۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۵۴۵۴۵
آیت‌الله قرهی:

بالاترین معروف امر به وحدت و دور کردن بدعت‌ها است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله قرهی صلاح امت اسلام را در وحدت دانست و گفت: تفرقه و نبود وحدت لباس عزت از تن دین بیرون می‌کند و دشمن را بر مومنان مسلط خواهد کرد، محور وحدت در امت اسلامی رهبری است.
آيت‌الله قرهي
آیت‌الله روح‌الله قرهی، متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت با اشاره به آیه 103 سوره آل عمران، ابراز داشت: وجود تفرقه وجود انسان را در پرتگاه آتش و عذاب قرار خواهد داد و موجب ایجاد گرفتاری‌هایی برای انسان می‌شود، چنان‌که بنا به اعتقاد برخی از علما اگر کسی در تفرقه باشد خود را به آتش اختلاف و گرفتاری انداخته و دشمن را بر خود مسلط می‌کند.
وی با اشاره به آیه104سوره آل عمران مبنی بر این که «باید از میان مسلمانان برخی، دیگران را به خیر و صلاح دعوت و نسبت به امر معروف و نهی از منکر اقدام کنند و اینها رستگاران عالم هستند»، بیان داشت: انسان‌ها باید یکدیگر را به صلاح امت یعنی اتحاد دعوت کنند، بالاترین امر به معروف امر به وحدت و دور شدن از بدعت‌ها است.
آیت‌الله قرهی با یادآوری آیه 105 سوره آل عمران مبنی ایراد کرد:  کدام عذاب بالاتر از این‌که با ایجاد تفرقه دشمنان بر انسان مسلط شوند و دشمن او را زیرچکمه‌های استثماری خود نابود کند، اگر فردی به وحدت روی نیاورد طبیعی است گرفتار دودستگی‌ها، تفرقه و در نهایت تسلط دشمن می‌شود.
متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) اشاره به احادیثی از پیامبر اکرم(ص) با این مضمون که اختلاف موجب هلاکت می‌شود و هرکس تفرقه ایجاد کند مسلمان نیست، گفت: اگر فردی اختلافی میان شیعه و سنی ایجاد کند لباس عزت از تن اسلام کنده خواهد شد و عامل تسلط دشمن می‌شود.
وی خانه نشینی امیرمؤمنان را نشانه وحدت خواند و در تبین دلیل ایجاد وحدت، بیان داشت: امام سجاد(ع) فرمودند «مسلمان‌ها مانند اهل خانه‌ای می‌مانند که در یک خانه باید برادری را رعایت کنند» از این رو تفرقه باعث از هم‌ پاشیدن خانواده اسلام می‌شود و بنا به فرموده حضرت رسول(ص) هر فردی که در تفرقه باشد و از گروه مسلمانان جدا شود مرگ او مرگ جاهلیت است.
آیت‌الله قرهی وحدت را برتر از سایر عبادات دانست و ابراز داشت: هر وحدتی نیاز به یک محور دارد که محور وحدت اسلامی در امت، رهبری است چراکه اساس وحدت، کتاب خدا و سنت یعنی فرمایش‌های نبوی است و پیامبر(ص) مرکز این وحدت است و هنگامی که پیامبر عامل وحدت باشد به حتم در هر زمانی رهبری عامل وحدت خواهد بود.
متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) فلسفه وجود رهبری را ایجاد نظم و هماهنگی در مردم یعنی وحدت خواند و افزود: همان‌گونه که در این هفته پیامبر(ص) عامل وحدت است، در هر زمانی رهبری عامل وحدت خواهد بود نه احزاب، صراط مستقیم، صراط رهبری است که انسان را از تفرقه و دوری جدا می‌کند، گروه‌ها و احزاب همواره باعث تفرقه در میان انسان‌ها می‌شوند، امروز نیز امام‌المسلمین عامل وحدت و احزاب عامل ایجاد فتنه هستند و تنها ناجی این فتنه‌ها ولایت و رهبری است.
آیت‌الله قرهی امامت را از ناحیه خدا دانست، اظهار کرد: امام بیش از همه موقعیت‌شناس است و این خود عامل ایجاد وحدت می‌شود که نمونه این زمان‌شناس بودن در درایت امام خمینی(ره) در آغاز جنگ و همچنین در متانت و آرامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله) در فتنه 78 و 88 قابل مشاهده است و رهبر زمان‌شناس می‌داند در هر زمان کدام روش را انجام دهد که باعث از هم گسیختگی جامعه نشود و از طرفی مقابل فتنه‌ها بایستد.
متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) اختلاف را از بین برنده اندیشه‌های صحیح  تعریف کرد و ابراز داشت: به همین دلیل امام علی(ع) اختلاف نکرد تا اندیشه‌های درست و اندیشه اسلام ناب محمدی زنده بماند و همان‌طور که حضرت رسول(ص) می‌فرمایند «آگاه باشد در دشمنی‌ها این نیست که شما سر هم را بتراشید بلکه سر دین را می‌تراشید»، عده ای جاهل به نام عیدالزهرا(س) عامل ایجاد اختلاف و تفرقه و ضربه زدن به اصل دین می‌شوند./9598/ت302/ج
ارسال نظرات