۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۴۹۲۵۵
سبک زندگی اسلامی؛

سبک زندگی غربی با ایجاد نیاز کاذب، مصرف گرایی را رواج می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد، تغییر سبک زندگی را از نرم ترین فتنه ها دانست و گفت: در سبک اسلامی، از نظر اقتصادی اصل بر قناعت به معنای پاسخگویی معتدل به نیازهای واقعی است در حالی که سبک زندگی غربی با ایجاد نیاز کاذب، به مصرف گرایی دامن می زند.
سبک زندگي اسلامي حجت الاسلام جلائيان

حجت الاسلام علی جلائیان، معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص نقش زن در تغییر سبک زندگی به سمت روش مطلوب، اظهار داشت: زن در ساحت های مختلف زندگی تأثیر به سزایی دارد از جمله سبک زندگی که به معنای چگونگی زندگی روزمره است.

 

وی افزود: زن در همه مسائل زندگی و خانواده اعم از انتخاب ساختمان و محل زندگی، جا و نحوه قرار گرفتن وسایل، نوع پوشش، نوع حضور در اجتماع و غیره نقش پر رنگی دارد.

 

گاهی ظاهر زندگی دینی است اما بر مبنای سبک غربی

 

حجت الاسلام جلائیان تصریح کرد: گاهی سبک زندگی به گونه ای می شود که شاید به ظاهر از نظر شرعی ایرادی ندارد اما منجر به نوعی گریز از دین می شود که همان مبنای سبک زندگی غربی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه مشهد ادامه داد: به عنوان نمونه، عفت و حیا، جزء نهادینه وجود یک زن مسلمان است اما وقتی در ساختار زندگی آشپزخانه را در آشکارترین وضعیت و معرض دید همگان قرار دادیم یعنی زن باید جلوی دید همه از جمله نامحرم فعالیت کند؛ در این جا نفس قرار گرفتن آشپزخانه در کنار پذیرایی، با اصول شرعی مخالف نیست اما حاصل آن که در معرض دید بیگانگان قرار دادن زن است، با اصول شرعی مغایرت دارد.

 

نقش مؤثر زن در تغییر مطلوب سبک زندگی

 

وی با اشاره به نقش مؤثر زن در انتخاب نوع ابزار و نحوه زندگی، ابراز داشت: اگر این باور برای زن ایجاد شود که این نوع قرار گرفتن اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، یا خرید تجملات، نوع سوار شدن ماشین و حضور در جامعه با اصول دینی او در تضاد است، نخستین کسی که می تواند مرد را به تغییر مطلوب این شیوه ها ترغیب کند، زن است.

 

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه اغلب مدها ویژه زنان تبلیغ می شود، افزود: این مسأله نشان می دهد که دشمن به خوبی به نقش زن در پذیرش سبک زندگی واقف است بنابراین برای هدایت آن به سوی دیدگاه های اومانیستی و سکولار خود تلاش می کند.

 

معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در تشریح عوامل تغییر سبک زندگی به سبک غربی در دو دهه اخیر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: در دهه نخست دشمنان می خواستند انقلاب را از نظر سخت افزاری به چالش بکشند  لذا وقتی جنگ تحمیل شد، نگاه، نگاه فرهنگی و جنگ نرم نبود اما مسأله سبک زندگی از مصادیق جنگ نرم است که دشمن پس از ناامیدی از جنگ سخت بدان روی آورده است.

 

تغییر سبک زندگی از نرم ترین فتنه ها است

 

حجت الاسلام جلائیان، تغییر سبک زندگی را فتنه سفید خواند و گفت: سبک زندگی از راه هایی است که دشمن می تواند بسیار فعال وارد شود و کسی هم متوجه نشود از کجا دارد ضربه می خورد، در حالی که در فتنه سیاه(مرگ بر اصول)، فتنه سبز( ترور شخصیتی)، فتنه سرخ(حذف فیزیکی افراد اصولگرا)، و فتنه زرد( تهاجم اقتصادی)، ابعاد تهاجم و چگونگی آن قابل دیدن و تشخیص است.

 

وی ادامه داد: فتنه سفید از نرم ترین فتنه ها است که به عمق زندگی متدینان نفوذ کرده و اعتقاداتشان را به بازی می گیرد و زمانی که اعتقادات کمرنگ و یا حذف شد، همه چیز انسان از دست می رود؛ از همین روست که می بینیم شخص مؤمن متدین سبک زندگی ای را انتخاب کرده که به بی دینی فرزندش منجرمی شود.

 

سبک زندگی غربی نیاز کاذب ایجاد می کند

 

این پژوهشگر حوزوی در پاسخ این سؤال که در شرایط اقتصادی کنونی، سبک زندگی اسلامی چه راهکاری را پیشنهاد می کند، افزود: در مسائل دینی از نظر اقتصادی اصل بر قناعت به معنای پاسخگویی معتدل به نیازهای واقعی است چرا که سبک زندگی غربی، نیاز کاذب ایجاد می کند و برای پاسخگویی به آن کالا تولید می کند و مصرف گرایی را دامن می زند اما در سبک زندگی اسلامی فقط و فقط به نیازهای واقعی پاسخ گفته می شود./930/ت302/پ

ارسال نظرات