۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۴۹۳۸۹
حجت ‌الاسلام والمسلمین اعرافی:

عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید منصفانه نقد شود

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی العالمیه با تبیین مجموعه ای از نقاط ضعف و فعالیت های مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: باید در ارزیابی عملکرد این نهاد نگاه منصفانه داشت و از افراط و تفریط اجتناب کرد.
حجت الاسلام عليرضا اعرافي رييس جامعه المصطفي العالميه

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرا رسیدن سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور حضرت امام، اظهار داشت: در ارزیابی کار شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نگاه واقع بینانه و منصفانه داشته باشیم و در این زمینه دچار افراط و تفریط نشویم.


وی افزود: این نهاد در طول سال های پس از تأسیس به ویژه در سال های اخیر قدم های بلندی برداشته اما در مقابل کارهای بایسته ای نیز وجود دارد که با تأخیر به آنها پرداخته است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی را به مثابه اتاق فکر و اتاق فرمان اندیشه کشور دانست و گفت: این فرمایش کوتاه اما بسیار پر بار است که مسؤولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را سنگین تر می کند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کسی نمی تواند ادعا کند شورای عالی انقلاب فرهنگی توفیقات چشمگیری داشته است، ابراز داشت: این نهاد در طول تاریخ خود فراز و نشیب های فراوان و دوره های پر کار و کم کاری را سپری کرده و نمی توان گفت که تا کنون در برآورده کردن همه انتظارات امام(ره) و توصیه های بسیار راهبردی مقام معظم رهبری موفق بوده است.


شورای عالی انقلاب فرهنگی در طراحی اسناد متعدد راهبردی موفق بوده است
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: با این وجود نباید شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد بی مهری قرار داد؛ این نهاد در طراحی و تصویب اسناد متعدد راهبردی و بنیادین عملکرد قابل توجهی داشته است؛ نقشه جامع علمی کشور از اسناد بالادستی بسیار مهمی است که اخیرا به تصویب رسیده و سند تحول آموزش و پرورش هم نسبتا خوب است.


وی با اشاره به بخشی از توفیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تشکیل شوراهای اقماری که در مسائلی از قبیل حوزه زنان، حوزه فرهنگ عمومی، تحول علوم انسانی، فرهنگ و ادب فارسی و ایرانی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها وارد شده و تشکیل شورای حوزوی در قم نیز برگ درخشانی در کارنامه فعالیت های شورا است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهندسی فرهنگی را به عنوان یکی از فعالیت های مهم در دست کار شورا خواند و بیان داشت: در این زمینه شورا در دو قلمرو به صورت تأخیر وارد شده است، نخست نگاه کلان و جامع به حوزه فرهنگ و دوم نگاه علمی منطبق با گفتمان اسلامی هرچند که به صورت اجزای متفرق کارهایی انجام شده بود اما در نگاه کلان این نهاد دیر وارد عمل شد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید مقام معظم رهبری به بحث پیوست فرهنگی را نشانه اهمیت این موضوع دانست و گفت: در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده اما انتظارات بیش از این است؛ باید در همه فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رویکرد و درون مایه فرهنگی صورت پذیرد.


برای همگرایی کلان در دستگاه های فرهنگی کشور کمتر اندیشه شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که شورای عالی انقلاب فرهنگی اتاق فرمان است؛ اظهار کرد: این نهاد تنها اتاق فکر نیست و باید نقش اتاق فرمان بودنش نیز تقویت شود و سازو کارهای لازم برای همبستگی و همگرایی کلان دستگاه های کشور تلاش شود اما در این زمینه کمتر اندیشه شده است.

وی افزود: از جمله کارهای از این دست هماهنگ سازی مجموعه های فرهنگی است اما در این زمینه انتظارات برآورده نشده و این منشأ بسیاری از آسیب ها است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کار فرهنگی را بسیار پیچیده دانست و گفت: عملکرد در این زمینه باید به صورت نرم و بنیادی صورت گیرد و این گونه نیست که فرمانی صادر شود و از آن طرف کار اجرایی شده و به نتیجه مطلوب برسد.


رییس جامعه المصطفی العالمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی را منشا همه کارهای مهم فکری کشور دانست و خاطرنشان کرد: اعضای این مجموعه از قوای مختلف و شخصیت های حقوقی هستند که از جایگاه بسیار مهمی برخوردارند و نباید فعالیت ها و توفیقاتشان را دست کم گرفت./928/ت301/ج

ارسال نظرات