۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۵۳۵۲۵

مدرسه عباسقلی‌خان قدیمی‎ترین مدرسه علمیه مشهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه عباسقلی‌خان مشهد، گفت: این مدرسه پر سابقه‌ترین حوزه علمیه مشهد است که از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان دوباره احیا شده و طلاب پذیرفته شده در آن مشغول تحصیل هستند.
مدرسه علميه عباسقلي خان مشهد

حجت‌الاسلام خیرآبادی، مدیر حوزه علمیه عباسقلی‌خان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص معرفی این مدرسه، گفت: حوزه علمیه عباسقلی‌خان از پر سابقه‌ترین مدارس حوزه علمیه خراسان به شمار می‌رود که موقوفه مرحوم عباسقلی‌خان شاملو است.

 

وی افزود: این مدرسه در سال 1078 قمری و در دوره صفویه بنا شده است، زیر بنای آن 9 هزار متر مربع و در 2 طبقه  و 128 حجره ساخته شده است، بخشی از این حجره‌ها مسکونی و بخشی برای مدرس(کلاس)، کتابخانه، اطاق اساتید و مراکز فرهنگی مثل اطاق رایانه و بسیج تعبیه شده است.

 

وی تصریح کرد: این مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه مشهد به حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) است، قبل از انقلاب اسلامی به خاطر عدم برنامه‌ریزی مناسب تبدیل به خوابگاه برای طلاب غیر ایرانی و افراد غیر طلبه گردیده بود، اما پس از انقلاب اسلامی این مدرسه تحت نظر شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان قرار گرفت و فعالیت‌های آن برنامه‌ریزی و سامان‌دهی شد.

 

حجت‌الاسلام خیرآبادی درباره مشکلات ساختاری این بنای تاریخی، عنوان کرد: با توجه به حضور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این مدرسه از نظر ساختمانی مشکلات فراوانی دارد؛ این مدرسه حدود 2 متر از سطح زمین پایین‌تر است که حجره‌های طبقه همکف دارای رطوبت بسیار است و طلاب در این حجره‌ها به سختی مشغول تحصیل هستند.

 

وی با بیان نحوه مدیرت این مدرسه، گفت: تولیت مدرسه زیر نظر نوادگان نسل هفتم مرحوم عباسقلی‌خان شاملو است و این مدرسه از نظر علمی و آموزشی تحت نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان اداره می‌شود، از حدود چهار سال پیش این مدرسه به طلابی که با مدارک دانشگاهی پذیرفته شده بودند اختصاص پیدا کرد که اکنون در حدود 160 نفر هستند و 130 نفر به صورت روزانه و 30 نفر به صورت شبانه‌روزی در سطح یک حوزه علمیه ادامه تحصیل می‌دهند، بیشتر طلاب نیز دارای مدارک تحصیلی فوق لیسانس، لیسانس و فوق دیپلم از رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی هستند.

 

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه این طلاب برنامه‌های علمی، فرهنگی و جانبی در این مدرسه طراحی و اجرا می‌شود، از جمله این برنامه‌ها برگزاری کارگاه‌های جنگ نرم، همایش‌های به سوی اجتهاد، کلاس‌های نهج‌البلاغه، مهدویت، حفظ و تجوید قرآن کریم و برنامه‌های جانبی از قبیل اردوهای فرهنگی‌زیارتی و راهیان نور است.

 

حجت‌الاسلام خیرآبادی در پایان گفت: واقف، مرحوم عباسقلی‌خان شاملو برای این مدرسه موقوفه‌های بسیاری قرار داده است که بخشی از آنها احیاء شده و هزینه‌های مدرسه از همین محل تأمین می‌ شود، اما بخش بزرگی از موقوفه‌های این مدرسه چه در داخل ایران و چه در افغانستان و هرات در اثر تسامح گذشتگان احیاء نشده و از بین رفته است و در صورت احیاء آن، اراضی مدرسه نیز گسترده‌تر خواهد شد./932/ت302/ب

ارسال نظرات