۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۵۷۱۶۵
آیت الله شبستری:

240 روستای آذربایجان شرقی تنها 6 روحانی دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز تصریح کرد: در شرایطی که تهاجم فرهنگی غرب از همه جهت جامعه اسلامی را تهدید می کند، شایسته نیست که 240 روستای منطقه ای در استان آذربایجان شرقی تنها دارای 6 روحانی باشند.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در گردهمایی ائمه جمعه استان که با حضور اعضای شورای استانی حوزه علمیه همراه بود، اظهار داشت: علما و روحانیان باید تلاش کنند تا افراد نخبه و واجد صلاحیت وارد حوزه های علمیه شده و در آینده منشا خیر و برکت برای جامعه اسلامی شوند.

 

وی با اشاره به این‌که تعداد طلاب حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی نسبت به تعداد دانشجویان بسیار ناچیز است، خاطرنشان کرد: باید این درک در جامعه اسلامی رایج شود که همان گونه که جهاد برای هر فرد مسلمان واجب است، فراگیری علوم دینی نیز واجب کفایی محسوب می شود.

 

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که علمای تشیع همواره در طول تاریخ منشا خیر و برکت برای جوامع بوده‌اند، گفت: اگر روحانیت نبود، امروز چیزی از دین باقی نمانده بود، این در حالی است که روحانیت در عرصه های سیاسی نیز بسیاری تأثیرگذار بوده است، چنان که در نهضت تحریم تنباکو، مشروطیت و انقلاب اسلامی شاهد نقش‌آفرینی مستقیم روحانیت و مراجع بوده ایم.

 

آیت الله شبستری گفت: مقایسه میان میزان جذب شده‌ها به حوزه های علمیه و پذیرش در رشته های مختلف دانشگاهی نشان می دهد که ظرفیت پذیرش در حوزه بسیار کم است، از سوی دیگر خانواده ها نیز شناخت دقیقی از نظام آموزشی حوزه ندارند که این امر موجب شده جوانان بیشتر رغبت به تحصیل در دانشگاه داشته باشند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تنها در فرقه ضاله شیطان پرستی 40 شاخه وجود دارد که به صورت تخصصی فعالیت می کنند، چرا باید عده‌ای برای تحصیل در علوم دینی مقید به مسائل کم اهمیت باشند؟ در حالی که تفقه در دین همواره مورد سفارش آموزه های اسلامی، قرآن، پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است.

 

وی با بیان این‌که کمبود روحانی و مبلغ حوزوی به صورت کاملا واضح احساس می شود، افزود: در شرایطی که تهاجم فرهنگی غرب از همه جهت جامعه اسلامی را تهدید می کند، شایسته نیست که 240 روستای منطقه ای در استان، تنها دارای 6 روحانی باشند.

 

آیت الله شبستری با اشاره به صبغه دینی منطقه آذربایجان و نقش روحانیت این خطه در معادلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره تاریخ معاصر کشور گفت: به برکت انقلاب اسلامی حوزه های علمیه در سراسر کشور توسعه یافته و بسیاری از توطئه‌ها و فتنه های دشمنان به واسطه روشنگری حوزه نقش بر آب شده است.

 

امام جمعه تبریز ولایت فقیه را از دیگر برکات انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: حوزه های علمیه توانستند اصل ولایت مطلقه فقیه را احیا کنند و همین مسأله موجب شد تا دشمنی غرب علیه ایران اسلامی عمیق‌تر از گذشته شود، چراکه ولایت فقیه منافع استکبار را به خطر انداخته است./935/پ202/ج

 

ارسال نظرات