۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۵۷۸۱۵
با حضور پژوهشگران حوزه و دانشگاه؛

جشنواره بین المللی ربع رشیدی در تبریز برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ جشنواره بین المللی ربع رشیدی سال آینده با هدف احیای جایگاه تاریخی تبریز در علم‌الأبدان و علم‌الادیان در تبریز برگزار خواهد شد.
جشنواره ربع رشيدي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی امروز در نشست ستاد جشنواره بین‌المللی ربع رشیدی، با تأکید بر جایگاه تاریخی تبریز در علوم مختلف اظهار داشت: نسل های آینده باید بدانند که صاحب افتخاری مانند ربع رشیدی هستند، از این رو نیازمند طراحی نرم‌افزاری هستیم که با استناد به آن نام ربع رشیدی را زنده نگه داریم که برگزاری جشنواره ربع رشیدی یکی از مهم ترین بخش های این نرم‌افزار خواهد بود.

 

استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه هیأت امنای مجتمع علمی فرهنگی ربع رشیدی انگیزه کافی برای برگزاری جشنواره بین المللی ربع رشیدی ندارند، گفت: موضوع تصویب برگزاری جشنواره بین‌المللی ربع رشیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و فراهم کردن ساز و کارهای قانونی آن به نحوی که دارای استحکام باشد، باید به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

 

علیرضابیگی همچنین بر احیای موقوفات ربع رشیدی به عنوان بزرگترین موقوفه تاریخ ایران اسلامی تأکید کرد و افزود: ما از هر موضوعی که می‌تواند پشتوانه احیای ربع رشیدی قرار گیرد استقبال می‌کنیم؛ ضمن این که موضوع موقوفات می‌تواند فرصتی برای ورود سازمان اوقاف به عرصه علمی نیز باشد.

 

همچنین علی شیاری، مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی اظهار داشت: این جشنواره بین المللی که با مسؤولیت کمیته علمی توسط دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد، نیمه نخست سال آینده با هدف احیای میراث فرهنگی و حمایت از مخترعان و نخبگان جهان اسلام است.

 

وی با اشاره به این‌که این جشنواره با محوریت آذربایجان شرقی و با موضوع فناوری‌های نوین در سطح بین‌المللی برگزار می ‌شود، تصریح کرد: با برگزاری این جشنواره به دنبال احیای جایگاه تاریخی تبریز در علم‌الأبدان و علم‌الادیان هستیم، که در این راستا از تمامی حوزه های علمیه و دانشگاه ها و البته مراکز علمی و تحقیقاتی بزرگ جهان اسلام دعوت خواهد شد.

 

بنا براین گزارش، ربع رشیدی، یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز واقع در محله عباسی است که حدود 700 سال پیش توسط خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی به عنوان یک محل دانشگاهی و علمی و پژوهشی ایجاد شد و در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهار طرف آن قرار داشت.

 

ربع رشیدی شهری کوچک شامل کتابخانه، مدرسه، مسجد، دارالایتام، حمام، مهمانسرا، بیمارستان، مدارس عالی، و کارگاه‌های صنعتی بود و فضل‌الله همدانی برای تامین هزینه‌های این مرکز املاک فراوانی را در نقاط مختلف اعم از ایران قدیم، بخش‌هایی از عراق، افغانستان، گرجستان، ولایت روم، آذربایجان و سوریه وقف این مرکز کرد.

 

گفتنی است، از وقف نامه تدوین شده مزبور که به وقف نامه ربع رشیدی معروف است هم اکنون تنها یک نسخه باقی است که در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می شود وقف نامه ربع رشیدی در خرداد 86 از سوی سازمان کتابخانه ملی ایران به یونسکو معرفی شد و در نشستی که از 21 تا 25 خرداد در یونسکو برگزار شد، به‌ همراه شاهنامه بایسنقری در فهرست میراث مستند این سازمان به ‌ثبت رسید./935/پ203/ب

ارسال نظرات