۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۵۵۵۲۶
یک کارشناس تاریخ:

به صورت حرفه‌ای وارد تاریخ نگاری انقلاب نشده‌ایم

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس مسائل تاریخی با اشاره به این‌که پژوهشگران ما در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی از نظر منابع خیلی قوی هستند میزان ورود به تاریخ نگاری انقلاب و موفقیت در آن را ضعیف ارزیابی کرد.
بهبودي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هدایت اله بهبودی کارشناس تاریخ انقلاب و روزنامه نگار صبح امروز در همایش فجر انقلاب که در سالن همایش‌های سازمان کتابخانه ملی برگزار شد گفت: انقلاب اسلامی میراث ملی و بزرگ ماست و راه انتقال آن تاریخ نگاری و ثبت وقایع آن است.

بهبودی افزود: این که در زبان عموم می گویند محمدرضاشاه را همان‌طور که آوردند خودشان هم همان‌گونه بردند نشان دهنده این است که ما پژوهشگران موفق نبوده‌ایم.

وی با بیان این‌که بعضا سوال می‌شود چرا به تاریخ نیز مانند مسائل اقتصادی و سیاسی اهمیت داده نمی‌شود گفت: آستانه درد اقتصاد بسیار نزدیک و آستانه درد تاریخ بسیار دور است و قابل مقایسه با هم نیستند.

این کارشناس تاریخ انقلاب اسلامی با بیان این‌که سه دوره برای تاریخ نگاری در این سی سال وجود دارد گفت: دوره اول دهه شصت است، زمانی که ما مصرف کننده تولیداتی بودیم که از سوی رجال سیاسی و روزنامه نگارانی بود و در خارج از کشور نوشته می‌شد و ما فقط ترجمه می‌کردیم.

بهبودی دوره دوم را دوره توازن بین منابع داخلی و خارجی با احداث قالب تاریخ شفاهی در دهه هفتاد دانست و اظهار داشت: بعد از این دوره وارد دوره سوم یعنی سنگینی تولیدات داخلی  می‌شویم یعنی زمانی که درب‌های بایگانی‌ها به روی پژوهشگران گشوده شده است.

این روزنامه نگار افزود: ما به صورت حرفه‌ای وارد تاریخ نگاری انقلاب نشده‌ایم اما از نظر منابع دارای قوی ترین منابع هستیم.

وی در پایان با اشاره به این‌که بایگانی ساواک در اختیار پژوهشگران قرار داده شده است گفت: در هیچ انقلاب بزرگی در دنیا چنین حادثه ای رخ نداده است که اسناد نهاد امنیتی را در اختیار مخاطبین قرار دهند و این از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است./959/پ202/ص

ارسال نظرات