۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۴۶۸۴۸
مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

بی‌توجهی به مقام و منزلت دنیوی با زندگی علامه طباطبایی عجین شده بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام انتظاری زهد حقیقی و بی‌توجهی به مظاهر دنیوی را از ویژگی‌های بارز حیات طیبه علامه طباطبایی دانست و تصریح کرد: لباس و پوشش ایشان بسیار عادی بود و هیچ‌گاه خود را درگیر مقامات و تشریفات دنیوی نمی‌کرد،
علامه طباطبايي

حجت الاسلام علی انتظاری، مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، که در سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) صاحب تفسیر المیزان صورت گرفت، اظهار داشت: علامه طباطبایی در اوج فقاهت و مدارج عالی علمی، متواضع، فروتن و ساده‌زیست بود، چنانکه در هنگام رحلت این عالم ربانی غیر از کتاب، ماترک ارزشمند دیگر در زندگی دنیوی نداشت.

 

وی با اشاره به این‌که علامه از کمترین‌ها در بهترین شرایط بهره‌مند می‌شد، خاطرنشان کرد: نگاهی به دوران زندگی آن عالم وارسته نشان می دهد که ایشان در مقطعی برای گذران زندگی مجبور به کشاورزی در یکی از روستاهای اطراف تبریز بوده است.

 

حجت الاسلام انتظاری زهد حقیقی و بی توجهی به مظاهر دنیوی را از ویژگی‌های بارز حیات طیبه ایشان دانست و تصریح کرد: لباس و پوشش ایشان بسیار عادی بود و هیچ‌گاه خود را درگیر مقامات و تشریفات دنیوی نمی‌کرد، این در حالی است که آن عالم از مقام فقهی و عرفانی بالایی برخوردار بوده است.

 

امام جمعه جلفا با تأکید بر این‌که در میان علمای معاصر علامه طباطبایی یکی از دنیاگریزترین و زاهدترین علما بوده است، گفت: در تاریخ صدر اسلام، برخوردهای جالبی از سوی نبی مکرم اسلام در خصوص مبلغان دینی مشاهده می‌شود، چنان‌که آن حضرت مبلغان را از مال اندوزی منع کرده بودند، امام راحل نیز در تاریخ معاصر، دنیاگرایی را آفت روحانیت دانسته است.

 

حجت الاسلام انتظاری با بیان این‌که ساده‌زیستی و دنیاگریزی علامه طباطبایی همواره می تواند الگویی ماندگار برای طلاب مجاهد در عرصه‌های فقهی و فلسفی باشد، افزود: آن علامه بزرگوار با توکل به درگاه الهی و اطمینان به این مسأله که خداوند متعال ضامن روزی بشر است، در عرصه‌های علمی مجاهدت وصف‌ناپذیری داشت.

 

وی با اشاره به تفسیر المیزان علامه طباطبایی گفت: این کتاب از روش تفسیر قرآن به قرآن، به معنای استفاده حداکثری از آیات در فهم معنا و مراد آیات قرآن بهره جست، بدون تردید می توان آن عارف بالله و عالم متقی را احیاگر مکتب تفسیری قرآن به قرآن دانست، چراکه آن مرحوم معتقد بود که قرآن تبیان لکل شی و نوری است که نیاز به کسب نور ندارد.

 

مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از تحمیل پیش دانسته‌ها و پیش فرض‌ها بر قرآن پرهیز کرده است، گفت: یک‌هزار و 729 صفحه از تفسیر المیزان به بخش روایی اختصاص دارد که نزدیک به یک پنجم آن را تشکیل می‌دهد، منابعی که علامه در المیزان از آن استفاده کرده، 135 منبع حدیثی است که بسیاری از آنها از منابع دست اول شیعه و سنی است.

 

حجت الاسلام انتظاری با بیان این‌که آثار علامه طباطبایی در حوزه های علمیه مهجور مانده است، افزود: اغلب مردم مقام تفسیری علامه را در علوم قرآنی مورد توجه قرار می دهند، در حالی که وی در علوم مختلف همچون مهندسی، نجوم، ریاضیات و علوم غریبه کم‌نظیر بود./935/ت302/س

ارسال نظرات