به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛
ویژه نامه اینترنتی «جهاد اکبر» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «جهاد اکبر» به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «جهاد اکبر» شامل بانک احادیث، پرسش و پاسخ، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان به تأملی در تربیت اسلامی، جنسیت در تربیت اسلامی، دینیابی در حوزه تبلیغ و تربیت دینی، کاوشی در آموزش جنسی با نگرش اسلامی، راهبردهای قرآنی تربیت دینی، اصول تربیت دینی از منظر آیات و روایات، تربیت ولایی اصلیترین مبانی تربیت دینی، تربیت دینی کودکان بایدها و نبایدها، راههای ایجاد محبت اهلبیت(ع) در کودکان و نوجوانان، پایههای روانشناختی تربیت دینی و ضرورت تبین تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد.
دینیابی در حوزه تبلیغ و تربیت دینی
در این مقاله از ویژهنامه جهاد اکبر می خوانیم: هر چند دشمنان سعی میکنند ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی چون بدپوشی و تغییر رفتار جوانان و نوجوانان را تابوشکنی در حوزه اخلاق و دینگریزی در حوزه عقیده معرفی کنند و آن را محصول شکاف و گسست نسلها در جامعه ایران، به عنوان یک بحران ایدئولوژیکی جلوه دهند و دینستیزی و گریز از هنجارهای عقیدتی به ویژه میان جوانان و نوجوانان را فضای غالب در جامعه ایران نشان دهند و به منظور تحت تأثیر قراردادن جوانان و نوجوانان و استحاله فرهنگی در عرصه فنآوری ارتباطات با بکارگیری حداکثر ظرفیت تکنولوژی جدید رسانهای و امواج چون ماهواره و اینترنت و دهها سایت فارسی زبان از تولید و انتشار مدلهای فرهنگی از نوع غربی چون اباحه گری فروگذار نیستند و هر روز نیز بر تبلیغات گسترده و همه جانبه و فراگیر رسانههای خود با استفاده از تکنولوژی مدرن میافزایند.
اما واقعیت این است که با تأمل به عمق لایههای درونی جامعه بسیاری از ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی چون پدیده بدپوشی میان بسیاری از جوانان و نوجوانان نه از رهگذر تابوشکنی در حوزه اخلاق و نه رویکرد دینگریزی در حوزه عقیده است بلکه با توجه به ویژگیها و زمینههای تربیتی، عاطفی و احساسی جوانان و نوجوانان میبایست از منظر سوء رفتار دینی مورد مداقه و کارشناسی قرار گیرد.
«بیدینی» در شرایطی است که یک یا چند محور اصلی دین حذف شده و کمارزش میشود، فرد منکر آنها شده اظهار تنفر و توهین میکند و ارزش های غیر دینی را به آنها ترجیح می دهد، «سوء رفتار دینی» در شرایطی است که فرد در عقیده و آراء و ارزشها خود را مسلمان میداند ولی در رفتار به دلایل گوناگون دچار ضعف و مشکل است، تفکیک هر یک از موارد فوق در حوزه جامعهشناختی دینی بسیار حائز اهمیت است.
اهمیت دینداری و تربیت دینی در جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست، تربیت دینی به معنای متخلق شدن به اخلاق الهی است که هدف بعثت تمام پیامبران است و در نظام اسلامی متعالیترین هدف تلقی میشود.
پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز هدف اصلی رسالت خود را بهکمالرساندن خلقهای کریم و منشهای بزرگوارانه معرفی کرده است:«بعثت لأتمم مکارم الاخلاق».
اخلاق نیک و زدودن زشتیها و آراستگی به خوبیها یکی از عوامل مهم بهرهمندی از سعادت دنیوی و اخروی است.
از نظر قرآن انسان یک تکون و خلقت جسمی دارد و یک انشا خلقی که این انشاءخلق دوم شخصیت و انسانیت را شکل می دهد، آنچه متعلق به تعلیم و تربیت است همان انشا خلق دیگر است؛ «ثم انشأناه خلقاً آخر.» در انسان استعدادهای بالقوهای نهفته است که بر اثر تعلیم و تربیت شکوفا میشود و از انسان خلیفهالله میسازد، از نظر اسلام تعلیم و تربیت به انسان بینش میدهد که انسان با آن دست به انتخاب احسن می زند.
قرآن کریم نیز صراحتا، تعلیم و تربیت را یکی از اهداف اساسی بر انگیختن پیامبر اکرم(ص) دانسته و میفرماید: «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوعلیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه؛ او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را به آنان می خواند و آنان را تزکیه می کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می آموزد و مسلماً پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند».
راههای ایجاد محبت اهل بیت در کودکان و نوجوانان
در مقاله دیگری از این ویژهنامه با عنوان راههای ایجاد محبت اهل بیت(ع) در کودکان و نوجوانان آمده است: هر نوزادی با فطرت دینی متولد می شود و از همان دوران طفولیت باید فرزندان را به روش دینی تربیت کرد،زیرا حضرت علی(ع) می فرمایند: «الدَّرسُ فِی الصِغَرِ کَالنَّفسِ فِی الحَجَرِ؛ دروس در دوران کودکی، هم چون نقش در سنگ است.»
امروز دیگر تردید در فعالیتهای برنامه ریزی دشمن برای هجوم به فرهنگ دینی و ارزشهای اخلاقی و انقلابی ما، نشانه بی خبری و غفلت و سادگی است، معرفی الگوهای ناسالم به جوانان و نوجوانان و کشاندن آنان به وادی عشقهای سر راهی و نمونههای مبتذل و اشباع گناه آلود و انحرافی این نیاز و خلأ روحی، یکی از همین دامها و برنامه هاست.
با این حساب،برای صیانت جوانان و نوجوانان عزیز از این آفتها و توطئهها، از سنین کودکی و نوجوانی باید برنامه داشت و هوشیارانه و دقیق، در جهت تغذیه فکری و روحی و عاطفی و هدایت آنان در سیر(صراط مستقیم) بر اساس (قرآن و عترت) تلاش کرد.
ایجاد محبت اهل بیت(ع) در دل کودکان و نوجوانان و گره زدن اندیشه و عاطفه و محبت آنان با این خاندان پاک و نمونه، میتواند یکی از این شیوهها و برنامهها به شمار آید.
برای آنان که در پی (مهرورزی) و دل باختن و محبوب گزیدن و دوست داشتن اند،اهل بیت پیامبر(ص) بهترین و برترین محبوب و معشوق اند، رسول خدا(ص) فرمودند: «فرزندان خود را با محبت من و محبت اهل بیت من تربیت کنید».
مودت ذی القربی توصیه قرآن کریم و اجر رسالت پیامبر اکرم(ص) است و حب اهل بیت به عنوان (عشق برتر) گرانبها ترین سرمایه ماست که سعادت دنیا و نجات آخرت را در پی دارد.
تربیت دینی و ولایی فرزندان، سبب سربلندی والدین و مصونیت فرزندان در مقابل مفاسد اخلاقی و انحرافات فکری میشود.
آن چه در ساختن شخصیت یک انسان مؤثر است، خیلی پیشتر از مدرسه و جامعه آغاز میشود و به مسأله تغذیه، شیر مادر، روحیات والدین، شرایط ایام بارداری، انعقاد نطفه و دیگر مسائل هم مربوط میشود و موضوع وراثت نیز، در جای خود مهم است، در زندگی نامه بسیاری از بزرگان دین یا شهیدان اسلامی می خوانیم و می شنویم که مادرانشان آنان را با وضو شیر دادهاند، ایام بار دادن و شیر دادن، مواظب حالات روحی خود، غذای حلالی که می خوردهاند، مجالسی که شرکت میکردهاند و کتابهایی که می خوانده اند بوده اند.
این مراقبت ها در روحیه و خصلتهای کودک تأثیر میگذارد، این که مادر در ایام بارداری و یا هنگام شیر دادن، چه صداها و نوارهایی بشنود و چه تصاویر و فیلم هایی ببیند، در چه جلساتی شرکت کند با چه کسانی معاشرت داشته باشد، در تکوین شخصیت معنوی فرزند بی اثر نیست.
حضرت علی(ع) فرمودهاند: «من از خدای خود فرزندانی زیبا روی و خوش قامت نطلبیدم، بلکه از پروردگار خواستم فرزندانی به من عطا کند که مطیع خدا و خائف از او باشند، تا هرگاه به آنان مینگرم که مطیع خدایند، چشمانم روشن شود».
روش عقلانی در تربیت دینی از دیدگاه نهج البلاغه
در این مقاله روش عقلانی در تربیت دینی از دیدگاه نهجالبلاغه چنین آمده است: امیرمؤمنان علی(ع) درباره ارزش عقل می فرماید: «لا مال أعود من العقل؛ هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست».
اهمیت روش عقلی تا اندازه ای است که امام علی (ع) عقل را پایه ی دین دانسته است «لا دین لمن لا عقل له» و همچنین دین را نتیجه عقل می خواند «الدین نتیجه العقل».
در تربیت دینی امام علی(ع) هیچ مالی را سودمندتر از عقل نمی داند و سعادت دنیوی و اخروی انسانها را به مقدار عقل انسانها می داند، ایشان دربیان دشمنان عقل، هوای نفس را یکی از بحران های اساسی عقل در تربیت انسان می داند، چرا که اگر عقل در سیطره حکومت هوای نفس قرار بگیرد انسان به تباهی می گراید و از دیگر دشمنان عقل خودپسندی و خودبینی و آرزوهای طولانی و طمع را بیان میکند و انسانها را از آن برحذرمی دارد، زیرا اگر عقل بر همه امور انسانها سایه گستر نباشد به راحتی مغلوب چیزهایی می شود که طمع انسان را بر میانگیزد.
انسان برای این که از عقل به درستی استفاده کند تا راه سعادت را طی کند و به هدف تربیت دینی دست یابد، باید عقل خویش را تقویت کند، با توجه به سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه، راههای تقویت عقل عبارت از تفکر، تدبر، کنجکاوی و سؤال، معاشرت و درک محضر عقلا و حکما و عبرت گیری از تجربیات دیگران است.
بنابراین انسان با به کارگیری از این موارد می تواند عقل خویش را تقویت کند، زیرا هرکدام از این موارد دارای ثمرات بسیار زیادی برای تقویت عقل است و سبب شناخت انسان نسبت به خالق و عالم هستی و خود انسان می شود.
ویژه نامه اینترنتی «جهاد اکبر» به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی در پایگاه اطلاعرسانی منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات