۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۱۵۵۵۴۸
نگاهی به روزهای انقلاب در خوزستان؛

اطلاعیه‌های پرخروش امام خمینی سرنوشت را تغییر داد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه آیت الله کرمی اهواز اظهار داشت: با اوج گیری تظاهرات ها و ایجاد تجمع های بزرگ، آرام آرام شجاعت و نترسی مردم بیشتر شد، شعارهایشان اوج گرفت و رژیم شاه را خطاب قرار می دادند و علنی مواضع انقلابی خود را به شاه اظهار می کردند.
حجت الاسلام و المسلمين ناصر کرمي

حجت الاسلام ناصر کرمی، فرزند مرحوم آیت الله شیخ محمد کرمی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با اشاره به مراحل مختلف انقلاب در اهواز ابراز داشت: فعالیت های انقلاب مراحلی مختلفی داشت، یکی از آنها مربوط می شود که تجمع و راهپیمایی بزرگ مردم اهواز در حسینیه اعظم، علمای بزرگ استان از جمله حضرات آقای مروج، سید مرتضی علم الهدی و پدرش مرحوم آقای والد خودم، و دیگر علما که الان در خاطرم نیستند جمع شده بودند، جمعیت با شکوهی بود  آیت الله موسوی جزایری سخنرانی پرشوری انجام داد، در میان سخنرانی ایشان اعلام کردند که تانک های ارتش حمله کردند.

 

وی افزود: ناگهان کسی گفت تانک ها حمله کردند و می خواهند ما را با توپ بزنند، اما آیت الله موسوی جزایری با آن لحن انقلاب خود گفت، اگر با توپ ما را در سخنرانی بزنند بهتر از این است که در رختخواب خود بمیریم.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت الله کرمی ادامه داد: وقتی راهپیمایی های مردمی شروع شد و اوضاع ملتهب شد، هنوز مشخص نبود که آینده چه می شود آیا این انقلاب می تواند به پیروزی دست پیدا کند یا نه؟

 

وی به نکته ای درباره راهپیمایی اشاره کرد و گفت: با اوج گیری تظاهرات ها و راهپیمایی ها و ایجاد تجمع های بزرگ  آرام آرام شجاعت و نترسی مردم  بیشتر شد، شعارهایشان اوج گرفت و رژیم شاه را خطاب قرار می دادند و علناً مواضع انقلابی خود را به شاه اظهار می کردند.

 

اطلاعیه های پرخروش امام، ورق را برگرداند

حجت الاسلام کرمی حضور امام خمینی(ره) در پاریس را مرحله جدیدی در مبارزات انقلابی عنوان کرد و یادآور شد: حضور ایشان در فرانسه موجب شد تا اعلامیه های ایشان بهتر ارسال شود، این اعلامیه های شبانه توزیع می شد و موجب گردید که مردم شور و حماسه بیشتری بگیرند، شعارها عوض شد، اسم شاه و نظام را می آوردند، قبلاً می گفتند ظالم، عامل آمریکا، اما پس از پخش اعلامیه پر خروش امام، وضعیت جور دیگری شد .

 

وی ادامه داد: اعتراض ها به رژیم شاه یکی پس از دیگری انجام می شد و شهر های مختلف ایران از جمله قم و بعد از آن اعتراض به کشتار مردم قزوین و بعد اعتراض به فجایع کرمان و بعد هم که در همه شهر ها این مساله فراگیر شد و انقلاب سراسر کشور را دربر گرفت.

 

فرزند مرحوم آیت الله شیخ محمد کرمی به فشارهای رژیم بر مردم اهواز اشاره ای کرد و اذعان داشت:  در اهواز هنگامی که ارتش به تظاهرکنندگان حمله کرد و کشتار راه انداخت، اهواز هم به صورت جدی و سراسری وارد صحنه شد و وقتی حکومت نظامی اعلام شد شعارها شور بیشتری پیدا کرد.

 

وی به رمز دلدادگی مردم به حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) برای خدا عمل کرد و حرکت کرد، از این رو در قلب مردم ایران جای گرفت و همه سخنان او را به جان و دل خریدار بودند.

 

حجت الاسلام کرمی تاکید کرد: مرحوم والد نسبت به  امام(ره) خیلی ارادت داشت و مردم را نسبت به اطاعت از ایشان تشویق می کرد، امام برای مرحوم والد نامه نوشت و ایشان  هم بر اساس همین نامه برای مجلس خبرگان کاندیدا شدند، مرحوم والد،  امام خمینی(ره) را به عنوان یک مرجع داعی الی الله و الی الحق  می دانست و ایشان را بسیار دوست داشت و می گفت محبت  امام در قلب ما به خاطر اخلاص ایشان و حرکت در راه خدا بودن است.

 

عشایر خوزستان به امام خمینی(ره) عشق می ورزیدند

وی به عشق مردم خوزستان به رهبرشان اشاره کرد و گفت: عشایر عرب خوزستان به ویژه منطقه سوسنگرد نسبت به  امام ارادت بسیاری داشتند و علناً از ایشان حمایت می کردند و عموی اینجانب ( آیت الله شیخ علی کرمی) نیز در نجف و هم در اینجا از امام حمایت می کردند به همین دلیل هم از سوی ساواک  بسیار مورد اذیت و آزار قرار می گرفت.

 

وی افزود: می خواهم این را بگویم که مرحوم عموی بنده، امام خمینی را یکی از الطاف خفیه الاهی می دانست  او را حکیمی فقیه ، فقیهی دلسوز و دلسوزی مخلص می شمرد و به مردم معرفی می کرد.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت الله کرمی اظهار داشت: مرحوم عموی ما شیخ عبدالعلی کرمی در زمان انقلاب یکی از طلایه داران انقلاب بود. روزی در خیابان با ایشان همراه بودم  و وقتی زمان نماز می شد ایشان  وسط خیابان  امام خمینی (ره) که آن زمان معروف به خیابان پهلوی بود می ایستاد و اذان می گفت، و بعد اظهار می داشت که  این شعار اسلام است و ربطی به نظام ندارد./945/ت302/س

ارسال نظرات