۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۵۵۶۰۳
امام جمعه تبریز:

سازمان اوقاف درآمد و هزینه‌هایش را اطلاع‌رسانی کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شبستری تأکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه باید برای جلب اعتماد عمومی درآمدها و هزینه‌های خود را به اطلاع مردم برساند.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، روز گذشته در دیدار کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر احیای جایگاه حقیقی وقف در جامعه اسلامی اظهار داشت: بخشی از این مسأله مهم بر عهده رسانه‌ها و کارهای فرهنگی بوده و بخشی دیگر بر عهده خود سازمان اوقاف است.

 

نماینده خبرگان رهبری تأکید کرد: متأسفانه در سالیان قبل از انقلاب اسلامی، رژیم ستمشاهی بزرگ ترین خیانت‌های ممکن را در حق موقوفات انجام داد و مردم اعتمادی به موقوفه‌داری رژیم حاکم نداشتند، اما پس از پیروزی انقلاب کارهای ارزشمند در احیای موقوفات صورت گرفت، از این رو سازمان اوقاف و امور خیریه باید برای جلب اعتماد عمومی درآمدها و هزینه‌های خود را به اطلاع مردم برساند.

 

امام جمعه تبریز ادامه داد: خوشبختانه در سه دهه گذشته کارهای خوبی در حوزه وقف صورت گرفته و امروز شاهدیم که فرهنگ غلط موقوفه‌خواری قبل از انقلاب به فرهنگ الهی موقوفه‌داری تبدیل شده است، البته باید دانست که هنوز با وضعیت ایده‌آل و آرمانی فاصله داریم و جا دارد همت مضاعفی در احیای برخی موقوفات بزرگ متصرفی صورت گیرد.

 

آیت الله شبستری تصریح کرد: اگر فرهنگ وقف آن گونه که در اسلام و مبانی شرعی توصیه شده، ترویج یابد و درآمدهای حاصل از موقوفات به‌روزرسانی و احیا شود، دیگر کشور نیازی به درآمدهای حاصل از فروش نفت نخواهد داشت، ظرفیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وقف هنوز میان عموم مردم شناخته نشده است.

 

وی با تشریح برخی فعالیت های رژیم طاغوت در مقابله با اسلام و مبانی دینی گفت: رژیم گذشته درآمدهای حاصل از وقف را در جهت عمل به نیات واقفان صرف نمی کرد تا این‌که با گذشت زمان حق و حقوق موقوفات ضایع شد و در بسیاری از موارد شاهد بودیم که موقوفات به تصرف درآمده و یا تغییر کاربری داده اند.

 

نماینده خبرگان رهبری رسالت اصلی سازمان اوقاف را احیای حق و حقوق مربوط به موقوفات و عمل به نیات واقفان خیراندیش دانست و گفت: احیای موقوفات نیازمند تعامل و همکاری نزدیک نیروی انتظامی، دستگاه قضایی البته عموم مردم متدین کشور است تا در نهایت موقوفه ها از چنگال متصرفان آزاد شود.

 

وی در پایان با انتقاد از این‌که موقوفات ربع رشیدی تبریز به عنوان بزرگ ترین موقوفه تاریخ کشور که هنوز احیا نشده است، تاکید کرد: ربع رشیدی، یکی از مهم ترین و قدیمی ترین موقوفه های کشور است که اگر احیا شود؛ درآمد حاصل از این موقوفه بزرگ و قدیمی جریان بزرگ فرهنگی، علمی و اقتصادی را به راه خواهد انداخت.

 

همچنین حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه با اشاره به وجود 314 امامزاده در سطح استان اظهار داشت: متأسفانه این امامزادگان آن چنان مورد توجه قرار نگرفته و مورد بی مهری واقع شده‌اند. باید با سعی و تلاش مردم و مسؤولان غبار غربت از امامزادگان زدوده شود./935/پ203/ب

ارسال نظرات