۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۵۵۷۱۱

ویژه‌نامه «چرا اعمال خوب توقیف می‌شوند» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «چرا اعمال خوب توقیف می‌شوند» با هدف آشنایی جوانان با اعمال مورد قبول خداوند در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه چرا اعمال خوب توقيف مي‌شوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «چرا اعمال خوب توقیف می‌شوند» شامل فایل صوتی درباره حبط اعمال، مقالات و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
اعمالی با ظاهری فریبنده، عملی که از ترازوی سنجش محروم است، رابطه میان عدالت خداوند و نابودی اعمال نیک، عواملی که اعمال نیک آدمی را آفت می زنند، در دنیا به چه منظور عبادت کردی، ارزش عمل به رساندن آن به مقصد است، مرض ایمان سوزی به نام شرک، از کجا بفهمیم اعمالمان قبول شده است، توبه از گناهان منجر به حبط عمل پذیرفتنی است، تأثیر حبط عمل در انکار ولایت حضرت علی(ع)، عوامل حبط اعمال در ادعیه، کارهایی که سبب حبط اعمال می‌شود، حبط اعمال یعنی چه و حبط اعمال به چه معنا است از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
رابطه میان عدالت خداوند و نابودی همه اعمال نیک
در این مقاله از ویژه‌نامه چرا اعمال خوب توقیف می‌شوند، می‌خوانیم: نکته اساسی که قرآن به مؤمنان هشدار می‌دهد این‌که اعمالشان را تا آخر عمر نگهداری کنند، به تعبیردیگر اصل عمل مطلبی است و نگاهداری آن مطلبی مهم تر، یک عمل پاک و سالم و مفید عملی است که از آغاز سالم و بی عیب باشد و از آن تا پایان عمر محافطت و مراقبت بشود.
کشاورزی بذر بسیار مرغوب و عالی تهیه می کند در زمین حاصل‌خیزی این بذر را می‌کارد شب‌ها و روزها به مراقبت و نگهداری از این بذرها می پردازد ، بذرها تبدیل به جوانه می شوند ، رشد می‌کنند و تبدیل به گندم زار بسیار زیبا می شوند، محصول آماده برداشت است .
همین که روز درو محصول نزدیک شد کشاورز با دیدن سنبله‌های آفت زده گندم شوکه می‌شود و تمام سرمایه اصلی خود را در معرض تباهی و نابودی می‌بیند، همین امر در اعمال و رفتار ما نیز مصداق عینی دارد، آفت زدن محصول اعمال صالح و اذکار و یاد خداوند احباط نام دارد .
احباط در لغت به معنای باطل کردن است و در اصطلاح قرآنی به معنای گناهانی است که سبب از بین رفتن اعمال نیک و پسندیده می شود، واژه حبط 16 بار در قرآن تکرار شده مواردی مانند کفر و شرک ، نفاق ، تکذیب آیات خداوند در روز قیامت ، بی‌احترامی به رسول همه و همه مواردی است که بر اعمال ما آفت می زند و آن را تباه و نابود می سازد.
هیچ انسان عاقلی دوست ندارد که سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از دست بدهد، احتیاط شرط عقل است، این به این معناست که عاقلان محتاطانه عمل می‌کنند و با دست خود سرمایه هایشان را نیست و نابود نمی کنند، در حالی که بسیاری از ما آگاهانه آتش به خرمن هستی خود می‌زنیم گاهی اوقات بر اثر جهل یا غفلت به خسران دچار می شویم و با کار خاصی سبب نابودی اعمالمان می‌شویم و این یعنی بهره و آثار اعمال نیک و صالح گذشته را از بین می‌بریم .
از کجا بفهمیم اعمالمان قبول شده است
در مقاله دیگری از این ویژه نامه امده است: گاهی کارانسان غلط است، ولی او خیال میکند که درست است، روز قیامت که پرده کنار میرود می‌بیند‌ای بابا، کارش درست نبوده است، درست مثل آشپزی که فضله موش توی برنج است خیلی هم به غذایش برسد ، تزیین کند و انواع پیش غذاهایی برایش تدارک ببیند ولی در آخر و در عمل آن غذا غیر قابل استفاده خواهد بود، این نکته ظریف را می توان به زیبایی هر چه بیشتر در آیه قرآن مشاهده کرد آنجا که در روز قیامت افرادی میگویند: «رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذی کُنَّا نَعْمَلُ»، خدایا برگردانمان به دنیا، غلط کردیم، اگر برگردیم به دنیا عمل صالح انجام می‌دهیم .
علامه طباطبایی در تفسیر میگوید که این آیه چه خاصیتی دارد این جمله «مرا برگردان کار خوب انجام میدهم» بس است ولی چرا در ادامه میگوید، مرا برگردان کار خوب انجام میدهم غیر از آن کارهایی که قبلا انجام میدادم این یعنی چه، یعنی خدایا آن کارهایی که انجام میدادم به نظر خودم کارهای خوبی بود حالا که پرده کنار رفته است معلوم می‌شود خوب نیست پس مرا برگردان کار خوب انجام میدهم.
یکی از خطرات کار، آفات کار، تزیین کار است «وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً»،خیال می‌کرد کارهایش خوب است .
قبولی عمل شرایطی دارد، اگر خواسته باشیم، خدا عمل ما را قبول کند، چند تا شرط دارد ، درست مثل یک ماشینی که می‌خواهد حرکت کند باید لاستیک داشته باشد و ترمز داشته باشد و گاز داشته باشد، باید یک مجموعه‌ای سالم باشد تا ماشین حرکت کند، هر کدامش نباشد ماشین می‌ایستد، یک عمل خواسته باشد قبول شود باید این‌ها را داشته باشد.
شرایط اعتقادی ایمان، چون قرآن می‌گوید: «وَ هُوَ مُۆْمِنٌ» چند تا آیه داریم، که اگر کسی کاری انجام دهد اگر دین داشته باشد قبول است.
شرایط اقتصادی مسأله زکات است، روایاتی داریم که اگر کسی نماز بخواند زکات ندهد قبول نیست شرایط سیاسی گفتیم مسأله رهبری، رهبری الهی، عمری عبادت می‌کند، اما خط سیاسیش درست نیست قبول نیست آدم خوبی است ولی امام را قبول ندارد.
شرایط اجتماعی، اگر یک کسی غیبت یک کسی را بکند،عبادتش قبول نیست .
شرایط خانوادگی، اگر زن و شوهر بهم بگویند من که از تو شوهر خیری ندیده‌ام او هم بگوید من هم که از تو خیری ندیده‌ام اگر زن و شوهر خدمات همدیگر را نادیده بگیرند و به هم نیش بزنند عبادت شوهر محو می‌شود عبادت خانم هم محو می‌شود.
پرواز هواپیما به شرطی است که غبار نباشد مه نباشد، یخبندان نباشد، بنزینش سالم باشد، خلبانش سالم باشد، چرخهایش باز باشد، توی باند باشد، تو باند تپه خاکی، چاله، چوله‌ای نباشد .
اعمالی که سبب حبط اعمال می‌شوند
در این مقاله از ویژه‌نامه با عنوان اعمالی که سبب حبط اعمال می‌شوند چنین آمده است: خداوند علیم و قدیر مانند همه عقلا، کارهای نیک را جدا محاسبه می‌کند و پاداش می‌دهد و کارهای بد را نیز جداگانه کیفر می‌دهد، مگر بعضی از گناهان که سبب قطع کامل بنده از بندگی می‌شود که قرآن و روایات این اعمال را، کفر، شرک، قتل انبیا و اولیا، بی‌حرمتی و انکار آیات انبیا و اولیا از روی عناد، لجاجت، تعصب، حسد، و انکار آخرت، معرفی کرده است.
استاد شهید مطهری پیرامون یکی از این آفتها می‌نویسد: یکی دیگر از آن آفات، "جحود" به معنی ستیزه‌گری با حقیقت است، یعنی آدم، حقیقت را درک کند و در عین حال با آن مخالفت کند، به عبارت دیگر، فکر و اندیشه به واسطه دلیل و منطق تسلیم شود و حقیقت از نظر عقل و چراغ اندیشه روشن شود، اما روح و احساسات خودخواهانه و متکبرانه سرباز زند و تسلیم نشود، روح کفر، ستیزه جویی و مخالفت با حقیقت، در عین شناخت حقیقت است، کافر از آن جهت کافر خوانده شده است که حالت عناد و انکار در عین ادراک کشف حقیقت در او هست و همین حالت است که سبب حبط است و آفت عمل خیر به شمار می‌رود.
ممکن است انسانی، عمل نیکی را با همه شرایط صحت انجام دهد، اما همین انسان نیکوکار، در برابر یکی از اصول دین، لجاجت و عناد ورزد، در این صورت، آن عمل نیک به واسطه این عناد و لجاجت یا انحراف دیگر، از بین می‌رود و به خاطر آفت‌زدگی، پوچ و تباه می‌شود، همچون بذری سالم که در زمین مساعد پاشیده می‌شود و حاصل هم میدهد، ولی قبل از این‌ که مورد استفاده قرار گیرد دچار آفت می‌شود و ملخ یا صاعقه آن را نابود می‌سازد.
قرآن کریم این آفت‌زدگی را "حبط" می‌نامد که اختصاص به کفار هم ندارد و ممکن است اعمال نیک مسلمانان نیز دچار حبط شود، ممکن است یک مسلمان، برای خدا به نیازمندی صدقه بدهد و صدقه او قبول شود، ولی بعد آن را با منت گذاشتن یا نوعی آزار روحی نابود و تباه کند.
همان‌گونه که در این آیه کریمه آمده است: «یا أَیهَا الذَّینَ آمَنوا لاتُبطِلوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمنِّ وَالاَذی؛ ای مؤمنان، صدقه‌های خود را با منت نهادن و آزار رساندن، باطل نکنید».
ویژه‌نامه «چرا اعمال خوب توقیف می‌شوند» با هدف آشنایی جوانان با اعمال مورد قبول خداوند به تهیه‌کنندگی و تنظیم زهرا اجلال در بخش قران تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات