۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۵۷۸۸۴
استاد اخلاق حوزه مطرح کرد؛

چگونگی سنجش اعمال در قیامت

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اعمال ما در روز قیامت با میزانها سنجیده می شود، و این میزان ها فعل و قول و تقریر ائمه (ع) و پیامبر (ص) هستند و باید اعمال ما با آنها تطبیق کند.
آيت‌الله سيد رضي شيرازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، آیت الله سید رضی شیرازی، استاد درس اخلاق حوزه علمیه، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می شد، گفت: یکی از مسائل مسلم روز قیامت میزان است، میزان یعنی ترازو، در خیلی از دعاها می خونیم«اشهد ان صراط حق و المیزان حق»؛ صراط به معنای پل است و میزان هم در لغت اسم آلت است.

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که در قرآن از آن مکرر نام برده شده، میزان است، ذهن ابتدایی ما به واسطه انسی که به این ترازو های معمولی داریم متبادر می شود به همین ترازوهایی که در عطاری ها و بقالی ها موجود است، این تصور ابتدایی و کودکانه ما از باب انسی است که از این محسوسات داریم آنچه در آیات و روایات است توجیه همین محسوسات و ملموسات ما است.

آیت الله شیرازی ابراز داشت: اما ترازویی که در دنیا هست با ترازوی آخرتی فرق دارد، ترازوی دنیایی توزین اجسام است، و جسم چیزی است که بعد دارد و آن را با ترازو اندازه می گیرند اما آیا ترازوی اعمال ما هم مادی است یا اینکه کلمه ترازو اسم عام است و مصادیق مختلفی دارد، مصداق مادی و غیرمادی دارد، ما دو نوع ترازو داریم برای اشیای مادی و اشیای غیرمادی.

 وی خاطر نشان کرد: وقتی قرآن می گوید ما در روز قیامت ترازوهای قسط بر پا می کنیم و در آن روز به کسی ظلم نمی شود، از باب انسی که به این محسوسات داریم تصور می کنیم که ترازوهای آنجا هم مثل ترازوهای ذهنی ما است.

این استاد درس اخلاق ادامه داد: ترازوهای ما حسی هستند، اما علم منطق که آن هم ترازو است، ترازوی سنجش فکر صحیح از غیر صحیح است، منطق دستگاهی است که افکار با آن سنجیده می شود، صحت و سقم با آن اندازه گیری می شود، یک نوع ترازو داریم که حسن و قبح افعال با آن سنجیده می شود آن ترازو قرآن و عترت و پیغمبر است.

وی اضافه کرد: قرآن ترازو است اعمال ما با این ترازو سنجیده می شود و با آن تطبیق می شود، اما آنچه که در قرآن نیست  در سنت نبوی موجود است با سنت نبوی سنجیده می شود.

آیت‌الله شیرازی خاطر نشان کرد: احکامی که در قرآن نیست را باید از فعل و قول و تقریر پیامبر (ص) و معصومین (ع) گرفت، بنابراین قول و فعل و تقریر معصوم (ع) و پیامبر (ص) هم ترازوست، افعال ما باید با سنت پیامبر و ائمه تطبیق کند واگر تطبیق نکرد در قیامت مسؤولیم.

وی در پایان اظهار داشت: اینکه قرآن می گوید«در روز قیامت ترازوهای عدل را برپا می کنیم»، یعنی اینکه اعمال ما در روز قیامت با میزانها سنجیده می شود، و این میزان ها فعل و قول و تقریر ائمه (ع) و پیامبر (ص) هستند و باید اعمال ما با آنها تطبیق کند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات