۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۵۰۲۳۰
آیت الله شبستری:

شهید مفتح تعالی نظام را در گرو توجه همزمان به علم و دین می دانست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز وحدت حوزه و دانشگاه را یک اصل مهم عنوان کرد و با گرامی داشت یاد و خاطره شهید مفتح، گفت: شهید مفتح به عنوان یکی از اندیشمندان بزرگ و از سرآمدان زمان احساس کرد که جوانان در خطر انحراف هستند، بنابراین تلاش های خود را برای وحدت حوزه و دانشگاه آغاز کرد.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در دیدار جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه که به مناسبت 27 آذر سالروز گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در طول تاریخ مردم ایران دارای دو خصیصه دانش‌پروری و دین‌داری بوده‌اند که حاصل این دو ویژگی بزرگانی چون خواجه نصیر، رازی، فارابی و شیخ بهایی بوده است.

 

وی با بیان این‌که دشمنان با درک اهمیت نقش دین در تعالی علمی ممالک اسلامی توطئه های مختلفی را در دستور کار داشتند، خاطرنشان کرد: امام راحل و شهید آیت الله مفتح با ارائه نظریه وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال احیای همان سبک گذشته یعنی دانش‌اندوزی به همراه دین‌مداری بوده‌اند، به عبارت دیگر شهید مفتح تعالی نظام را توجه توأمان به علم و دین می دانست.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شهید مفتح به عنوان یکی از اندیشمندان بزرگ و از سرآمدان زمان احساس کرد که جوانان در خطر انحراف هستند، بنابراین تلاش های خود را برای وحدت حوزه و دانشگاه آغاز کرد، البته منافقان تاب و تحمل مشاهده تحقق نظریه آن عالم اندیشمند را نداشتند و حذف فیزیکی و ترور را چاره کار دیدند.

 

آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آرا و اندیشه های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای حوزه شدن دانشگاه و یا دانشگاه شدن حوزه نیست، حقیقت وحدت  بدان معناست که دانشگاه و حوزه در پی گرایش جوانان به اسلام، اهل بیت و ولایت فقیه باشند و در کنار علوم مربوط به خود انسان های متعهد را تربیت کنند.

 

وی وحدت در هدف، آرمان و تفکر را هدف اصلی شهید مفتح دانست و افزود: امروز پژوهش‌های مهم و متعددی از سوی اساتید و دانشجویان حوزه و دانشگاه تهیه و تدوین می شود، اما این نکته را باید مورد توجه قرار داد که در کنار پژوهش و پیشرفت های علمی نکته های اخلاقی و تربیتی نیز مدنظر استادان قرار گرفته و به جوانان منتقل شود.

 

امام جمعه تبریز دین زدایی در دانشگاه ها و بدبینی حوزیان نسبت به دانشگاهیان را از جمله اهداف دیرین دشمنان نظام اسلامی دانست و  ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، افکار مسموم تا حد زیادی از دانشگاه های ما رخت بربسته و تمام دانشگاه ها دارای مسجد و نماز جماعت هستند، اما هنوز با مطالبات رهبری و وضع ایده آل هنوز فاصله داریم.

 

همچنین پرویز آژیده، رییس دانشگاه تبریز در سخنانی با بیان این‌که فاصله میان حوزه و دانشگاه به نفع دشمنان و به ضرر نظام است، اظهار داشت: حقیقت آن است که عدم بصیرت عامل ایجاد فاصله می شود، از این رو برای پیشبرد بهتر امور مقرر شده دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه تبریز تاسیس شود و راهکارهای لازم وحدت را بررسی و ارائه کند./935/پ202/ج

ارسال نظرات