۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۴۷۶۶۷
حجت‌الاسلام حیدری کاشانی:

دستبرد اقتصادی شیطان از عوامل بروز عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: بالاترین انتقام شیطان از جبهه حق، کربلا و شهادت امام حسین(ع) بوده است.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی در جمع عزاداران حسینی با اشاره به این که برای راه درست، نیاز به رهبر شناسی و رهزن شناسی داریم، گفت: جنگ انسان و شیطان که از بدو آفرینش انسان آغاز شده در کربلا به اوج می‌رسد، این جنگ بین جبهه حق و باطل است، گویا ابلیس تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بر جبهه حق پیروز شود.


وی ادامه داد: روایت است که وقتی تیر سه شعبه زهر آگین به قلب امام حسین(ع) اصابت کرد ابلیس به هلهله، شادی و پایکوبی پرداخت.


استاد حوزه علمیه گفت: در روایت دیگری امام علی(ع) وقتی واقعه روز عاشورا را برای دخترشان حضرت زینب(س) نقل می‌کنند می‌فرمایند: ابلیس در آن موقع از شدت شادی تمام عالم را پرواز می‌کند و می‌گوید من عاقبت انتقام خود را از فرزند آدم گرفتم و راه هلاکت را برای ایشان باز کردم و از این به بعد همه اهل هلاکتند مگر آن کسی که دست تمسک به دامن این خاندان زند. بعد می گوید یا معشرالشیطان، آن طلبی که از فرزند آدم داشتیم به آن رسیدیم و نهایت درجه راه هلاکت را برای آنها باز کردم، آتش، میراث بشر خواهد بود مگر گروهی که تمسک عملی و علمی به این خاندان داشته باشند.
وی افزود: بعد از آن ماموریت شیاطین را توضیح می‌دهد که از این به بعد شغل شما این است که در رابطه با این خاندان ایجاد تردید کنید و نسبت به اهل بیت(ع) و دوستان آنها، ایجاد عداوت و کینه ودشمنی کنید. دست مردم را از رهبرانشان جدا کنید تا هیچکدام به راه نجارت نرسند، این روایت در جلد 45 بحار، صفحه 183 آورده شده است.


حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: بالاترین انتقام شیطان از جبهه حق، کربلا و شهادت امام حسین(ع) بوده است. حضور شیطان در کربلا آنقدر قوی شد که هر گاه یکی از یاران ابا عبدالله(ع) شهید می شد او به رقص می‌پرداخت و هرگاه یکی از لشگریان عمر سعد دچار تردید می‌شد و قصد فرار می‌کرد در تمثال فرماندهان لشگر در می‌آمد و آنها را وسوسه به ادامه جنگ می‌کرد.


وی افزود: باید دقت کرد که چه چیز باعث شد قلبها با امام حسین(ع) باشد و شمشیرها علیه او، تنها بخاطر آن بود که شیطان بر جامعه دینی سیطره و تسلط پیدا کرده بود، امام حسین(ع) در روز عاشورا همین را عنوان کرد و فرمود، شیطان تمام وجود و روح شما را تحت تسلط خود در آورده است و ذکر خدا را در وجود شما به فراموشی انداخته است.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: این سیطره یک شبه بوجود نمی‌آید در تحلیل شخصیت‌های تاثیرگذار در کربلا این نکته روشن می‌شود. یکی از این اشخاص عمرسعد بود، کسی که در جنگ صفین در جبهه امام و یکی از فرماندهان بود. او حافظ و معلم قرآن بود. ولی در روز عاشورا چند بیت شعر سرود که مضمنون آن این بود: به قطع و یقیین رسیده ام که با دستور به قتل حسین(ع) جهنم را برای خود می خرم، اما چه کنم که ملک ری که حجله‌هایش دائمی است تمنای قلبی من است.


وی افزود: چنین شخصی با عقده ثروت، مقام و شهوت کسی است که راه نفوذ شیطان را باز گذاشته است. چنین شخصی دارای ویروس اخلاقی است.
حجت‌الاسلام حیدری کاشانی خاطرنشان کرد: فرق ویروس اخلاقی با ویروس بیماری‌زا در این است که ویروس بیماری‌زا نشانه‌هایش فوری ظاهر می‌شود و انسان به دنبال مداوا می‌رود، ولی ویروس اخلاقی مثل کبر سالها در وجود انسان است و کار تخریبی خود را انجام می‌دهد لکن ناگهان بروز پیدا می‌کند.
وی گفت: عمر سعد مبتلا به ویروس اخلاقی شهوت طلبی و ثروت اندوزی از راه حرام بود، آنها را با خدا در میان نگذاشت تا مداوا شود، بلکه با شیطان در میان گذاشت و نیز مداوا را در کشتن حسین دانست.


حجت الاسلام حیدری کاشانی ادامه داد: یکی دیگر از شخصیت‌های تاثیرگذار کربلا شمر بود، وی عقده ثروت داشت، وقتی شیطان بر انسان سیطره کامل پیدا کند و ذکر خدا فراموش شود، انسان تحت کنترل کامل شیطان در می‌آید، شمر قبلا راه ورود شیطان را باز گذاشته بود از این جهت وقتی بر روی سینه امام حسین(ع) نشست امام به او فرمود: از این خون بگذر تا خدا از تو بگذرد، در واقع امام قصد یاری و دستگیری او را داشت ولی شمر گفت من با اینکه تو و پدر و مادر تو را می‌شناسم ولی کشتن تو را جایز می‌دانم.


وی با بیان این که سعی کنید در مسائل جامعه و دینی ظاهر‌بیین نباشید، افزود: ممکن است کسی قاری قرآن باشد، نماز را در صف امام جماعت بخواند ولی امام‌کش باشد، شمر به ظاهر نماز دلخوش بود و نمازش مصداق «تنهی عن الفحشاء و المنکر» نبود.


استاد حوزه علمیه با اشاره به این که کربلا برپا شد تا چهره عریان موحد و منافق را نشان دهد، بیان داشت: دنیازدگی و عشق به دنیا و فراموش کردن آخرت، ریشه پدید آمدن واقعه عاشورا است.


وی دستبرد اقتصادی شیطان را از آسیب‌های پیش روی خانواده‌ها دانست و گفت: سیطره دشمنان بر تمام ابعاد روح انسان به دلیل لقمه حرام است و همین است که کسی با ادعای اسلام، امام کشی می‌کند.


حجت الاسلام حیدری کاشانی اظهار داست: حضرت در روز عاشورا به عمر سعد فرمود، من تو را از دارایی خودم بی نیاز می‌کنم و بدان که تو از گندم ری نخواهی خورد، ولی عمر سعد قبول نکرد و گفت: اگر به ملک ری نرسم به دانه جویی از ملک ری کفایت می‌کنم.


وی افزود: ذکر خدا، یاد شیطان را فراری می‌دهد و ذکر حسین(ع) ذکر خداست، مجالس توسل به امام حسین(ع) باعث فراری دادن شیطان می‌شود به شرط انکه بعد از مراسم دوباره به سمت شیطان بازنگردیم./916/پ201/ع
 

ارسال نظرات