نبود رهبر دینی و جهالت سبب انحراف قیامهای خاورمیانه شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه، دوشنبه شب در نشست «بیداری مصطفی، چالشها و راهکارها» که در مدرسه عالی فقه برگزار شد، گفت:پیامبر(ص) برای همه موجودات رحمت است و این رحمت دارای مراتبی است که هر کس به اندازه ظرفیتش از این رحمت بهره میبرد.
وی افزود: کسانی که به پیامبر(ص) ایمان آوردند از رحمت پیامبر(ص) بهره بسیاری میبرند، آنانکه ایمان نیاوردند به مرتبهای از رحمت دست مییابند که از آن غیر مسلمانان نیست.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه خداوند حافظ کتاب پیامبر(ص) یعنی قرآن بود، خاطرنشان کرد: دست یافتن به چنین مرتبهای بالاترین جایگاهی است که انسان میتواند به آن برسد و قرآن را دریافت کند.
وی ادامه داد: برای خاتم بودن این دین به این معنا که امکان و ظرفیت فرستادن نبی دیگری وجود نداشته باشد، باید دین اسلام کاملترین دین باشد.
حجتالاسلام والمسلمین هادوی تهرانی مصون ماندن از تحریف را یکی دیگر از لوازم خاتمیت دین اسلام برشمرد و گفت: اگر دین اسلام مانند مسیحیت و یهودیت تحریف میشد، دیگر نمیتوانست دین خاتم باشد.
لوازم مصون ماندن دین اسلام از تحریف
وی ابراز داشت: اکنون یک مسیحیشناس یا یهودیشناس منصف نیز نمیتواند مسیحیت یا یهودیت را به درستی بشناسد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: کمال و مصونیت از تحریف دو شرط خاتمیت دین پیامبر(ص) است، کمال در قرآن بزرگ معجزه پیامبر(ص) تجلی یافته است و همچنین خداوند قرآن را حفظ کرد.
وی ادامه داد: به قرآن نه کلمهای افزوده شد و نه از آن کلمهای کاسته شد، قرآن محصول کار بشری نیست، مفاهیم و الفاظ قرآن از عالم بالا و با هدایت الهی بوده است.
حجتالاسلام والمسلمین هادوی تهرانی مصونیت قرآن از تحریف را برای مصون ماندن دین از تحریف کافی ندانست و خاطرنشان کرد: وجود یک تفسیر معیار و روش برای فهم قرآن عنصر دیگری برای مصون ماندن قرآن از تحریف بود.
وی گفت: روش اهلبیت(ع) اعم از قول، فعل و تقریر بیان حقایق قرآن است و این تبیین نه تنها شامل محتوا است بلکه روش تفسیر را نیز مشخص میکند.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: تفاوت پیامبر(ص) با سایر پیامبران سبب شد که دیگر پیامبران از مردم اجری طلب نکنند، اما پیامبر(ص) از مردم خواستار مودت و محبت به اهلبیت(ع) بود.
شیعه یک مذهب نیست، اسلام ناب و اصیل است
وی گفت: انبیا دیگر نیز خویشاوندانی داشتند، حضرت مریم(ع)، مادر و خواهر موسی(ع) در قرآن ستایش شدهاند اما تنها خداوند برای پیامبر(ص) در قرآن اجری خواسته است.
حجتالاسلام والمسلمین هادوی تهرانی با بیان اینکه این اجر خواستن به نفع خود مردم است و راهی برای رسیدن فرد به هدایت الهی است، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که هیچگاه قدرت ادا کردن اجر پیامبر(ص) را نداریم، مودت به قربی و خویشاوندان برای رسیدن به خدا راه است.
وی افزود: همه خویشاوندان سببی و نسبی پیامبر(ص) جزو ذویالقربی به شمار نمیآیند، معصومان(ع) در این آیه مد نظر قرآن است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در اندیشه شیعه، افراد خاصی از خویشاوندان پیامبر(ص) معصوم و قابل پیروی دانسته میشوند، وجود اهلبیت(ع) نیز عامل دیگری برای مصون ماندن اسلام از تحریف بود.
وی جدا ماندن از عترت را سبب تحریف اسلام دانست و گفت: شیعه، یک مذهب نیست، بلکه اسلام ناب و اسلام اصیل است، مستند به علم الهی و معصوم(ع) است؛ این نوع اسلام بود که در صدر اسلام مردم را هدایت کرد و در زمان امام حسین(ع) به میدان آمد تا مردم را نجات دهد.
حجتالاسلام والمسلمین هادوی تهرانی بیان داشت: خون امام حسین(ع) در طول تاریخ سرچشمه برکات بسیاری شد، بسیاری قیامها با شعارهای امام حسین(ع) به پیروزی رسیدند و انقلاب اسلامی ایران نیز این چنین بود.
انقلاب ایران دین اسلام را در جهان گستراند
وی اظهار داشت: عاشورای 57 در ایران نقطه اوج انقلاب اسلامی ایران بود و جمله امام(ره) که فرمود عاشورا ماه پیروزی خون بر شمشیر است، بیانگر عاشورایی بودن قیام انقلاب اسلامی بود.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه انقلاب ایران، دین اسلام را در جهان گستراند، خاطرنشان کرد: لبنان پس از 20 سال اشغال آزاد شد و دشمنان انقلاب اسلامی مجبور شدند اعتراف کنند که به برکت امام حسین(ع) لبنان آزاد شد.
وی ابراز داشت: اهل غزه در جنگ 22 روزه و 8 روزه غزه با یاد امام حسین(ع) به مقاومت پرداختند، با پیام عاشورا و روح نهضت امام حسین(ع) غزه توانست مقابل سپاه مجهز اسرائیل بایستد.
حجتالاسلام والمسلمین هادوی تهرانی افزود: روحیه عاشورایی در امت اسلام گسترش یافت، مذاهب اهلسنت قیام در برابر حاکم را نه تنها واجب نمیدانند بلکه آن را حرام میشمارند و از این تفکرات را معاویه در جهان اسلام ایجاد کرد، بنیانگذار تفکر جبر بود.
وی گفت: این تفکر در میان اهلسنت همچنان وجود دارد، آنان هنوز میگویند مبارک و بنعلی ولی امر بودند و مخالفت با آنان حرام بود.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: قیامهایی که در منطقه خاورمیانه شکل گرفت مبتنی بر مکتب اهلبیت(ع) بود، این انقلابها ظهور و بروز مکتب اهلبیت(ع) در میان اهلسنت بود، قیامکنندگان شاید به لحاظ عقیدتی شیعه نبودند اما از نظر سیاسی شیعه بودند و این نتیجه خون امام حسین(ع) است.
آمریکا در مهار انقلابهای منطقه موفق بود
وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی این قیامهای در کشورها ادامه یافت، استکبار به سرعت به فکر برنامهریزی و استفاده از این فضای بیداری اسلامی افتاد.
حجتالاسلام والمسلمین هادوی تهرانی بیان داشت: آنان وارد فضای لیبی شدند و یکباره علیه قذافی وارد عمل شدند، فضای انقلاب لیبی را تغییر دادند.
وی گفت: سخنان کسانی که میگویند این انقلابها از سوی آمریکا واقع شده است، واهی و بیاساس است، آمریکا برای مهار انقلابها وارد عمل شد و تا حدود زیادی در این امر موفق شدند.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه مشکل بیداری اسلامی نداشتن رهبر دینی است، خاطرنشان کرد: نبود رهبر دینی در انقلابهای منطقه سبب وارد شدن آمریکا در انقلابهای خاورمیانه و به دست گرفتن آن بود، جهالت و هوشیار نبودن امت اسلام نیز به این فضا دامن زد.
وی ادامه داد: تفکر تکفیری را در جهان اسلام گسترش دادند و در چنین شرایطی مسؤولیت علما و فضلا سنگینتر شده است.
حجتالاسلام والمسلمین هادوی تهرانی گفت: امروز جهان نیازمند مکتب اهلبیت(ع) است، باید محاسن کلام اهلبیت(ع) به آنان نشان داده شود، اگر محاسن کلام اهلبیت(ع) به دیگران شناسانده شود آن از حقیقت پیروی میکنند.
روحانیان در تبلیغ مکتب شیعه کوتاهی کردهاند
وی با بیان اینکه روحانیان و علمای شیعه در تبلیغ این مذهب بسیار کوتاهی کردهاند، ابراز داشت: با وجود این کاستیها امروزه در جهان تشیع در حال گسترش است و این مطلب به دلیل درخشان بودن آموزههای تشیع است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مسؤولیت علمای قم بسیار سنگین است، قم بزرگترین حوزه شیعه است، به یک معنا از لحاظ تنوع علمی و نوع فعالیت علمی بزرگترین حوزه اسلامی است، باید این فرصت را قدر شناخت.
وی ادامه داد: باید از فرصتهای حوزه علمیه به خوبی استفاده کرد، تا جایی که ممکن است از فرصت در قم بودن استفاده کنیم و آن را به دیگران معرفی کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: رساندن آموزههای مکتب تشیع به دنیا وظیفه علمای شیعه است، باید احساس کنیم وظیفه ما دشوار است اما باید دانست در این راه نصرت الهی وجود دارد و اگر خداوند کسی را کمک کند هرگز شکست نخواهد خورد.
وی گفت: خدا به امام خمینی(ره) نیز نصرت و یاری رساند، بزرگان حوزه علمیه پیروزی انقلاب را باور نداشتند، آن زمان گمان میکردیم پیروزی مدتها طول بکشد، اما خداوند کمک کرد.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: علمای حوزه نیز میتوانند مانند امام(ره) حرکت ایجاد کنند و این امر به توکل، استقامت و پایمردی علما وابسته است./914/پ201/ن