اسلامی از جان و مال آنها دفاع کند.

 

ماجرای مباهله علاوه بر این که دلالت بر حقّانیت اسلام و شکست هیأت بلند پایه مسیحیان دارد، نشانگر عظمت مقام علی ـ علیه السلام ـ و فاطمه ـ علیها السلام ـ و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ است، چرا که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از میان آن همه مسلمانان تنها اینها را به صحنه مباهله آورد. و با تطبیق به آیه مباهله، حضرت علی ـ علیه السلام ـ به عنوان جان پیامبر و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ به عنوان پسران پیامبران معرفی شده‎اند. /967/ت302/س

ارسال نظرات