پنجمین شماره دوهفتهنامه الکترونیکی بابالکریمه منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ شماره پنجم دوهفته نامه الکترونیکی بابالکریمه با هدف آشنا کردن نسل جوان با ابعاد شخصیتی کریمه اهل بیت(ع)در فضای مجازی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین شماره دوهفتهنامه الکترونیکی باب الکریمه شامل دل نوشته، در حوالی حرم، سخن سردبیر، شعر، معرفی کتاب، بازنشر، کرامات کریمه، پوستر و پادکست در فضای مجازی منتشر شد.
از دیگر بخش های این دوهفته نامه می توان به اخبار کریمه، بیتالنور، خبرنامه، کریمه در وبلاگستان، اخبار بانو، آرشیو، چند رسانهای و زیارت مجازی اشاره کرد و علاقمندان به زیارت بانو فاطمه معصومه(س) می توانند از هر مکانی با رجوع به بخش زیارت مجازی در این دوهفتهنامه به صورت زنده ضریح حضرت معصومه(س) را مشاهده و آن را زیارت کنند.
سخن سردبیر
در بخشی از این دو هفتهنامه در سخن سردبیر میخوانیم: همه جا را سیاه پوش کردهاند و رسالت دوباره ی زینب (س)، کم کم هویدا میشود، آرام آرام نداهایی در میان روضههای حزین میشنویم و آهسته آهسته به استقبال صبری می رویم که ایوب«ع» را به تحسین واداشت.
در میان این همه غم، رسالت زنان در کربلا برایم عجیبتر است، سنگینتر است، هر ماه محرم، این سنگینی بار رسالت عاشورا و انتقال آن به تمام نسلها برایم غوغایی عجیب میآفریند و بیشتر از آن، این زینب (س) است که مرا به سکوت فرا میخواند.
به این رسالت که فکر میکنم با خود میاندیشم که هیچ سنگینیای به سنگینی بار عظیم غم و بیتابی، آرام کردن داغ دیدگان، دفاع از امام و بیان مقام شهدای عاشورا در کلام او در واقعه عاشورا قابل تصور نیست.
با خود میاندیشم که آیا زمان تا قیامت چون زینبی را خواهد دید؟ آیا حضرت معصومه (س) برای تکرار نقش زینب گونهاش و بر زمین ننهادن بار امامت راهی مرو شد؟ آیا راهی شد تا دوباره پیام عاشورا را تکرار کند؟ پیام بییاوری امام زمانش و فریاد «هل من ناصر ینصرنی»؟
گوشه بهشت
در بخش دیگری از دو هفتهنامه با عنوان دلنوشته آمده است: زمانهی غریبی است، دل را هیچ چیز آرام نمیکند، دل یک روح ملکوتی میخواهد که ضامن باشد و شفیع، بگذار این بار در این گوشه خاک، عقده دل باز کنم.
بخواه که در حضورت دلم بشکند و اشکهایم جاری شود، مرهمی شود بر تنهاییام، تا خدایم ببیند که چطور عاشق این گوشه از بهشتم، به من رخصت ده تا خادم افتخاری حریم و حرمت باشم، به خدایی خدایم سوگند حق خدمت را ادا میکنم.
کمک کن تا طالعم آنقدر بلند باشد تا در حریم تو بخشوده شوم تا هنگام بازگشت بار سنگین گناهانم سبک شود، مرا دوست داشته باش، تا به حرمت این دوست داشتن کنج حریم مهربان و پربرکتت جای بگیرم.
اجازه بودن و نفس کشیدن در این خاک و این صحن را تو صادر کن که دیگر دلم طاقت غریبی ندارد، گرههایم را تو باز کن و خستگیهایم را تو مداوا کن، زمانهی غریبی است، دل را هیچ چیز آرام نمیکند، دل یک روح ملکوتی میخواهد که ضامن باشد و شفیع.
من تو را دارم و من به تو دل بستهام، اشتیاق دیدن حریم و حرم تو دل را آرام میکند کمی، این اشتیاق را از من مگیر، این امید را ناامید مکن، دل را تو آرام کن، دستهایم را تو بگیر.
تربیت عاشورایی
در بخش مناسبتنامه این دوهفتهنامه میخوانیم: نقش مادر در تربیت فرزند غیر قابل انکار است؛ زیرا مادر اولین موجودی است که نوزاد میبیند و با او رابطه بر قرار میکند و به او انس قلبی میگیرد و از همه مهمتر انس، ملزوماتی است که مربی باید هنگام تربیت برای مخاطبش فراهم کند و مادر تمام اینها را به لطف خدا و حکم غریزه و شرایط پیش آمده داراست.
از همین رو مادر اولین آموزگار کودک است و باید نسبت به این آموزش احساس مسؤولیت کرده، جوانب آن را مراعات و تربیت خود را به بهترین وجه و در تمام وجوه انجام دهد.
یکی از وجوه تربیت، تربیت دینی است. همراه بودن با کودک در زمینه رشد معنوی و همچنین پاسخ دادن به سؤالهای ناتمام او درباره علت و غایت و چیستی و چرایی هستی و همچنین نشان دادن راه و رسم دینی زندگی کردن و علاقهمند کردن او به اجرای مناسک و معتقدات قلبی و دیگر موازین ایمانی از مسئولیتهای تربیتیای است که بیشتر بر دوش مادر سنگینی میکند.
امام حسین(ع) و مکتب حیاتبخش او و انقلاب عاشورایاش برای همگان راه نجات و تربیت است و مادران باید این فرصت به دست آمده را که در جهت رشد باورهای دینی کودکان بسیار مؤثر است، مغتنم شمارند.
حضور در مساجد و محافل عزاداری و تکایا و حسینیهها میتواند کودک را با مسجد و نمود دین در عرصه اجتماع همچون نماز جماعت، ذکر، منبر و همچنین ولایت اهلبیت آشنا کند.
باید توجه داشت که کودکان نمیتوانند با راههای منطقی و همچنین برداشتهای عقلی به خوب یا بد بودن مفهومها برسند آنها براساس مشاهده، درک میکنند، یعنی یک کودک فضای مسجد را میبیند و شرایط حضور در آن را آنالیز میکند و تصمیم میگیرد که آیا مسجد و محافل دینی خوب است یا خیر و آیا حضور در آنها لذتبخش است یا خیر.
این ایام زمانی است که شهر صبغه حسینی دارد، یعنی سبک زندگی ما این را میپذیرد که مسجد رفتن و در محافل عزاداری شرکت کردن عادی باشد این زمان را مادران نباید از دست بدهند به بهانه اینکه فرزند خردسالی دارند یا ممکن است حضور در این مراسم دیگر افراد حاضر و یا حتی خود و فرزندانشان را اذیت کند.
آشنایی با مناسک دینی به صورت عملی و تزریق محبت معصومین در قلب کودک به راحتی میتواند در مجالسی چنین اتفاق بیفتد و به نظر میرسد این فرصت را نباید از دست داد، به عنوان مثال حضور در دستههای عزاداری، مجالس سخنرانی و صفوف نماز جماعت را عرض میکنم و در کل هر کجا که در شهر و محل بومی مادران با توجه به فرهنگ آنان و نوع عزاداری ساکنانش برای حضرت اباعبدالله (ع) رنگ حسینی دارد.
این زمان نباید از دست برود که قرار گرفتن مربیای به مهربانی مادر که درسش زمزمه محبت است و مکان مشاهدهای به پاکی مسجد و محل ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) و هم نوایی شهر در انجام این عمل دینی در کنار یکدیگر، در جهت تربیت کودک زمان بسیار مناسب و موفقی خواهد بود با انجام فعالیت سادهای مانند حضور در این محافل.
شرکت در روضه حضرت زهرا (س)
در بخش کرامات کریمه در موضوعی با عنوان شرکت در روضه حضرت زهرا (س) چنین آمده است: آقای حاج عباس خوشقامت نقل میکردند: شبی در خدمت بیبی بودم و از ایشان شفای مریضمان و نیز زیارت مدینه و کربلا را خواستم، وقتی به منزل رفتم، در عالم خواب دیدم در خیابان سالاریه قم در حال قدم زدن هستم.
در این حال پنج خانم چادر مشکی به طرف من آمدند، یکی از خانمها که کاملا صورتش پوشیده بود و فقط قسمتی از صورت و چشمش پیدا بود، به من گفت: «منزل آقای نجاتی کجاست؟» آدرس را به ایشان گفتم:«از کنار آن کوه به داخل کوچه میروید، به جایی میرسید که پرچم سبزی زده شده استف منزل آقای نجاتی آنجاست».
آنها رفتند و من از خواب بیدار شدم، دو روز بعد که در محل کارم بودم، پسر آقای نجاتی برای خرید کباب به مغازه ما مراجعه کرد، از او سؤال کردم: منزل شما خبری بود؟ گفت: «بلی ! پنج روز روضه زنانه داشتیم.» گفتم: «روضه شما کی تمام شد؟» گفت: «دو روز پیش».
مشخص شد آن پنج خانم را که در خواب دیده بودم، برای شرکت در روضه به منزل آقای نجاتی میرفتند، برایم یقین شد که هر کجا نام فاطمه معصومه (س) و فاطمه زهرا (س) باشد، آن عزیزان نیز شرکت میکنند.
گنبد
فلسفهای که برخی برای گنبد بیان میکنند، به غار حرا و زمان بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیها بر میگردد؛ اما خیلی از افراد، فلسفه گنبد خصوصاً در حریم خاندان نبوت را مکنونات قلبی خود میدانند.
قلبی که برخی اوقات آرامشش را با حرمی میداند که چشم با دیدن گنبد آن ناخودآگاه سیلاب اشک به راه میاندازد، بسیاری از زائران این حرمها در ایران خصوصاً حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، گنبد را اولین رابط قلبهای خود با صاحب حرم میدانند.
در ابتدا ساختمان حرم به صورت حصیری و به همت موسیبنخزرج بنا نهاده شد، اولین گنبدى که پس از این سایبان بر فراز تربت پاک حضرت فاطمهى معصومه (س)ساخته شد، قبهاى برجى شکل بود که به همت بانو زینب سلام الله علیها، دختر امام جواد (ع) با آجر، سنگ و گچ در اواسط قرن سوم هجری قمرى برفراز این تربت پاک بنا نهاده شد.
گنبدی که هماکنون مشاهده میکنیم، در طول سالهای متوالی با تغییرات بسیاری همراه بوده است، به مرور زمان و پس از دفن بعضى از بانوان علوى در جوار مرقد ایشان، دو گنبد دیگر در کنار گنبد اول ساخته شد.
تا قبل از اینکه میرابوالفضل عراقى وزیر طغرل کبیر در سال 457 هجری قمری، به تشویق مرحوم شیخ طوسى اقدام به ساخت یک گنبد واحدی بر سر تربت پاک حضرت معصومه (س) کند، این سه گنبد پا برجا بودند.
شاه بیگى بیگم، دختر شاه اسماعیل صفوى، اساسیترین تغییر این گنبد در طول سالهای قبل از 925 هجری قمری را ایجاد کرد و پس از تخریب، به طرز با شکوهى گنبد را تجدید کرد و سطح خارجى گنبد را با کاشىهاى معرق آراست و ایوان رفیعی با دو مناره در صحن عتیق حرم مطهر ایجاد کرد.
تا سال 1218 هجری قمری، گنبدی کاشی کاری شده بر فراز این تربت پاک سر به آسمان کشیده شده بود، در این سال، به فرمان فتحعلی شاه قاجار، دوازده هزار خشت زرین و طلایی در اطراف این گنبد مطهر چیده شد و برای نخستین بار، گنبد بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها طلایی شد.
طبق بیان مدیریت آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها، ارتفاع گنبد از سطح بام شانزده متر و از سطح زمین32 متر است، پیرامون خارجى آن 6/35 و پیرامون داخلى آن 66/28، قطرش دوازده متر است و مساحت سطح ظاهرى آن نیز چهارصد متر مربع است و تا سال 1379 باقى ماند.
گنبد حرم مطهر تا سال 1381 هجری شمسی، با تغییری همراه نبود و به دلیل گذشت سالهای طولانی از ساخت آن، خساراتی بر دیواره گنبد وارد آمده بود، به همین دلیل در روز عید غدیر این سال، جهت جلوگیری از وارد آمدن خسارت به ساختمان گنبد، این گنبد بازسازی شد.
برای این کار، خشتهای طلایی قبلی برداشته شد و در حدود 19 کیلو طلای 24 عیار و 11400 ورق مسی جدید برای نمای ظاهری گنبد استفاده شد.
در این گنبد، 12455 قطعه کوچک و بزرگ از خشتهای طلایی رنگ و با هزینهای بالغ بر 25 میلیارد ریال به کار رفته است.
نتیجه تمام این فعالیتها، این است که امروز شیفتگان خاندان عصمت و طهارت، با حضور در قم و در کنار بارگاه ملکوتی کریمه اهلبیت (س)، دقایقی طولانی چشم بر گنبد دوخته و دردهای ناگفتنی خود را با معصومه آلرسول در میان میگذارند.
شماره پنجم دوهفته نامه الکترونیکی باب الکریمه به همراه پیش شماره سوم و شمارگان اول، دوم، سوم و چهارم در پایگاه اینترنتی بابالکریمه منتشر شده و علاقمندان میتوانند برای مشاهده و استفاده از مطالب آن به نشانی اینترنتی babolkarimeh.com مراجعه کنند. /907/ت302/ن
ارسال نظرات