سبک زندگی اسلامی بر پایه بینش و منش اسلامی شکل میگیرد
حجتالاسلام علیرضا تکیهای، نایب رییس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به معنای سبک زندگی اسلامی، گفت: دین از دیدگاه اسلام و کارشناسان یعنی روش و منشی که در تمام زوایای زندگی دارای برنامه باشد و به دو بخش بینش و روش تقسیم میشود.
وی افزود: سبک زندگی بر دو پایه بینش و منش استوار است، بینش ترسیمکننده افکار است و منش ترسیمکننده عمل انسان محسوب میشود، در بعد بینش، کلمه زیبای ایمان مطرح است و در بعد منش، عمل صالح مطرح میشود.
نایب رییس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه ادامه داد: قرآن به صورت صریح در سوره عصر میفرماید «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ» یعنی تمام انسانها در خسران به سر میبرند، خسران به معنای زیان نیست، بلکه به معنای باختن اصل سرمایه است.
وی اضافه کرد: مرحوم علامه طباطبایی بیان میکند که معنای خسران را آنگاه فهمیدم که یخفروشی در گرمای مکه به مردم التماس میکرد و میگفت که اگر این یخها را نخرید اصل سرمایهام از میان میرود.
حجتالاسلام تکیهای با اشاره به اینکه بشریت در خسران است و شرط لازم خسران نکردن این است که افراد بینش آنان درست باشد و عمل صالح انجام دهند، ابراز داشت: نتیجه اینکه ما هم حسن فاعلی و هم حسن فعلی درباره سبک زندگی میخواهیم.
وی گفت: حسن فاعلی یعنی آن کسی که سبک زندگی را به وجود میآورد، نیت و افکارش صحیح و درست باشد و حسن فعلی یعنی عمل وی باید عمل صحیح و پسندیدهای باشد.
اندیشه و اقدام دو شرط اساسی برای دستیابی به سعادت
نایب رییس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه ادامه داد: اگر این دو با هم نباشد انسان قادر به حرکت صحیح نیست مانند پرندهای که یکی از بالهای وی دارای مشکل باشد، اندیشه و اقدام دو شرط اساسی برای دستیافتن به سعادت محسوب میشود.
وی با بیان اینکه) در نهضت عاشورایی حضرت اباعبدالله(ع که زندهکننده دین بود، این دو عنصر مشاهده میشود، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در خطبه نخستین خود در مکه فرمود هر کس خود را وقف خدا کرده است، با من حرکت کند، یعنی بینش وی الهی است، یعنی عمل و منش خود را با من هماهنگ کند.
حجتالاسلام تکیهای اضافه کرد: پایه سبک زندگی بر بینش و منش استوار است، که بینش اعتقاد به ذات اقدس الهی و منش عمل به اعمالی که خداوند ترسیم فرموده است، اطلاق میشود، این احکام شاهبیتهایی مانند نماز و روزه دارد و فروعی مانند صله رحم، خوشاخلاقی در ارتباطات فردی و جمعی، رعایت بهداشت محیط زیست را دربرمیگیرد که نمونهای از مؤلفههای سبک زندگی اسلامی محسوب میشود.
وی ابراز کرد: اسلام به عنوان دین برتر و همچنین بر اساس آیات قرآن برترین و کاملترین دین، بهترین سبک زندگی را ارائه کرده است.
نایب رییس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» گفت: باید توجه داشت که جمیع غیر از مجموع است، جمیعا یعنی این وظیفه متوجه فرد فرد شما است و در این امر استثنایی وجود ندارد، یعنی اینکه فرد فرد جامعه باید در این چنگ زدن به حبلالله باید حضور داشته باشند.
اجرای سبک زندگی سبب ناامیدی کافران میشود
وی افزود: اگر سبک زندگی بر اساس دین پیگری کردیم و به قواعد دین عمل کردیم به جایی میرسیم که «یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُمْ» یعنی کافران نا امید میشوند.
حجتالاسلام تکیهای تصریح کرد: ما اسلام را به طور کامل اجرا نکردیم اما در مسیر اجرای اسلام هستیم، بر اثر عمل به بخشی از احکام اسلام این کشور به جایی رسیده که دشمنان مأیوس شدهاند و به نسبتی که اسلام ناب را اجرا کردیم در دنیا جایگاه خود را یافتهایم.
وی خاطرنشان کرد: برخی از مردم به دنبال اجرای این موضوع هستند اما تا فرد فرد مردم عزم و اراده برای اجرای اسلام نداشته باشند به سبک زندگی اسلامی دست نمییابند، که این اتفاق در دوران ظهور واقع میشود.
نایب رییس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت عمل و اینکه دیگران عمل دیگران را به عنوان اسلام در نظر میگیرند، گفت: در دیداری آقای قرائتی از آیتالله بهشتی درخواست کرده بود که موضوع تازهای را به او یاد دهد، آیتالله بهشتی به آقای قرائتی گفته بود که ایشان فرمودند که برای تبلیغ دین نیاز به کار پیچیده و مشکلی نیست بلکه باید پیرایههایی را که به دین بسته شده است از دین جدا و دین خالص را به دیگران معرفی کنیم.
وی بیان داشت: سلیقههایی در دین افزوده شده است، به عنوان مثال در امر ازدواج در جامعه اضافاتی بر امر دین وارد شده که زیاد بودن مهریهها و شیربها، خریدهای اضافی، تالار رفتن و مراسم گرفتنها از این دست پیرایهها محسوب میشود و بسیاری به این دلیل از ازدواج محروم فرض شدهاند.
حجتالاسلام تکیهای با انتقاد از بالا رفتن سن ازدواج به دلیل همین پیرایهها و تأکید بر خالص کردن اسلام از این پیرایهها، اضافه کرد: سبک زندگی را باید از دارندگان اسلام ناب تقلید کنیم، که در اولین رتبه معصومان(ع) قرار دارند، «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» بعد هم شاگردان بارز و دست اول آنان مانند سلمان، ابوذر، مالک اشتر، ابیبصیر، زراره قابل الگوبرداری هستند.
سبک زندگی اجرای دین به طور کامل است
وی ابراز داشت: در حال حاضر نیز شخصیتهایی مانند آیتالله بهجت به عنوان کسی که در سبک زندگی بینش و روشش منطبق بر اسلام بوده نیز مطرح است.
نایب رییس مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام(ره) نیز اجازه نداند بر کسی ظلم شود و یا ذرهای از دین کاسته شود، اظهار داشت: وقتی امام حکم ارتداد سلمان رشدی را میدهند کسانی به عنوان مصلحتسنجی خواستار تجدید نظر در این حکم میشوند اما امام(ره) کوتاه نمیآیند.
وی افزود: امام(ره) از غیرت دینی و از مکتبش کوتاه نیامده است، در بینش و روش امام خمینی(ره) نمونهای کامل برای دستیابی به اسلام ناب را میتوان یافت.
حجتالاسلام تکیهای تصریح کرد: سبک زندگی اجرای دین به طور کامل است، و ائمه(ع) در تمام اجزای زندگی این بینش و اعتقاد به خدا و پیامبر(ص) را اجرا کردند./914/پ201/ن