نظر آیتالله خوشوقت درباره کافر بودن فتنهگران
به گزارش خبرگزاری رسا، نقل ناقص مطالب علمی و فقهی از سوی رسانه ها و صاحبان تریبون همواره با حاشیه های همراه بوده است به ویژه در شرایط فعلی که دشمنان نظام و انقلاب نیز برای ضربه زدن به دین و ارزشها، سعی دارند به مردم القاء نمایند که دستورات فقهای امروز اسلام بر اساس موازین اصیل اسلامی نبوده بلکه با سیاست و سلیقه های شخصی آمیخته شده است که در این باره رسانه ها باید ضمن رعایت تقوای الهی و اخلاق اسلامی، از صحت درک خود نسبت به سخنان بزرگان دینی مطمئن شوند.
چندی پیش یکی از رسانه های کشور مصاحبه ای از آیت الله خوشوقت پیرامون کافر و مرتد بودن فتنه گران منتشر کرد، که این مطلب سر و صداهای فراوانی به راه انداخت. این در حالی است که اولا ایشان با هیچ رسانه ای مصاحبه نداشته است و ثانیا مقصود وی از چنین عناوینی با آنچه در رسانه ها تفسیر شده است، متفاوت میباشد.
اما ماجرا از این قرار است که آیت الله خوشوقت برای شرکت در مراسم سالگرد حاج علی بخشی به پادگان ولیعصر(عج) رفته بودند و بعد از اتمام مراسم وقتی ایشان در حال خارج شدن از مراسم بودند؛ شخصی درباره انتخابات ریاست جمهوری از ایشان سوال می کند و آیت الله خوشوقت در این زمینه اظهار نظر نمیکند اما آن فرد بدون آن که خود را خبرنگار معرفی کند، بار دیگر پیرامون فتنه گران از آیت الله خوشوقت سوال می کند که ایشان آنها را مرتد و کافر می نامند.
متاسفانه این صحبت های آیت الله خوشوقت بعنوان مصاحبه بر خروجی رسانه ها می رود که بعد از مدت کوتاهی از سوی ایشان اصل مصاحبه تکذیب می شود.
نکته ای که در این میان ابهامات بسیاری را بوجود آورد این بود که آیت الله خوشوقت چگونه فتنه گران را کافر و مرتد دانسته اند؟
آیت الله خوشوقت طی یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری بی باک قرار داد، منظور خود از "کافر و مرتد بودن فتنه گران" را این گونه توضیح دادند:
منظور از کفر، کفران نعمت انقلاب و نظام است کما این که خدای متعال در قران کریم فرمودند: لئن شکرتم لازیدنّکم و لان کفرتم ان عذابی لشدید»که در این آیه به معنای کافرشدن فقهی نیست، بلکه به معنای کفران نعمت و ناسپاسی است و مقصود از ارتداد آنان ارتداد لغوی است که به معنای بازگشت می باشد کما اینکه خدای متعال درباره حضرت موسی و شخصی که با او همراهی می کرد فرمود: «فارتدّا علی آثارهما" که اینجا به معنای برگشت است نه ارتداد فقهی. یعنی این که از آن راهی که آمده بودند، برگشتند.
بنابراین آنها نسبت به نعمت انقلاب و نظام کفران نعمت کردند و همچنین از نظامی که امام راحل(ره) تاسیس فرمودند، برگشتند.
ارتداد اصطلاحی که احکام تنبیهی خاصی هم دارد، نتیجه ی انکار خدا، پیامبران خدا و یا احکام ضروری دین است.
صرف فتنه گر بودن در سال 88 موجب کفر و ارتداد اصطلاحی نیست اما به معنای کفران نعمت و بازگشت از مسیر درست (ارتداد لغوی) هست./916/د102/ع