عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
مبنای سیاست در اسلام حرکت در صراط مستقیم است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مبنای سیاست در اسلام حرکت بر روی صراط مستقیم است، توجه به موضوع صراط در اندیشه سیاسی اسلام سبب این موضوع میشود که انسان بتواند لحظه به لحظه اندیشه تولید کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم برزگر، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پنجشنبه عصر در نشست علمی «تقریری نو از اندیشه سیاسی اسلام» که در انجمنهای علمی حوزه برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ اندیشههای سیاسی اسلام بوده است و اکنون نیز قلب تپنده اندیشه سیاسی اسلام در ایران است.
وی افزود: انقلاب ایران به چند صورت در اندیشههای سیاسی تأثیرگذاشته است، اندیشه سیاسی معما و حل معما است، در تاریخ با معماهایی و حل آن معماها از سوی علما و دانشمندان مواجه هستیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نشاندهنده این بود اسلام میتواند حکومتی دیگر را براندازد، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم جمهوری اسلامی به وجود آمد، یعنی اینکه اسلام نیز میتواند حکومتی را بنا نهد که این حکومت ترکیبی از سنت و مدرنیزم بود.
وی ادامه داد: معمای سوم پایدار بودن نظام سیاسی اسلام بود، حفظ ماندن جمهوری اسلامی خاری در چشم دشمنان است و به نوعی اندیشهسازی میکند و منشأ الهام کشورهای مسلمان است.
برزگر گفت: اکنون به دلیل انقلاب اسلامی ایران پذیرفته شده است که دین باید با حکومت هماهنگ باشد، معمای دیگری مانده و آن این است که آیا اسلام میتواند تمدنسازی کند.
وی با بیان اینکه ایجاد یک تمدن در مدت 30 سال انتظار زیادی است، ابراز داشت: برای دستیابی به یک تمدن اسلامی نیاز به زمان بیشتری داشت، اما باید به یک نکته توجه داشت و آن اینکه اندیشه امام خمینی(ره) سبب گذشتن اسلام از سه معمای براندازی حکومت، بنا نهادن حکومت و ایجاد حکومت پایدار شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: مبنای سیاست در اسلام حرکت بر روی صراط است، صراط کلمهای است که 45 بار در قرآن به کار برده شده است، منهاج، صد عن سبیلالله، طریقت، طریق و مانند آن کلماتی است که با صراط ارتباط مییابد.
وی ادامه داد: در قرآن نظم ویژهای بر اساس صراط به وجود آمده است، دو راهیهای بسیاری از سوی قرآن برای انسان ترسیم شده است و این دو راهی نیز در آخرت وجود دارد.
برزگر با بیان اینکه خداوند لغزشگاههای امتهای پیشین را در قرآن بیان کرده است، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در اندیشه سیاسی اسلام بر اساس صراط منظومه سهگانه اعتقادات، احکام و اخلاق را بیان میکند.
وی گفت: توجه به موضوع صراط در اندیشه سیاسی اسلام سبب این موضوع میشود که انسان بتواند لحظه به لحظه اندیشه تولید کنند، مسلمانان دغدغه در صراط ماندن دارند و این دغدغه در عرصه عمل نیز تجلی مییابد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز کرد: صراط مستقیم میتواند برای فهم اندیشمندان مسلمان استفاده شود و همچنین صراط میتواند برای تحلیلگران سیاسی الگو دهد، صراط با کاربرد واژگانی آن میتواند تلیل نظاممند از اندیشه سیاسی اسلام ارائه دهد.
وی گفت: بر اساس اندیشه سیاسی اسلام بر مبنای صراط انسان مسافر است و در این راه باید قدم به قدم یا «خطوه» که کوچکترین واحد حرکت در این مسیر است باید، طی طریق کند.
برزگر ادامه داد: امام(ره) به نوعی از اسفاری که طی کرده است، در اندیشه سیاسی گرتهبرداری و اجرا میکند، امام(ره) همیشه از این انقلاب تعبیر به در حرکت بودن میکند، امام مرتب به مردم میگوید که شما در راه هستید و این امر است که موتور پیشرفت و ترقی و پیمودن راه است.
وی افزود: از بعد از سقیفه تا کنون افراد بسیاری ادعای پیروی از صراط را کردهاند، اما در این کار شاخصهایی وجود دارد که وجود رهبری یکی از این شاخصها است، خط مستقیم کوتاهترین مسیر و سهلالوصول است، رهبر یک جامعه مصداق بارز صراط مستقیم است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: احزاب باید یک نقطه کانونی به نام ولایت داشته باشند، اگر هزاران حزب در ایران داشته باشیم، و همه بر اساس ولیفقیه فعالیت کنند، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد./914/پ202/پ
ارسال نظرات