۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۵۱۷۸۶
استاد حوزه علمیه کرمانشاه:

رسالت اصلی اسلام اصلاح سبک زندگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرحوزه علمیه حاج شهبازخان کرمانشاه گفت: به جای تقلید کورکورانه از فرهنگی که با فطرت ما سازگار نیست بهتر است سبک زندگی اسلامی را بشناسیم.
  

 سبک زندگي ديني

حجت‌الاسلام مهدی اکبری مدیرحوزه علمیه حاج شهبازخان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: از مسائل اعتقادی گرفته تا اعمال فردی و اجتماعی و ریزترین رفتارهای شخصی همه جزو سبک و شیوه زندگی کردن است.

وی ادامه داد: احترام و نوع برخورد با والدین، فرزندان، همسر و اقوام در اسلام جایگاه ویژه و با اهمیتی دارد، پیامبر اسلام(ص) فرمود: «جبرئیل آنقدر به من سفارش همسایه را کرد که من گمان کردم همسایه از یکدیگر ارث می برد».

استاد حوزه علمیه کرمانشاه تصریح کرد: اسلام برای دو رهگذر هم حق قائل شده است و در روایت آمده که حق دو رهگذر نسبت به یکدیگر این است که به هم سلام کنند، در جوامع غربی برخورد با رهگذر چگونه است؟ در کدام تمدن و فرهنگ برای کوچکترین برخوردها آداب و دستور در نظر گرفته شده است؟ اگر همه ما همین سلام کردن را رعایت کنیم ببینید چه اندازه تاثیر مثبت بر روابط اجتماعی دارد.

حجت‌الاسلام اکبری خاطر نشان کرد: اسلام تجسس در حریم افراد را منع کرده است و این تجسس نکردن حقی است که خداوند متعال وضع کرده است، در دنیای غرب اگر مردم در مسائل یکدیگر جستجو نمی کنند به این دلیل است که دیگران هم در امورات آنها جستجو نکنند، رعایت قوانین در زندگی غربی بر پایه تفکر اومانیستی یا خود پرستی است، اگر حق دیگری را رعایت نکنی دیگران هم حق تو را رعایت نمی کنند.

وی ادامه داد: اما در سبک زندگی اسلامی حریم اشخاص محترم شمرده شده و حق همیشه با تکلیف توأم است یک مسلمان حق دارد حریم خصوصیش حفظ شود و در کنار آن تکلیف دارد حق کسی را ضایع نکرده و به حریم دیگران تجاوز نکند.

وی گفت: متأسفانه در جامعه دیده می شود که بعضی از اشخاص به داشته های خود ارزش قائل نیستند و به بیماری خود کم بینی مبتلا هستند وهمواره سعی دارند عقده حقارتی را که در خود حس می کنند را با کپی برداری از فرهنگ غرب جبران کنند.

استاد حوزه علمیه کرمانشاه افزود: در اکثر جزئیات زندگی که بخواهیم از دنیای غرب تقلید کنیم بهتر و کامل تر از آن را در فرهنگ دینی خود داریم به طور مثال رعایت حقوق بشر، حقوق منابع طبیعی و حتی رعایت حقوق حیوانات، والاترین و مترقی ترین قوانین در اسلام وجود دارد و آفتی که مانع می شود ارزش های دینی خود را نبینیم آفت و بیماری خود کم بینی است.

حجت‌الاسلام اکبری تصریح کرد: به جای تقلید کورکورانه از فرهنگی که با فطرت ما سازگار نیست بهتر است سبک زندگی اسلامی را بشناسیم و به عمق آن برسیم و آن را رواج بدهیم که به مراتب والاتر از فرهنگ غرب است.

وی ادامه داد: ذات اقدس الهی علاوه بر قرار دادن غرائض مادی، فطرتی را در وجود انسان  قرار داده که کمال جو و عاشق کمال است، فرد درستکار را همه حتی کسانی که درستکار نیستند، دوست دارند و این کمال طلبی امری فطری در انسان است.

استاد حوزه علمیه کرمانشاه بیان داشت: انسان گاهی در راه کمال طلبی مصداق را اشتباه می گیرد و گمان می کند که زیبایی ظاهری، ثروت و مقام کمال حقیقی است اما بعد از این که به آن چه که کمال تصور می کند رسید، متوجه می شود هنوز سیر نشده و به دنبال افزون بر آن است.

مدیرحوزه علمیه حاج شهبازخان کرمانشاه تصریح کرد: تنها چیزی که فطرت کمال طلب را سیر می کند کمال بی پایان است که نقصی در آن نیست و آن منبع خالق هستی است، هر خوبی که در عالم ستایش می شود در واقع خالق آن یعنی خداوند ستایش می شود، چون پرتویی از کمال اوست.

وی در پایان گفت:  قلب و روح انسان به آرامش نمی رسد مگر آنکه به منبع فیض حق متصل شود./967/ت302/ن

ارسال نظرات