۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۴۸۰۰۰

55 درصد از نیات موقوفات آذربایجان‌شرقی مربوط به سیدالشهدا است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: بیش از 55 درصد از نیات موقوفات استان آذربایجان‌شرقی مربوط به حضرت سیدالشهدا(ع) است.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي

حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز وقف را موضوعی فرا اسلامی دانست و گفت: عشق و ارادت مردم آذربایجان به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) زبانزد عام و خاص است.

 

وی با بیان این‌که این عرض ارادت و عشق حسینی در نیات واقفان خیراندیش این خطه از کشورمان تجلی یافته است، خاطرنشان کرد: بیش از 55 درصد از نیات موقوفات استان آذربایجان‌شرقی مربوط به حضرت سیدالشهدا(ع) است که نشان از اهمیت برپایی مجالس سوگواری و پخش احسان در ماه محرم و صفر از دیدگاه مردم آذربایجان دارد.

 

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: البته این نیات که منحصر به زمان و مکان خاص هستند، کار را برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی با موقوفات سر و کار دارند، سخت می کند. چرا که اگر خواسته یا نا خواسته در حق موقوفات تعدی کرده و یا نتوانیم به نیات واقفین عمل کنیم، بایستی در مقابل ائمه و واقفان خیراندیش پاسخگو باشیم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از موقوفات با عنوان فدک اهل بیت(ع) یاد کرد و اظهار داشت: علما و بزرگان دین در طول تاریخ توجه ویژه ای به مسأله وقف داشته و همواره بر عمل به سنت حسنه تأکید کرده اند، چنانکه پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) از واقفان بزرگ تاریخ اسلام محسوب می شوند.

 

وی افزود: ائمه اطهار و بزرگان دین با عمل به این سنت پسندیده، بسیاری از معضلات اجتماعی و اقتصادی جامعه اسلامی را برطرف می کردند، البته مسأله وقف در تمامی ادیان و مذاهب اسلامی مورد توجه قرار دارد و در بسیاری از کشورها مراکز مهم علمی، بهداشتی و حتی نظامی از طریق عواید وقف اداره می شوند.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این‌که در این کشورها مراکز خیریه و موقوفات بار سنگین مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را از دوش حکومت ها بر می دارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با فتوای تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر بازگشت موقوفات به حال وقفیت این سنت حسنه روند رو به رشد و چشمگیری پیدا کرد.

 

وی از آمادگی اداره کل اوقاف استان جهت حل مشکلات وقفی شهرها و روستاها با لحاظ صلاح موقوفات خبر داد و اظهار داشت: واقفان انسان هایی خیراندیش هستند که از تمام یا بخشی از دارایی و ثروت خود گذشته و از این طریق نام نیک خود را در تاریخ جاودانه کرده‌ و در حل مشکلات جامعه ایفای نقش می کنند./935/ت303/ب

ارسال نظرات