حجتالاسلام والمسلمین اعرافی:
دانشبنیان شدن یکی از اهداف کلان جامعة المصطفی است
خبرگزاری رسا ـ رییس جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: یکی از اهداف کلان جامعة المصطفی دانشبنیان کردن این نهاد است و این مطلب نیازمند پژوهشهای کاربردی و میدانی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعة المصطفی العالمیه(ص) پیش از ظهر چهارشنبه 29 آذرماه در پژوهشگاه جامعة المصطفی گفت: پژوهشگاه المصطفی نماد تحقیق در جامعة المصطفی است و هفته پژوهش هم تذکری نسبت به جایگاه پژوهش در نهادهای مختلف و به ویژه جامعة المصطفی است.
وی افزود: علم از عالم قدسی و جزء مجردات است؛ علم در اندیشه اسلامی واقعنما و کاشفیت از حق دارد و ارزش علم هم به دلیل نزدیک کردن انسان به حقیقت هستی است.
علم در اسلام مسؤولیتآور است
استاد و نویسنده حوزوی با اشاره به اینکه علم مسیر تکامل انسان را هموار میکند، اظهار داشت: علم در اسلام مسؤولیتآور است؛ کمال عالم سبب حامل شدن امانتهای جدیدی میشود و مسؤولیت انسان را سنگینتر میکند.
وی اظهار داشت: علم در نگرش اسلامی باید با شاخصهها و مؤلفههایی همچون اخلاص، عقل و حکمت، عمل، در نظرگرفتن اولویتها، و با سلسهای از آداب ذکرشده در کتابهای اخلاقی همراه شود.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی اضافه کرد: مطلوب آن است که نهاد و سازمان دانشبنیان شود، یعنی همه زیرمجموعهها و فرایندهای جامعة المصطفی مبتنی بر دانش شود، اگر جامعة المصطفی را با این سنجه به محک بگذاریم، از این هدف بسیار دور هستیم و حرکت مناسبی در این زمینه رخ نداده است.
وی ادامه داد: یکی از اهداف کلان جامعة المصطفی دانشبنیان کردن این نهاد است و این مطلب نیازمند تحقیقات کاربردی و میدانی است.
رییس جامعة المصطفی العالمیه(ص) اظهار داشت: باید نیروی انسانی جامعة المصطفی نگاه عالمانه و پژوهشگرانه در همه موضوعات داشته باشد و بعد بتواند آن را به ایده و درخواست تبدیل کرد.
نظام گردش اطلاعات یکی از راهکارهای دستیابی به پژوهشهای کاربردی است
وی ابراز داشت: نیروی انسانی جامعة المصطفی باید از آمار کارهای پیشین اطلاع داشته باشد تا بتواند پژوهش کاربردی را به نحو بهتری انجام دهد.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی برپا کردن نظام گردش اطلاعات را یکی دیگر از راهکارهای دستیابی به پژوهشهای کاربردی خواند و افزود: نظام هماهنگکنندهای میان بخشهای مختلف به ویژه میان پژوهشگران و مسؤولان اجرایی باید پیدا شود.
وی تصریح کرد: تبدیل کردن نتایج این پژوهشهای کاربردی به آییننامه و بخشنامه یکی دیگر از راهکارهای هموار کردن مسیر پژوهشهای کاربردی است.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: در حوزه اجرا و صف فرد باید آشنا با آنچه که انجام شده باشد و نتیجه این پژوهش را به خوبی اجرا کند.
وی افزود: محققان باید با کلیت جامعة المصطفی آشنا باشند، تا فرد با ساختار و سنتهای جامعة المصطفی آشنا نباشد نمیتواند تحقیقی کاربردی را ارائه کند.
بیش از 300 انجمن طلبگی در جامعة المصطفی وجود دارد
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه پژوهشگر باید با ظرفیتهای مختلف جامعة المصطفی آشنا باشد، گفت: نمونه این ظرفیت وجود بیش از 300 انجمن و 50 انجمن فرهنگی است که حدود 4 هزار نفر با این انجمنها در حال تعامل هستند.
وی ابراز داشت: حدود 500 پایاننامه در حال تدوین است که به کار گیری آن در پژوهشهای کاربردی تحولآفرین است.
رییس جامعة المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به تجربیاتی که در جامعة المصطفی ذخیره شده است، ادامه داد: تجارب سازمان جامعة المصطفی باید مدون شود، بخشی از این تجارب مدون شده است، اما یک بخش از این تجارب در اذهان مدفون شده است.
وی بیان داشت: طرح مجاهدتهای خاموش به دنبال استخراج تجربه تمام مدیرانی است که در جامعة المصطفی به ویژه مدیران خارجی، به فعالیت مشغول بودند و این مطلب به واقع مجاهدتهای خاموش است.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی بیان کرد: همچنین باید آسیبشناسی بسیار دقیقی انجام دهیم و به اولویتهای جامعة المصطفی دست پیدا کنیم.
مشارکت غیرایرانیها در پژوهشهای کاربردی بسیار مؤثر خواهد بود
وی گفت: 2 هزار مضمون خرد و کلان که سرخط تمام فعالیتهای جامعة المصطفی است وجود دارد که 50 مضمون آن جزو راهبردهای کلان جامعة المصطفی است، این 2 هزار مضمون باید بر اساس پژوهشهای کاربردی در اولویت قرار گیرد.
رییس جامعة المصطفی العالمیه(ص) ابراز داشت: مشارکت غیرایرانیها در این پژوهشهای کاربردی بسیار مؤثر خواهد بود، زیرا آنان با فعالیتهای جامعة المصطفی آشنا هستند و میتوانند راهنماییهای بسیار مؤثری انجام دهند.
وی افزود: فضای خارج کشور را مد نظر قرار دهیم تا با آن فضا آشنایی بسیار خوبی داشته باشیم، همچنین خروجی این پژوهشها باید منظم و قابل دسترسی در اختیار جامعة المصطفی قرار گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی گفت: باید سعی شود از میان فارغالتحصیلان جامعة المصطفی، استفاده شود.
وی ابراز داشت: در بازنگری نظام آموزش به طرح آسیبشناسی مدارس جامعة المصطفی پرداخته میشود./914/پ201/پ
ارسال نظرات