۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۵۵۸۰۴

فتوای قتل اعضای جبهه نجات ملی مصر جنجال آفرید

خبرگزاری رسا ـ فتوای قتل رهبران و اعضای جبهه نجات ملی مصر از سوی یکی از علمای سلفی این کشور جنجال آفرید و با اعتراض شدید علما و سیاستمداران مواجه شد.
شيخ محمود شعبان از علماي سلفي مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، فتوای شیخ محمود شعبان از علمای سلفی مصر مبنی بر جواز قتل اعضای جبهه نجات ملی به دلیل مخالفت با رییس جمهور کنونی این کشور با اعتراض شدید علما، مسؤولان و شخصیت‎های مختلف مواجه شد.

 

حمدی حسن از رهبران اخوان المسلمین با محکومیت این فتوا گفت: گسترش اختلاف تا جایی که فتوای قتل سایران داده شود به هیچ وجه قابل قبول نیست. چنین فتواهایی جنایت علیه دین به شمار می آید.

 

وی افزود: کسانی که در  اعتراض به محمد مرسی به تخریب اماکن عمومی می پردازد مطمئنا با مجازات قانونی مواجه خواهند شد ولی مطمئنا این مجازات به حد قتل نمی رسد.

 

شیخ عبدالآخر حماد، مفتی جماعت اسلامی نیز این فتوا را نادرست خواند و تصریح کرد: بنده مخالفت خود را با فتوای مباح دانستن خون رهبران و اعضای جبهه نجات ملی اعلام می کنم.

 

وی خاطر نشان ساخت: بنده با اقدام‎های جبهه نجات ملی نیز مخالفم، اما اقدام‎های آنان با براندازی نظام مغایرت دارد. بنابراین نمی توانیم فتوای قتل اعضای جبهه نجات ملی را پذیرفت.

 

اخوان المسلمین مصر هم در بیانیه‎ای که در سایت اینترنتی این جماعت منتشر شد، تاکید کرد: اخوان المسلمین مخالفت خود را با فتوای جواز قتل از جانب هر عالم و مرکز اسلامی اعلام می دارد و خشونت و آشوب را محکوم می سازد. از همه می‎خواهیم نسبت به جان و ناموس و دارایی مردم تقوا داشته باشند.

 

امیر بسام، عضو شورای رهبری اخوان المسلمین هم از فتوای جواز قتل اعضای جبهه نجات ملی مصر به عنوان اندیشه‎ای نادر و عجیب یاد کرد که تنها در پی گسترش فتنه و آشوب است.

 

وی با اشاره به این که مفتی این حکم اصلا عالم به شمار نمی آید، اظهار داشت: هیچ جریان اسلامی وجود ندارد که به خشونت ایمان داشته باشد و کسی که چنین فتوایی صادر کرده است را نمی توان عالم دین برشمرد. دست‎های پشت پرده‎ای برای بروز فتنه میان ملت مصر در چنین فتواهایی دیده می شود.

 

بسام ادامه داد: از همه گروه‎ها می خواهم به چنین فتواهایی بی توجه باشند، زیرا مفتی این فتوا از مسؤولیت به دور است و می خواهد فتنه را در جامعه به وجود آورد.

 

خبرگزاری الیوم السابع مصر نیز امروز خبر داد که الازهر در صورت اثبات صدور این فتوا از سوی شیخ محمود شعبان از وی برای حضور در کمیته انضباطی این مرکز اسلامی و ارائه مستندات  دعوت به عمل می آورد.

 

گفتنی است محمود شعبان از علمای سلفی و استاد بلاغت قرآن الازهر مصر در گفت‎وگو با شبکه ماهواره‎ای الحافظ، جواز قتل اعضای جبهه نجات ملی را صادر کرد.

 

وی با استفاده از روایتی که در صحیح مسلم آمده است، اعضای جبهه نجات ملی را عامل فتنه و آشوب در مصر دانست و تاکید رهبران این جبهه بر سرنگونی محمد مرسی، رییس جمهوری این کشور را عامل صدور این فتوا عنوان کرد./980/ب902/د

ارسال نظرات