۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۲:۱۲
کد خبر: ۱۴۷۱۱۶
یک پژوهشگر حوزوی:

واقعه عاشورا نباید صرفا یک حادثه عاطفی تلقی شود

خبرگزاری رسا ـ خطیب دهه اول محرم مسجد ارک تهران با تاکید بر اهمیت بعد عاطفی واقعه کربلا با نگاه صرفا عاطفی به این واقعه مخالفت کرد.
حجت الاسلام سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مومنی شامگاه جمعه 26 آبان‌ماه درجلسه دوم مراسم ویژه ماه محرم مسجد ارک تهران گفت: از سه جهت «علل و عوامل» «اتفاقات روز عاشورا» و «آثار این حادثه در جهان و جامعه اسلامی» باید به حادثه کربلا نگاه کرد.

حجت الاسلام مومنی با بیان این که حادثه عظیم کربلا رخدادی نبود که یک‌باره رخ دهد بلکه عوامل آن  طی حد اکثر پنجاه سال باعث رقم خوردن این حادثه شده اند، گفت: واقعه عاشورا نباید صرفا یک حادثه عاطفی تلقی شود اگر چه حفظ این شعائر واجب بوده و جامعه شیعه مدیون بعد احساسی حادثه کربلا است.

 وی با تاکید بر این‌که بعد احساسی کربلا جزء لاینفک این محافل است اظهار داشت: اگر بخواهید با گفتمان این مسائل را گسترش دهید نمی تواند جای این اشک و سینه زنی را بگیرد.

این محقق مسائل دینی در ادامه تصریح کرد: آن چه ریشه دشمن را از ایران کنده است همین بعد عاطفی و احساسی حادثه کربلا است.

وی در بیان ارتباط انقلاب با عاشورا افزود: این انقلاب که متصل به انقلاب ابی‌عبدالله(ع) است از هر سه منظر سرچشمه گرفته است.

حجت الاسلام مومنی با تاکید بر این‌که دید یک بعدی به کربلا اشتباه است گفت: باید به کربلا ریز و دقیق نگاه کرد و برای درک عمق کربلا باید این بزرگواران و علل و عوامل حادثه را شناخت.

وی با بیان این که ما در کل کتاب‌های شیعه به اندازه انگشتان یک دست روایت فقهی از ابی‌عبدالله(ع) نداریم اظهار داشت: این یعنی مردم برای پرسیدن مسائل شرعی هم در خانه امام حسین(ع) نمی‌رفتند.

این پژوهشگر حوزوی بی‌توجهی مردم نسبت به ولی خدا را از علل بسیار مهم تنهایی امام در کربلا دانست و گفت: اگر کسی بفهمد ولایت یعنی چه، مانند امر پدر که خیرخواه او است باید امر او را روی چشمانش بگذارد نه این که از آن استقبال کند.

وی در رابطه با ناحق بودن قاتلان امام حسین(ع) گفت: اگر آثار و مکاتبات این افراد را بررسی کنید می‌بینید که خودشان اولین کسانی هستند اسلام را نقض می‌کنند.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به این که پیامبر فرمود هر کس به ثقلین دست یازد گمراه نمی‌شود اظهار داشت: اگر مردم با یک شبهه از اسلام ناب برمی‌گردند علّت آن دوری از ولایت و گرایش به شخصیت‌های جعلی و احادیث جعلی است.

وی دنیا طلبی را عامل دیگر رویارویی با امام حسین(ع) دانست و گفت: مگر پیراهن امام به چه دردی می خورد؟ مگر خیمه های همراهان امام چه داشت؟ و چرا انگشتر را با انگشت امام بردند؟

گفتنی است در ادامه مراسم حاج منصور ارضی روضه خوانی کرد و مجلس پایان یافت./9595/پ202/ص

ارسال نظرات